2109
دستخط بد پزشکان چقدر قربانی می گیرد؟

دستخط بد پزشکان چقدر قربانی می گیرد؟

1397/03/27 بازدید722

نی نی سایت: دستخط بد بعضی از پزشکان می تواند با عوارض جبران ناپذیری همراه باشد و حتی ممکن است باعث مرگ فرد بیمار شود. به گزارش فانا فقط در ایران سالانه ۳۰۰۰ نفر به دلیل خطاها و عوارض دارویی جانشان را از دست می دهند. در جعبه هر دارو شامل قرص، شربت، آمپول یا پماد برگه راهنمایی حاوی اطلاعاتی در مورد دوز تجویز شده، منع مصرف و عوارض جانبی احتمالی وجود دارد. بیماران قبل از مصرف دارو حتما این برگه را مطالعه کرده و درصورت بروز عوارض جانبی، این مسأله را با پزشک معالج در میان بگذارند.
گزارش سال ۲۰۱۵ موسسه ملی آکادمی‌های پزشکی آمریکا نشان می‌دهد که سالانه ۴۴ هزار گزارش اشتباه مصرف دارو بر اثر بدخطی پزشکان در این کشور ثبت می‌شود.
در سال ۲۰۰۶ میلادی، ۷۰۰۰ نفر در آمریکا بر اثر اشتباهات دارویی ناشی از بدی دستخط پزشکان جان خود را از دست دادند.

مرگ سالانه ۳۰۰۰ نفر به دلیل خطاها و دستخط بد پزشک

علی فاطمی، نایب رییس انجمن داروسازان ایران درباره این موضوع گفت:« طبق آمارها و برخی تحقیقات انجام‌شده، سالانه حدود ۴۵ هزار نفر در ایران به دلیل خطاهای دارویی و عوارض ناشی از آن آسیب می‌بینند و متأسفانه حدود ۳۰۰۰ نفر جان خود را از دست می‌دهند.»

ارسال نظر شما

login captcha

با سلام..البته به نظر من اگر خط پزشکان خیلی خوانا باشه خود بیمار میتونه نسخه رو بخونه و بررسی کنه و به علت عدم آگاهی و عدم تسلط به روند درمان مشکل به وجود بیاره.

دوم اینکه باید با یه سامانه اینترنتی پزشکان با داروخانه ها در ارتباط باشن...مثلا در صورت متوجه نشدن دستخط.. موجود نبودن دارو ذکر شده و مشورت برای تغییر یا متنوع بودن و ذکر دقیق دوز و نوع دارو و...... لازم نباشه دوباره مریض به درمانگاه مراجعه کنه نوبت بگیره و زمان و انرژی هدر بده!!!! بسیار راحت میشه اینکارو انجام داد....فقط یه موبایل هم کافیه برای این ارتباط . یه نرم افزار و یوزر و پسورد!!!!

سوم اینکه توی اکثر کشورهای پیشرفته پزشکان بیماری و روند درمان رو مشخص میکنن و این داروسازه که نوع و دوز داروها رو بخوبی میشناسه ..نهایت اینکه فقط دارو فروش باشه!! نهایتا یک پزشک معالجه و درمان و خونده و داروساز نحوه عمل و موثرتر شدن داروها!!!

پربازدیدترین ها