2109
اتیسم بر اثر دیابت بارداری ایجاد می‌شود؟

اتیسم بر اثر دیابت بارداری ایجاد می‌شود؟

1397/04/06 بازدید324
نی نی سایت: انواع دیابت در مادران باردار می‌تواند باعث افزایش ریسک بروز اختلال اتیسم در نوزاد شود. حتی نوزاد مادرانی که پیش از بارداری دچار دیابت نبوده‌اند اما در طول بارداری دچار دیابت بارداری شده‌اند هم، به اندازه فرزند مادرانی که برای تمام عمر دچار دیابت نوع یک هستند، در معرض اتیسم قرار دارند.

هنوز هم علل بروز اتیسم نامشخص است اما در چند سال اخیر، ارتباط‌هایی بین این اختلال، سیستم ایمنی و رشد مغز جنین پیدا شده است.
بر اساس مطالعه جدیدی که در کالیفرنیا انجام شده، التهابی که در نتیجه بالا بودن سمی گلوکز در هر نوع دیابت در بارداری ایجاد می‌شود، در کنار واکنش‌های سیستم ایمنی، ریسک ابتلای نوزاد به اتیسم را دوبرابر می‌کند.

به گفته این محققان، با وجود بیش از دو میلیون نفر در آمریکا که هر کدام به نوعی از اختلال اتیسم مبتلا هستند و هر روز هم بر تعدادشان اضافه می‌شود، هنوز علت بسیاری از انواع اتیسم مشخص نیست.

در این مطالعه مشخص شده که ظاهرا بیش از 100 مورد ژنتیکی یا جهش‌های ژنتیکی است که باعث افزایش ریسک فردی اتیسم می‌شود اما در 85 درصد موارد اتیسم، هیچ توجیه مرتبط با فاکتورهای DNA فرد وجود ندارد.

به احتمال زیاد، عوامل محیطی بر این ژن‌ها اثر می‌گذارند و باعث بروز تغییراتی در مراحل اولیه رشد مغز جنین می‌شوند. متقاعدکننده‌ترین فاکتور غیر ژنتیکی که دانشمندان به آن رسیده‌اند، مسن بودن والدین و نارس بودن نوزادان است.

بعد از این موارد، محققان موارد دیگری مثل فقدان اکسیژن (برای جنین)، ویروس‌ها و دیابت بارداری را در بروز اتیسم تاثیرگذار می‌دانند.

منبع: MailOnline

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8290 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
5979 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15065 بازدید