2109
فاصله بین ازدواج و تولد فرزند در ایران چقدر است؟

فاصله بین ازدواج و تولد فرزند در ایران چقدر است؟

1397/04/23 بازدید767

نی نی سایت: نرخ باروری در ایران هر سال نسبت به سال گذشته افت قابل توجهی دارد. به گفته محمد جلال عباسی رئیس موسسه مطالعات جمعیتی کشور فاصله بین ازدواج و تولد نخستین فرزند به 4.5 سال و به سن جانشینی رسیده است. عباسی به ایرنا گفت:« اگر تاخیر در فرزندآوری بیشتر شود، نرخ باروری افت می کند و نوعی آسیب در عرصه جمعیتی به شمار می آید.»
عباسی گفت:« سیاست های جمعیتی باید به نحوی باشد که نرخ باروری را افزایش دهد یا حداقل در وضعیت موجود حفظ کنند اما این کار باید با حفظ رفاه، آرامش، سلامت زنان، توجه به آموزش و اشتغال همراه باشد. این سیاست ها شامل 14 بند است و مسائل مختلفی مانند باروری، بهداشت باروری، تحکیم خانواده، مسائل مربوط به جوانان، سالمندان، مهاجرت و محیط زیست، مناطق حاشیه ای و مرزی و رصد جمعیت را در بر می گیرد که در هر کدام از اینها قوت و برخی ضعف و آسیب وجود دارد.مجموع سیاست هایی که باعث کاهش باروری می شود، مانند تاخیر در تشکیل خانواده، بالا رفتن سن ازدواج، تاخیر در به دنیا آوردن اولین فرزند و فاصله تولد فرزند اول با فرزند بعدی خانواده در تعیین نرخ باروری بسیار مهم است.

شاخص های باروری ونرخ فرزند آوری

عباسی به یکی از شاخص‌های باروری اشاره کرد و گفت:« شاخص محاسبه احتمال فرزندآوری نشان می‌دهد زنان در سن فرزندآوری هر فرزند خود را با چه احتمالی و با چه فاصله زمانی از ازدواج یا فرزند قبلی به دنیا می آورند و محاسبه احتمال فرزندآوری برای هر کدام از رتبه‌های تولد می‌تواند در تعیین سطح باروری گذشته، حال و آینده موثر باشد. در سال 69، احتمال به دنیا آوردن فرزند اول پس از ازدواج بیش از 95 درصد بوده اما از اواخر دهه 70 این احتمال اندکی کاهش یافت و در سال 88 به 93 درصد رسید. در دهه 70 نیز احتمال به دنیا آوردن فرزند دوم حدود 95 درصد بوده که این عدد در سال 80 به حدود 80 درصد کاهش یافته است.»

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
9644 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
7026 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15200 بازدید