2109
درمان معلولان با ژن درمانی

درمان معلولان با ژن درمانی

1397/03/28 بازدید451
نی نی سایت: محققان اخیرا قدم بزرگی برای درمان معلولان برداشته‌اند که احتمالا به زودی می‌تواند به افراد معلول کمک کند کنترل دست هایشان را برگردانند.
گروهی از محققان دانشگاه کینگ لندن برای ترمیم آسیب‌های نخاعی در موش‌های آزمایشگاهی از ژن درمانی استفاده کردند. این حیوانات بعد از گرفتن این درمان، توانستند با پنجه‌های جلویی‌شان حبه های قند را برداشته وبخورند.

این مطالعه هنوز در مراحل اولیه است و برای درمان معلولان قابل اجرا نیست اما متخصصان می‌گویند با این پژوهش‌ها شواهد قانع‌کننده‌ای به دست آمده که عملکرد دست معلولان می‌تواند روزی به حالت قبل برگردد؛ هر چند که زخم به جا مانده از آسیب، مانع از شکل گرفتن ارتباطات تازه بین اعصاب می‌شود.

اجرای ژن درمانی برای انجام مراحل آزمایشی روی نمونه‌های انسانی و درمان معلولان هنوز امکان‌پذیر نیست. اما دکتر مارک باکن، از خیریه Spinal Research می‌گوید: «اطلاعات به دست آمده، یکی از قوی‌تری شواهدی است که تا به حال در زمینه بازگرداندن عملکرد اندام‌های جلویی و درمان معلولان به دست آمده و بسیار هم هیجان انگیز است؛ اما انجام ژن درمانی روشی مشخص است که فعلا در محیط‌های درمانی قابل انجام نیست. اما با ورودش به درمانگاه‌ها، این مطالعه می‌تواند زندگی میلیون‌ها معلول در جهان را که دچار معلولیت های ناشی از آسیب نخاعی هستند، عوض کند».

خوب است بدانید نیمی از معلولیت ها به خاطر عوامل ژنتیکی و نیمی دیگر به خاطر عوامل غیر ژنتیکی مثل عوامل محیطی، آلودگی‌ها، مسمومیت‌ها، مواد بیولوژیک یا شیمیایی رخ می‌دهد و بسیاری از معلولیت ها قابل پیشگیری هستند؛ به همین خاطر متخصصان توصیه می‌کنند افراد قبل از ازدواج حتما آزمایش ژنتیک انجام داده و مادران باردار هم با انجام آزمایش های لازم از سلامت جنین مطمئن شوند. 

منبع: BBC

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
14631 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
10350 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2049 بازدید