2109
سبک زندگی زنان ایرانی نگران کننده است؟

سبک زندگی زنان ایرانی نگران کننده است؟

1397/03/30 بازدید672
نی نی سایت:«طبق آمارها به طور میانگین وضعیت سبک زندگی بانوان ایرانی از مردان ایرانی نگران‌کننده‌تر است.»
دکتر امیرحسین تکیان عضو کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با بیان این مطلب درباره برخی عوامل خطر بروز بیماری‌های به ایسنا گفت:«اولین عامل خطری که به آن می‌پردازیم دخانیات است که یکی از عوامل خطر اصلی در بروز بیماری‌های غیرواگیر محسوب می‌شود. طبق مطالعه‌ای که در سال ۹۵ انجام شد، استان‌هایی که بیشترین میزان مصرف دخانیات در مردان را به خود اختصاص داده‌اند، قزوین، آذربایجان غربی، همدان و کهگیلویه و بویر احمد بوده و مصرف دخانیات زنان نیز در استان‌های بوشهر، سیستان و بلوچستان و هرمزگان بیشترین میزان را دارد.»

زنان ایرانی ۲ برابر چاقتر از مردان

تکیان درباره موضوع چاقی در کشور، گفت: «در کشور ما ۱۵ درصد مردان و ۳۰ درصد زنان چاقند. بر اساس این آمار از هر سه نفر زن یک نفرشان چاق است و BMI(درصد توده بدنی) بالای ۳۰ دارند. بنابراین زنان دو برابر مردان چاقند و در برخی استان‌ها مانند مازنداران بیشترین درصد چاقی زنان وجود دارد، اردبیل و سمنان هم در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. همچنین استان‌های گلستان، ‌ البرز، مازندران و خوزستان بیشترین میزان چاقی در مردان را دارند. »

نصف زنان ایرانی چربی خون دارند

عضو کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر درباره وضعیت چربی خون نیز گفت: «۳۲ درصد زنان ایرانی و ۲۵ درصد مردان ایرانی از تری‌گلیسیرید بالا رنج می‌برند. بوشهر، تهران و یزد در مردان و یزد، مازندران، آذربایجان غربی، لرستان و کرمان در زنان استان‌هایی هستند که بیشترین میزان شیوع تری‌گلیسیرید را دارند.»


زنان ایرانی و سبک زندگی نادرست

تکیان در ادامه گفت:« طبق آمار به طور میانگین وضعیت سبک زندگی بانوان ایرانی از مردان ایرانی نگران‌کننده‌تر است. بانوان ما کمتر فعالیت فیزیکی می‌کنند، چاق‌ترند و پرفشاری خون، دیابت و چربی خون بیشتری نسبت به آقایان دارند. همچنین برخی از استان‌ها مانند مازنداران و یزد وضعیت نگران‌کننده‌ای را در زمینه بروز و شیوع این ریسک‌فاکتورها دارند. البته نکته مثبت این موضوعات این است که همه این عوامل قابل پیشگیری هستند. بنابراین اگر بدانیم که ریسک‌فاکتورها چه هستند و چه تاثیراتی را می‌گذارند و سپس تصمیم بگیریم تا وضعیت‌شان را در کشور بهبود بخشیم، می‌توانیم فقط با یک کاهش وزن، بروز بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر را کاهش دهیم. خوشبختانه وزارت بهداشت هم برای این موضوع برنامه دارد و ۱۲ تفاهم‌نامه با ۱۲ وزارتخانه دیگر مانند وزارت ورزش و جوانان، ‌وزارت کشور، وزارت جهاد کشاورزی و... منعقد کرده است. »

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16404 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11590 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3626 بازدید