2109
حذف کیسه های پلاستیکی با چند راهکار ساده

حذف کیسه های پلاستیکی با چند راهکار ساده

1397/04/12 بازدید1457
روز بدون کیسه پلاستیکی از راه رسید و قرار است راهکارهایی را در این مقاله به شما معرفی کنیم که به مرور باعث استفاده کمتر از کیسه پلاستیکی خواهد شد و در طولانی‌مدت می‌تواند منجر به حذف این وسیله از زندگی روزمره شود.

روز بدون کیسه پلاستیکی؛ بگویید نه!

یکی از کارهای خوبی که می‌توانید نه‌تنها در روز بدون کیسه پلاستیکی، بلکه در تمام روزهای سال انجام دهید «نه گفتن» به دریافت کیسه پلاستیکی است.
واقعیت این است که لازم نیست هر چیزی را که می‌خرید در کیسه پلاستیکی تحویل بگیرید. خیلی وقت‌ها می‌توانید وسایل خریداری‌شده را مستقیم داخل کیفتان بگذارید. برای این کار هم سایز کیفتان را با توجه به خریدی که قرار است در آن روز انجام دهید، انتخاب کنید. وسایل زیر جزو چیزهایی هستند که می‌توانند بدون کیسه پلاستیکی هم داخل کیف قرار بگیرند:
  • انواع لوازم‌آرایشی: حجم و سایز لوازم آرایشی معمولاً بسیار کوچک است. به همین دلیل هم بعد از خرید و قبل از اینکه فروشنده این لوازم را داخل کیسه پلاستیکی قرار دهد، به او بگویید به کیسه نیازی ندارید و وسایل خریداری‌شده را مستقیم داخل کیف لوازم‌آرایش یا کیف دستی‌تان قرار دهید.
  • خوراکی‌های بسته‌بندی‌شده: انواع خوراکی‌های بسته بندی شده را می‌توان بدون استفاده از کیسه پلاستیکی داخل کیف قرار داد. بسته‌های کیک، شیشه‌های کوچک شیر و جعبه‌های بیسکویت کوچک‌ترین نیازی به استفاده از کیسه پلاستیکی ندارند.
  • لوازم تحریر: لوازم تحریر هم در دسته وسایلی قرار می‌گیرد که وقتی متوجه شدید فروشنده آن‌ها را داخل کیسه می‌گذارد، می‌توانید با قاطعیت به او نه بگویید و داخل کیفتان بگذارید.
 
هنگام خرید به کیسه پلاستیکی نه بگویید

از پاکت کاغذی استفاده کنیم؟

یکی از جایگزین‌های خوب برای گذراندن هر روز به عنوان روز بدون کیسه پلاستیکی، پاکت‌های کاغذی است؛ اما در شرایطی که برای به دست آوردن کاغذ باید تنه درختان را قطع کرد، این راه‌حل اصلاً جالب به نظر نمی‌رسد. در عوض می‌توان سراغ پاکت‌های کاغذی تهیه شده از بازیافت کاغذ رفت و به خصوص مواد خشک را داخل آن‌ها قرار داد و از بابت بهداشتی بودنشان هم خاطرجمع شد.
می‌توانید میوه‌هایی مثل سیب، خیار، گیلاس و موز را به جای کیسه پلاستیکی، داخل پاکت کاغذی بگذارید. یادتان باشد ادامه روند بازیافت کاغذ منوط به انداختن زباله‌های کاغذی در سطل‌های مخصوص کاغذ است. هرگز این زباله‌ها را، حتی اگر تراکت‌های تبلیغاتی هستند و به نظر بی‌ارزش، همراه زباله‌های تر داخل سطل نیندازید.

بهترین جایگزین کیسه پلاستیکی

در گذشته استفاده از زنبیل‌ زیاد دیده می‌شد و همین زنبیل‌ها استفاده از کیسه پلاستیکی را کاهش می‌دادند. امروز اما استفاده از این زنبیل‌ها هم مناسب دانسته نمی‌شود، چون اغلب از جنس پلاستیک تهیه شده‌اند. در عوض استفاده از کیسه‌ها یا کیف‌های پارچه‌ای به مراتب بهتر از سایر گزینه‌هاست. اگر خودتان حوصله دوخت و دوز دارید دست‌به‌کار شوید و چند کیسه پارچه‌ای با طرح‌های پارچه‌های طبیعی که دوست دارید بدوزید. اگر هم علاقه‌ای به این کار ندارید یا وقتتان به شما اجازه نمی‌دهد از یک فروشگاه لوازم تحریر یا لوازم بهداشتی چند کیسه پارچه‌ای بخرید. بهتر است طرح این کیف‌ها با هم متفاوت باشد و هر کدام را مخصوص کاری بگذارید. برای مثال کیف پارچه‌ای سبز را مخصوص سبزیجات و میوه‌ها قرار دهید و کیف بنفش را مخصوص نان بگذارید. حتماً یکی از کیف‌ها را هم با زیپ تهیه کنید تا بتوانید از وسایل ریز بهتر مراقبت کنید. آموزش دوخت کیسه های پارچه ای را در نی نی سایت ببینید.

نکته: حتماً نسبت به شست و شوی به موقع این کیف‌های پارچه‌ای حساسیت به خرج دهید. کیسه‌های پلاستیکی را می‌توان بعد از هر بار استفاده دور انداخت، اما تا از بین رفتنشان در طبیعت راهی چند هزار ساله باقی است! کیف‌های پارچه‌ای این‌طور نیستند و از جنس طبیعت هستند، با این تفاوت که باید آن‌ها را تمیز و بهداشتی نگه داشت.

استفاده از کیسه پارچه ای جایگزین کیسه های پلاستیکی

ظروف شیشه‌ای به جای کیسه‌های پلاستیکی

خیلی از مواد خوراکی هستند که نمی‌توان آن‌ها را داخل کیسه پارچه‌ای یا پاکت کاغذی قرار داد؛ برای مثال فرض کنید شاتوت یا توت‌فرنگی خریده‌اید. درصورتی‌که سراغ کیف پارچه‌ای بروید باید با آن خداحافظی کنید. در چنین شرایطی و به‌خصوص وقتی که با ماشین حمل‌ونقل می‌کنید یک ظرف شیشه‌ای به همراه داشته باشید و خریدهایتان را داخل آن قرار دهید.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

5 روز پیش
|
7399 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
5386 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15000 بازدید