2109
 شادی گل، نوزادتان را ناشنوا نکند

شادی گل، نوزادتان را ناشنوا نکند

1397/04/02 بازدید1504
نی نی سایت: تب جام جهانی و تماشای فوتبال همچنان داغ است. هر روز از خانه ها صدای فریاد شادی و کف زدن و جیغ و صدای بلند تلویزیون به گوش می رسد. خانه هایی که می تواند مامن نوزادان و کودکان شیرخوار باشد. نوزادانی که آسیب پذیر هستند و صداهای بلند ناشی از خوشحالی و هیجان می تواند صدمات غیر قابل جبرانی به شنوایی آنها بزند و حتی ممکن است آنها را ناشنوا و یا کم شنوا کند. پس اگر طرفدار پروپاقرص فوتبال هستید و این روزهای جام جهانی را با هیجان پیگیری می کنید و البته به تازگی صاحب فرزند شده اید این مطلب را حتما بخوانید.

صداهای بلند را جدی بگیرید

دکتر مهدی اکبری شنوایی شناس معتقد است گوش نوزاد به دلیل اینکه در مرحله رشد است و هنوز تکامل پیدا نکرده بسیار آسیب پذیر و حساس است. او به نی نی سایت می گوید:« تا گوش نوزاد کامل رشد نکند مدام تحت تاثیر عوامل خارجی مثل داروها و صداهای بلند است. این آسیبها را باید خیلی جدی گرفت چون ممکن است باعث کم شنوایی های دائمی و حتی ناشنوایی در نوزاد شود.»

بالاتر از 75 دسی بل مجاز نیست

دکتر اکبری به نی نی سایت می گوید:« صدایی که به گوش نوزاد می رسد نباید بالاتر از 75 دسی بل باشد. صداهای بالاتر از 75 دسی بل سلول‌های مویی حساس به صدا را در گوش داخلی نوزاد نابود می کند و این موضوع می تواند باعث کم شنوایی در نوزاد شود. صداهای این روزها خیلی بالاتر از حد استاندارد تحمل گوش یک نوزاد است. صدای تلویزیون فرکانسهای خاصی دارد که می تواند باعث آسیب به گوش نوزاد شود. صدای فریاد زدن فرکانس بم دارد. کف زدن هم فرکانس بالایی دارد که هر کدام تاثیر خاص خودشان را دارد. از بحث روانی تاثیر صداهای بلند بر نوزاد که بگذریم، هر کدام از این صداها می تواند باعث افت شنوایی در نوزاد شود.»

کف زدن 100 دسی بل دارد

شاید باورتان نشود اما صدای دست زدن هم می تواند برای سلامت شنوایی نوزاد خطرناک باشد. دکتر اکبری در این باره به نی نی سایت می گوید:« کف زدن صدایی معادل 100 دسی بل دارد، یعنی 25 دسی بل بیشتر از آن حدی که برای شنوایی نوزاد در نظر گرفته شده است. فریاد زدن تا 110 دسی بل هم بالا می رود که هر کدام از این صداهای بلند در طول تماشای بازی فوتبال می تواند تاثیر موقت یا طولانی مدت روی شنوایی بچه داشته باشد. »

این آسیبها موقتی است؟

به گفته دکتر اکبری این صدمات می تواند موقتی و یا دائم باشد. دکتر اکبری به نی نی سایت می گوید:« ماندگاری آسیبها به میزان آن ربط دارد. ممکن است افت شنوایی به صورت موقت باشد. افت موقت می تواند سه یا چهار ساعت باشد که با یک بار فریاد زدن یا کف زدن می تواند به وجود بیاید. ممکن است یک افت شنوایی بعد از چند ساعت سر جایش بر می گردد اما تکرار این افت موقت با تکرار فریاد زدن و کف زدن به افت دائم تبدیل می شود.اگر این صداها در دوره های زمانی تکرار شود این افت موقت کم کم به افت دائم تبدیل می شود و متاسفانه افت دائم شنوایی هیچ وقت دیگر بر نمی گردد.» دکتر اکبری معتقد است نوزاد از هیاهو و سر و صدا باید دور بماند. او به نی نی سایت می گوید:« مادر و پدر باید حواسشان باشد که در زمان پخش بازیهای فوتبال فرزندشان را از سر و صدا و هیاهو دور نگه دارند. برای نوزادان بهترین صدا، نوای لالایی مادریا همان حرفهایی است که مادر هنگام شیر دادن به نوزادش می زند و قربان و صدقه می رود. نوزاد به هیچ وجه نباید نزدیک تلویزیون و یا جایی باشد که بقیه افراد مشغول تماشای بازی هستند و هرچند دقیقه هم کف می زنند و فریاد می کشند. بهترین جا برای نوزاد این است که در یک اتاق در بسته باشد تا هیچ صدایی به او نرسد. نوزاد نباید در این هیاهوی جام جهانی صداهایی بیشتر از تحملش بشنود و آسیب ببیند.»

ارسال نظر شما

login captcha

ما هر چقدرم مراقب باشیم 

بزرگترها حرف ما رو گوش نمیکنند

حرفشونم اینه که ما خودمون بچه بزرگ کردیم

اما نمیخوان قبول کنند که شاید راه های اشتباهی برای بزرگ کردن بوه داشتن

طفلی دختر من چقدر تو سر وصداست🙁😔

این خیلی عالیه که اینقدر به موقع حواستون به همه چیز هست و خیلی حرفه ای عمل می‌کنید.

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16298 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11554 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
2226 بازدید