2109
قضاوت نکنیم!

قضاوت نکنیم!

1397/04/24 بازدید487
در روانشناسی اصطلاحی داریم با عنوان اِسناد. اسنادها افکاری هستند که ما درباره دیگران داریم و به ما کمک می‌کنند تا چرایی عملکرد دیگران را درک کنیم. اِسنادها به سؤال «چرا فلانی چنین کاری کرد؟» و یا «چرا من چنین کاری کردم» پاسخ می‌دهند. زمانی که در فرایند پاسخگویی به چنین سؤالاتی هستیم مغز ما در حال تلاش برای درک علل رفتارهای اجتماعی است.
ما در خصوص رفتار دیگران دو نوع اِسناد داریم:

اسنادهای موقعیت

در چنین شرایطی ما معتقدیم که رفتار دیگران به علت موقعیتی است که آن‌ها در آن قرارگرفته‌اند. مثلاً همکارتان در محیط کار به خاطر کار بیش‌ازحد و یا خستگی ممکن است با شما سرد برخورد کند.

قضاوت دیگران

اسنادهای شخصیت

این اسنادها بیشتر در خصوص کاراکتر و شخصیت یک فرد است. زمانی که در این شرایط قرار می‌گیریم معتقدیم که رفتار یک فرد به علت شخصیتش است. در خصوص مثال بالا زمانی که فرض کنیم که رفتار همان همکار مذکور به خاطر بداخلاقی و نامهربانی‌اش است ما در شرایط اسناد شخصیت قرار می‌گیریم.
اسنادهای شخصیت به نسبت اسناد موقعیت بادوام و بلندمدت هستند، به این معنا که رفتارهایی ازجمله بداخلاقی و نامهربانی یک مشخصه ثابت و پایدار در خصوص یک فرد است ولی خستگی و کار بیش‌ازحد یک شرایط موقتی است.
تصور کنید شما در محله خودتان مشغول پیاده‌روی هستید که ناگهان یکی از همسایه‌ها را می‌بینید و برای صمیمیت بیشتر برایش دست تکان می‌دهید و سلام میگویید اما با کم‌محلی یا برخوردی سرد از طرف او روبرو می‌شوید. در اینجا با توجه به دو اسنادی که پیش‌تر معرفی شد در دو شرایط متفاوت قرار می‌گیرد می‌توانید از راه اسناد شخصیت وارد شوید و با خودتان این‌طور فکر کنید که او حتماً از این کار منظوری داشته و فرد بدذاتی است که به‌واسطه این شخصیتش نمی‌تواند با کسی وارد رابطه شود و یا می‌توانید قبل از اینکه به‌سرعت در خصوص شخصیتش قضاوت کنید، کمی فکر کنید و احتمال بدهید که او به دلیل شرایطی که درگیرش هست روحیه خوبی ندارد و به همین دلیل حال و حوصله سلام و احوالپرسی نداشته است. او می‌تواند دلایل مختلفی برای این کار داشته باشد شاید طی یک تماس تلفنی به او خبر دادند که حال مادرش خوب نیست. شاید استرس زیادی را در محیط کارش تحمل می‌کند و خسته است. استفاده از اسنادهای موقعیت به‌جای اسناد شخصیت در خصوص این رفتار همسایه، به شما احساس بهتری می‌دهد و باعث می‌شود که در آینده ارتباط بهتری با او داشته باشید.
تحقیقات نشان می‌دهند که مردم در خصوص افرادی که آن‌ها را خوب نمی‌شناسند اغلب تمایل دارند تا از اسنادهای شخصیت به‌جای اسناد موقعیت استفاده کنند و در خصوص افرادی که آن‌ها را بهتر می‌شناسند و برایشان مهم هستند این شرایط برعکس است. صمیمی‌ترین دوستتان را در نظر بگیرید، اگر او برای مدتی به شما زنگ نزند آیا فکر می‌کنید که او فرد گستاخ و بی‌عاطفه‌ای است؟ قطعاً نه. ازآنجایی‌که شما چیزهای زیادی از حال‌وروز و شرایط کاری و زندگی دوستتان میدانید هرگز این‌طور فکر نمی‌کنید و مطمئنید که دلایلی دارد که کاملاً برای شما قابل‌قبول است. پس در مورد کسانی که از قبل چیزی درباره‌شان نمی‌دانید چطور این‌قدر راحت قضاوت می‌کنید؟

قضاوت کردن دیگری

ما به‌راحتی دیگران را قضاوت می‌کنیم بدون اینکه کوچک‌ترین چیزی درباره آن‌ها بدانیم. قضاوت نکردن بهترین هدیه‌ای است که می‌توانیم به دیگران بدهیم.
مغز ما عادت کرده است تا به‌طور خودکار درباره رفتار دیگران قضاوت کند تا آنجا که می‌توانیم بدون صرف کمترین وقت و انرژی برای درک دیگران، به‌راحتی در هرجایی، هرکسی را مورد قضاوت قرار دهیم.
آگاه بودن از فرایند ذهن، کلید تغییر این نوع واکنش خود به خودی در خصوص رفتار دیگران است. این آگاهی و صبر برای دیگران، شرایط را برای یک ارتباط آگاهانه مهیا می‌کند.
شما می‌توانید از این تمرین استفاده کنید، به این صورت که بعدازاین زمانی که یک برخورد ناخوشایند از کسی دیدید قبل از اینکه مستقیماً شخصیت او را قضاوت کنید کمی در خصوص شرایطش بیشتر فکر کنید؛ اما محدودیت‌هایی نیز در خصوص این روش وجود دارد. ازآنجایی‌که ما همیشه آن‌قدری وقت نداریم که شرایط دیگران را درک کنیم پس قضاوت شخصیت به نظر خیلی دم دست‌تر و راحت تراست پس همین را انتخاب می‌کنیم.

پس چاره چیست؟

بهتر است که روش میانه را برگزینید به این صورت که قبل از قضاوت کردن اگر از شرایط فرد موردنظر آگاه بودید کمی زمان بگذارید و «شرایطش را در نظر بگیرید» و اگر قادر به این کار نبودید با توجه به توضیحی که در این مقاله آورده شد «در خصوص تمایل انسان به قضاوت سریع شخصیت دیگران آگاه باشید». همین دو مورد می‌تواند تا حد زیادی جلوی قضاوت ناآگاهانه را بگیرد.
 
منبع : قضاوت نکنیم!

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16291 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11547 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
2112 بازدید