2109
گِل درمانی چیست و چه کاربردی دارد؟

گِل درمانی چیست و چه کاربردی دارد؟

1397/04/09 بازدید1769
روش‌های درمانی مکمل در سرتاسر دنیا متعدد و متفاوتند. طب چینی، کره‌ای، آیورودا، طب سوزنی، انرژی درمانی، آروماتراپی و ... طب سنتی ایران هم یکی از این روش‌هایی است که امروزه به عنوان طب مکمل یا تلفیقی مورد استفاده قرار می‌گیرد و توسط سازمان جهانی بهداشت مورد تایید است. طب سنتی ایران برای حفظ سلامتی و درمان بیماری‌ها از روش‌های مختلفی استفاده می‌کند. شش مورد از اسباب سلامتی از جمله آب و هوا، غذا، ورزش، خواب و بیداری، جذب و دفع مواد از بدن، عواملی ضروری هستند و اهمیت زیادی دارند که قبل‌تر درباره آن‌ها صحبت کرده‌ایم. البته مواردی هم هستند که ضروری نیستند اما می‌توانند به ما کمک کنند تا سلامتی خود را حفظ کنیم و زودتر از بیماری خلاص شویم. این امور غیر ضروری و مفید شامل ماساژ، روغن‌مالی، حمام آب‌های معدنی و غلطیدن در شن و ماسه است.

آیا گِل درمانی ضروری است؟

در طب ایرانی غلتيدن در شن برای خشک کردن و جذب رطوبت‌های پوستی مفید است و اگر رطوبت‌ها زیادتر باشد از مدفون کردن عضو در شن برای از بین بردن مایعات تجمع یافته در اعضا استفاده می‌شود. این کار در حقیقت روشی برای خارج کردن مایعات اضافی است که در طب سنتی از آن به عنوان سم‌زدایی و استفراغ مواد و دفع آن از بدن زیاد می‌شود. اما این کار، روشی غیر معمول است جزو اسباب غیرضروری به شمار می‌رود.

گل درمانی
 

قدمت گِل درمانی

دکتر احمدیه درباره حمام شن در کتاب راز درمان چنین نوشته: «حمام شن كه در گذشته بيشتر در برخى از روستاها متداول بود عبارت از اين بود كه شن را گرم مى‏كردند و بيمار را لخت کرده و در آن فرو مى‏بردند به‏طورى‏كه فقط سر و گردن او بيرون مى‏ماند و اين عمل چند ساعتى طول مى‏كشيد. در نتيجه‌ حرارت حاصله، با عمل تعريق، سموم دفع شده و تشنج برطرف مى‏شود. اين نوع حمام در رفع تشنج‏هاى رطوبى و بلغمى مفيد و مؤثر بوده است.»

از گِل به عنوان کمک درمان استفاده می شود؟

گاهی هم درمان با کمک گِل انجام می‌شود. این روش در مناطقی که گِل‌های طبیعی ایجاد شده بیشتر کاربرد دارد. گِل فشان‌ها از عوارض زمین شناختی هستند که با خروج گِل به طور متناوب به شکل مخروط تشکیل می‌شوند.گِل فشان های ایران به طور عمده در سواحل دریای عمان واقع شده و جزء جاذبه‌های طبیعی کشورمان به شمار می روند. گِل موجود در گِل فشان‌ها استفاده دارویی متعدد داشته و در درمان بیماری‌های مختلف هم چون دردهای رماتیسمی کوفتگی و خستگی عضلانی به کار می‌روند. محلی‌ها معتقدند گل‌ فشان‌ها در درمان بیماری‌های پوستی و قارچی انسان و حیوان هم موثرند و می‌توانند به شادابی و نشاط استفاده ‌کنندگان کمک کنند.
البته گل درمانی مخصوص طب سنتی ایران نیست. در کشورهایی چون اردن، مالزی، رومانی، ترکیه، اسپانیا و ایتالیا هم از این روش استفاده می‌کنند. آنها نیز معتقدند این روش به دلیل وجود نمک‌های بروم با خواص ضدالتهابی، سم زدایی، ضد درد، آرامش بخشی و انرژی بخشی خود می‌تواند به بیماران کمک کند.

گل درمانی روشی مناسب برای پاکسازی پوست

چرا گِل درمانی کنیم؟

  •  یک ماجراجویی کوچک در زندگی خود تجربه کنید.
  •  گل درمانی درد عضلات و مفصل را کم می‌کند. گرمای عمیق از گل به بدن شما نفوذ کرده و دارای ویژگی های ضد التهابی باور نکردنی است.
  •  آرامشی به شما می‌دهد که مثل آن را قبلا احساس نکرده‎اید. ترکیب گرم و نرمی از گل به شما یک"احساس عالی" می‌بخشد و اجازه می‌دهد تا بدن خود را رها کنید.
  •  تنش و اسپاسم را از بدن شما برمی‌دارد. بدن شما به طور کامل در گل به حالت تعلیق درآمده است، زمانی که در حمام یا حوض پر از گل شناور هستید هیچ فشاری را بر بدن خود احساس نمی‌کنید.
  •  بدن شما را پاکسازی می کند. گِل گرم بسیاری از سموم و ناخالصی های بدن شما را از طریق منافذ پوستی خارج می‌کند.
  •  پوست شما را نرم می‌کند. خاکستر آتشفشانی پوست شما را لایه برداری و نرم می‌کند.
  •  گردش خون شما را بهبود می‌بخشد. گرمای آن گردش خون شما را افزایش می دهد طوری که خون به انتهای اندام ها هم به خوبی برسد.
  •  اسیدیدته سطوح بدن را متعادل می‌کند.مواد معدنی پیچیده از خاک و آبهای زمین به بدن شما تزریق می شود و به شما کمک می‌کند تا pH یا اسیدیته بدن خود را متعادل سازید
  •  ارتباط شما را با جهان خارج خاموش می‌کند. حمام گل و گل درمانی هم مانند هر کدام از روشهای درمانی آرامش بخش دیگر مانند ماساژ و آب درمانی و ...فضایی جدا از جهان خارج را به شما ارائه می دهند، به طوری که شما می توانید فضایی مناسب برای بدن و ذهن خود ایجاد کنید.
  • با ماساژ به درمانی عمیق تر برسید. حمام های معدنی و ماساژدر کنار گل درمانی به شما این امکان را می دهند که درمان شما عمیق تر شود، تنش و استرس بیشتری را آزاد کنید، و بتوانید ذهن و بدن خود را عمیق تر جوانسازی کنید!

ارسال نظر شما

login captcha

مرسی از مقاله خوبتون


پربازدیدترین ها