2109
#دوشنبه‌ها با نی‌نی سایت بخوانید

#دوشنبه‌ها با نی‌نی سایت بخوانید

1397/03/28 بازدید490

کتاب بریت ماری اینجا بود

  • نویسنده : فردریک بکمن
  • مترجم : فرناز تیموراف
  • انتشارات : نون، ۱۳۹۷
  • قیمت نسخه کاغذی : ۲۸۰۰۰تومان
  • قیمت نسخه دیجیتال : ۸۰۰۰تومان
  • مخاطب : بزرگسالان
بریت ماری زنی میانسال، درونگرا، وسواسی و بسیار منظم است که بخاطر بی وفایی همسر و کسالت باری زندگی روزمره و بی‌مهری فرزندان همسرش، احساس می‌کند باید تغییری در زندگیش به وجود بیاورد. پس به دنبال یافتن کار تغییر در زندگی، از خانه بیرون می‌زند. او در مراجعه پیاپی به یک آژانس کاریابی، متصدی ثبت اطلاعات را کلافه می‌کند و بالاخره تنها کاری که متناسب با سن و نداشتن تجربه و دانش روز بریت ماری، برای او پیدا می‌شود؛ شغل موقت مدیریت یک باشگاه ورزشی در یک از شهرک حاشیه‌ای به نام بورگ است ؛ که بخاطر مهاجرت اغلب ساکنانش به شهر در شرف تعطیلی است. 
بریت ماری ناگهان خود را در باشگاهی کثیف و بی‌امکانات، و محاصره بچه‌های یتیم یا بدسرپرستی می‌بیند که تنها امید و خوشی زندگیشان فوتبال بازی کردن و داشتن یک تیم است. فوتبال برای آنها جانشین همه محرومیت‌ها و ناکامی‌های زندگیشان است. آنها حتما باید کسی را به عنوان مربی معرقی کنند تا بتوانند به عنوان یک تیم شناخته شوند و در مسابقات محلی شرکت کنند. 
از اینجا به بعد ماجراهای جذاب بریت ماری و همه شخصیتهای داستان به سوی تحول و یافتن راه زندگی آغاز می‌شود. بریت ماری که فردی غیرمنعطف و ناتوان از ابراز هیجانات و مکنونات قلبی خود بود؛ مسیر و سرنوشت این شهرک فراموش شده و آدمهای تنها و شکست خورده اش را عوض می‌کند.  ثبات و قوت ظاهری بریت ماری، برای همه تبدیل به پناهگاه و همدم و محرم می‌شود. گویا ناکامی‌ها و غم‌های همه انقدر زیاد است که فقط بودن کسی که هر کاری از دستش بر می‌آید را به بهترین نحو انجام می‌دهد خودش بزرگترین قوت قلب و مایه امیدواری است. حتی  اگر این یک کار، بی پیش پا افتادگی شستن و لکه گیری لباسهای کهنه ورزشی بچه ها باشد. 
این رمان نیز مانند دیگر آثار بکمن، به بررسی مشکلات و چالشهای یک زندگی معمولی و یک ذهن متوسط می‌پردازد. بکمن نشان می‌دهد هر فرد با رفتار یا عادت پیش پاافتاده اگر در جای مناسب و مورد نیازش باشد؛ می‌تواند منبع تاثیرات و تغییرات شگرفی باشد. از اینروست که حتی فردی ساده و دور از پیچیدگی های زندگی امروز چون بریت ماری، می‌تواند امید به زندگی ساکنان مهجور یک شهرک دورافتاده را افزایش دهد و برای زندگی خودش نیز معنایی بیابد و با اعتماد به نفس، خواهان احترام و توجه آدمهای زندگیش باشد. 
با اینکه شخصیت بریت ماری پیش از این در رمان دیگر بکمن "مادربزرگ سلام رساند و..." معرفی می‌شود؛ اما این کتاب کاملا مستقل است. با خواندن قصه آدمهای معمولی و متوسط، شگفتی های زندگی خود را نیز بهتر ببینید.

کتاب بریت ماری اینجا بود، کتابی جذاب برای بزرگسالان

کتاب موش کتابخانه

  • نویسنده : دنیل کرک
  • مترجم : محبوبه نجف خانی
  • انتشارات : آفرینگان، ۱۳۹۲
  • قیمت نسخه کاغذی : ۴۰۰۰تومان
  • قیمت نسخه دیجیتال : ۲۵۰۰تومان
  • مخاطب : کودکان ۵سال به بالا
سام، موشی است که پشت قفسه کتاب‌های مرجع کودکان، در یک کتابخانه بزرگ زندگی می‌کند. او که عاشق کتاب خواندن است و همه شبها تا صبح در کتابخانه مشغول مطالعه است؛  فکر می‌کند هر کسی می‌تواند راجع به چیزهایی که می‌داند کتاب بنویسد. برای همین تصمیم می‌گیرد درباره زندگی موشها یک کتاب بنویسد. شب از روی میز کتابدار چند کاغذ و مداد بر میدارد و تا صبح کتابش را می نویسد و برایش تصویر می کشد و صفحه های را پشت سر هم می چیند و اولین کتابش را درست می کند. سام کتابش را در قسمت زندگینامه ها می‌گذارد. چند روز بعد یکی از بچه‌ها کتاب سام را در قفسه ها پیدا می‌کند و از کتابدار درباره کتاب و نویسنده‌اش می‌پرسد. کتابدار که تا به حال این کتاب را ندیده، بسیار تعجب می‌کند و ... . این اتفاق دو بار دیگر تکرار می‌شود و سام دو کتاب دیگر به همین شیوه می‌نویسد و بچه‌ها و کتابدار را متعجب می‌کند. تا اینکه کتابدار روی تابلوی اعلانات برای سام یادداشتی می‌گذارد و از او دعوت می‌کند تا با بچه ها دیدار کند و برای آنها از کتابهایش و رازهای نویسندگیش بگوید. 
ولی چون سام یک موش خجالتی است و فکر می‌کند حرفهایش را در کتابها می‌زند؛ تصمیم می‌گیرد کار جالبی انجام دهد و بچه‌ها را به نوشتن کتاب تشویق کند. 
او جعبه‌ای درست می‌کند و با قرار دادن آینه‌ای در آن، و گذاشتن یادداشتی روی آن که بچه‌ها را دعوت به نگاه کردن داخل جعبه می‌کرد به آنها نشان می‌دهد که همه آنها می‌توانند نویسنده باشند و کتابهای خوب و خاص خود را بنویسند. همچنین دفترچه هایی آماده می کند و در کنار جعبه می گذارد،که بچه ها زودتر نوشتن را شروع کنند.
این کتاب به طرزی زیبا و شیوا کودکان را به کتاب خواندن و ارائه تجربیات حاصل از آن به صورت نوشته تشویق می‌کند. با توجه به ضعف فرهنگ نوشتن در جامعه ما، تشویق کودکان و نوجوانان به ثبت و نگارش با شیوه‌های خلاقانه ضروری به نظر می رسد و این تنها راه حفاظت از زبان فارسی و گسترش مطالعه و کتابخوانی است.
 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
9683 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
7065 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15202 بازدید