2109
تغذیه مناسب برای افزایش باروری مردان

تغذیه مناسب برای افزایش باروری مردان

1397/04/16 بازدید2239
می‌دانید رژیم غذایی در باروری مردان نقش مهمی دارد؟ می‌دانید همه چیز به تغذیه و باروری زنان مربوط نیست و مردها به نیمه دوم این ماجرا نیز باید مراقبت‌های لازم را برای داشتن اسپرم با کیفیت بالا و سلامت باروری داشته باشند؟ اینکه مرد پیش از اقدام به بچه‌دار شدن چه تغذیه‌ای داشته باشد، اهمیت زیادی در رفع برخی مشکلات باروری دارد. بنابراین بهتر است نکات مهم تغذیه‌ای برای باروری مردان را بدانید تا به موقع از آنها استفاده کنید.

فواید تغذیه مناسب در کیفیت باروری

مراقبت از سلامت DNA 

حتما می‎دانید که مسئولیت نیمی از ژن‌های فرزند با پدر است و نیم دیگر را مادر تامین می‌کند. بعضی از مواد شیمیایی و کمبود مواد غذایی می‌تواند بر سلامت DNA اثر بگذارد در حالی که غذاهای سلامت حاوی DNAهای سلامت که از مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌ها مراقبت می‌کند می‌تواند آسیب DNA را که در اثر مصرف سیگار، مواد سمی، الکل یا مواد شیمیایی ایجاد شده، معکوس کند.

ارتقا سلامت اسپرم در باروری 

داشتن رژیم غذایی مغذی نه تنها از آسیب رسیدن به اسپرم جلوگیری می‌کند بلکه باعث افزایش سلامت اسپرم نیز می‌شود. مواد غذایی مانند روی، سلنیوم و ویتامین C باعث افزایش سلامت اسپرم و تحرک آن می‌شود. باید بدانید که بعد از 50 سالگی تعداد اسپرم‌ها کاهش پیدا می‌کند. به طور کلی تعداد طبیعی اسپرم تا پیش از این 500 میلیون عدد است ولی حالا به کمتر از 20 میلیون می‌رسد.

ویتامین سی و تاثیر آن بر بارداری

سلامت در زمان لقاح= بارداری سالم= نوزاد سالم 

فرزند شما از مشارکت ژن‌های شما و همسرتان ایجاد می‌شود. آمادگی برای لقاح می‌تواند به بارداری سالم و کودک سلامت کمک کند. عوض کردن عادت‌های غذایی حداقل 3 ماه پیش از بارداری می‌تواند در ایجاد اسپرم سالم کمک کند. آنچه امروز می‌خورید اسپرمی که سه ماه بعد قرار است استفاده شود، تولید می‌کند.

تاثیر رابطه جنسی سالم در باروری مردان 

رژیم غذایی مملو از چربی‌ها و عاری از مواد مغذی می‌تواند منجر به کمبود میل جنسی و هورمونی در مردان شود. این موضوع ایجاد رابطه جنسی را برای زوجین سخت کرده و سلامت اسپرم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این موضوع به آن معناست که رژیم باروری سالم برای مردان از اهمیت زیادی برخوردار است.

مواد مغذی مهم برای سلامت باروری مردان 

روی 
کمبود روی می‌تواند سطوح تستوسترون را کاهش دهد. برای مردانی که کمبود تستوسترون دارند فلز روی می‌تواند سطح تستوسترون را بالا برده و باعث افزایش باروری شود. کمبود روی یکی از کمبودهای رایج در مردان و زنان است. دلیل این امر آن است که روی هنگامی که غذاها پخته می‌شوند آسیب می‌بیند. بنابراین مهم است که در رژیم غذایی‌تان 50 درصد غذاها خام باشند. غذاهای غنی از روی شامل گوشت گاو، گوسفند، صدف و میگوست. اما از جایگزین‌های مناسب گوشت می‌توان به دانه‌های کنجد، دانه کدو تنبل و نخود سبز اشاره کرد.
اسید فولیک 
تحقیقات جدید نشان می‌دهد اسید فولیک می‌تواند سلامت اسپرم را افزایش دهد. مردان با سطوح پایین فولات با احتمال بیشتری اسپرمی حاوی کروموزوم‌های کم یا زیاد دارند. اگر تخمک با یک اسپرم غیرطبیعی بارور شود می‌تواند باعث نقص مادرزادی مانند سندرم داون یا حتی سقط جنین شود. اسید فولیک در عدس، لوبیا (یک فنجان در روز) لوبیا چیتی، مارچوبه، اسفناج، لوبیا سیاه، لوبیا قرمز و خربزه پیدا می‌شود.
B12 
ثابت شده است B12 می‌تواند تعداد اسپرم را افزایش دهد. بسیاری از افراد کمبود ویتامین B12 دارند. خوراکی‌های غنی از B12 اغلب لبنیات است. برای بسیاری از افراد سطوح سلامت B12 به سلامت گوارش بستگی دارد. B12 یک ماده مغذی مهم است که نیاز به مصرف مکمل برای تامین اندازه مورد نیاز دارد
ویتامین C 
ویتامین C اسپرم را از آسیب اکسیداتی محافظت کرده و کمک می‌کند کیفیت اسپرم افزایش یابد. ویتامین C یکی دیگر از مواد مغذی است که به پخته شدن حساس است، بنابراین مهم است که مواد خوراکی حاوی این ویتامین خام مصرف شود. آب پرتقال می‌تواند نیاز به ویتامین c را برآورده کند. یادتان باشد آب پرتقال باید تازه استفاده شود. برخی دیگر از غذاهای غنی از ویتامین C عبارتند از پاپایا، فلفل، بروکلی، جوانه برنج، توت فرنگی، پرتقال و گل کلم هستند.

نقش تغذیه و ویتامین سی بر روی باروری مردان
ال کارنتین 
این اسید آمینه یک ماده غذایی ضروری برای سلول‌های اسپرم است. در مطالعات تکمیلی مشخص شده که این اسید آمینه به تحرک اسپرم و البته افزایش کیفیت آن کمک می‌کند. غذاهای غنی از ال کارنتین عبارتند از آجیل، سبزیجات، چغندرقند، مارچوبه، کلم بروکلی، سیر، خردل، بامیه و جعفری.
کوآنزیم Q10
کوآنزیم Q10 به عنوان یک انتی اکسیدان عمل می‌کند که از سلول‌های اسپرم محافظت می‌کند. مطالعات مختلف ارتباط بین اندازه کوآنزیم Q10 و سلامت اسپرم را نشان می‌دهد. همچنین مشخص شده است کوآنزیم Q10 با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند. غذاهای غنی از کوآنزیم Q10 شامل گوشت گاو، شاه ماهی، ماهی قزل آلا، بادام زمینی، پسته، دانه کنجد، بروکلی خام، توت فرنگی، پرتقال، تخم مرغ و دانه های کامل است.

راهنمای رژیم غذایی برای تکمیل مواد مورد نیاز سلامت مردان

  • ارگانیک بخورید: آفت‌کشها یکی از دلایل اصلی کاهش باروری در مردان است. آنها باعث کاهش تستوسترون می‌شوند و همانطور که می‌دانید تستوسترون برای تولید اسپرم ضروری است.
  • غذاهای سویادار نخورید: غذاهای سویادار یک استروژن دیگر از مواد غذایی را تقلید می‌کنند و بنابراین بهتر است مصرف نشوند.
  • اسموتی سلامت بخورید: روزانه یک اسموتی شیرین می‌تواند مقدار زیادی آنتی اکسیدان ویتامین و مواد معدنی را وارد بدن کند.
  • سالاد سبز بخورید: روزانه یک سالاد سبز حاوی انواع مختلف سبزیجات به سلامت DNA کمک زیادی می‌کند. حتما دانه‌های کنجد خام و کدو را هم به سالادتان اضافه کنید.
  • آجیل بخورید: می‌توانید انواع آجیل را در مخلوط کن ریخته و بعد از مخلوط شدن روی سالاد بریزید و بخورید.
  • از خوردن لبنیات بیش از حد خودداری کنید: لبنیات حاوی هورمون‌هایی است که می‎تواند تاثیر منفی بر سطح تستوسترون داشته باشد.

 
منبع : natural-fertility-info.com

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
9105 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
6552 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15149 بازدید