2709
مصرف آنتی‌بیوتیک‌ واقعا شیر مادر را کم می‌کند؟

مصرف آنتی‌بیوتیک‌ واقعا شیر مادر را کم می‌کند؟

1397/03/27 بازدید18572
اگر شما هم یک مادر شیرده هستید و نگران هستید که شیر کافی برای فرزند خود نداشته باشید، تنها نیستید. این خیلی طبیعی است که مادران شیرده چنین نگرانی‌ای داشته باشند. خبر خوب این است که بسیاری از مادران، شبر کافی برای فرزندشان تولید می‌کنند. این مهم است که به یاد داشته باشید بهتر است برای فهمیدن اینکه فرزندتان شیر کافی در اختیار دارد به نشانه‌های قابل اعتماد توجه کنید نه نشانه‌های غیرقابل اعتماد.
مردم به افسانه‌هایی درباره‌ اینکه چه چیزی شیر مادر را زیاد می‌کند و چه چیزی آن را کم می‌کند اعتقاد دارند اما بیشتر این افسانه‌ها بر مبنای علمی استوار نیستند. پس برای رفع نگرانی‌تان اول از همه باید این افسانه‌ها را از واقعیت‌ها تمیز دهید.

آیا آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند ذخیره غذایی شیر مادر را کاهش دهند؟

تا امروز مهم‌ترین عامل برای به دست آوردن یک شیر خوب، دوشیدن مداوم و موثر بوده است. بعضی از مردم معتقدند استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند شیر را کم کند اما آیا این حقیقت دارد؟
در اینجا سه چیزی را که باید در ارتباط با آنتی‌بیوتیک‌ها و ذخیره‌ شیر مادر بدانید، خواهید خواند:

1. هیچ شواهدی مبنی بر اینکه آنتی‌بیوتیک‌ها شیر مادر را کم می‌کنند وجود ندارد

بگذارید سرراست‌تر بگوییم. هیچ شواهدی مبنی بر اینکه آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند شیر مادر را کم کنند وجود ندارد. اگرچه بعضی مادرها فکر می‌کنند این حقیقت دارد اما هنوز اثبات نشده است.

تاثیر آنتی بیوتیک بر شیر مادر


2. ارتباط داشتن، با علت چیزی بودن فرق دارد

آنتی‌بیوتیک‌ها همیشه تجویز می‌شوند و مادران شیرده همیشه درباره‌ آن نگرانی دارند. پس شاید یک رابطه‌ای بین این دو وجود دارد. اما ارتباط داشتن با علت چیزی بودن فرق دارد. هیچ رابطه علی و معلولی بین آنتی‌بیوتیک‌ها و کم شدن شیر مادر کشف نشده است. یکی از دلایلی که پزشکان آنتی‌بیوتیک را برای زنان شیرده تجویز می‌کنند، ورم یا التهاب پستان است.


3.ورم پستان می‌تواند علت افت موقت شیر مادر باشد

آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است به خاطر ماستیتیس یا ورم پستان تجویز شوند. این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که بافت پستان توسط باکتری عفونی شده باشد. بعضی از مادران این عارضه را تجریه می‌کنند و مقدار شیرشان با این مشکل کاهش پیدا می‌کند. این مشکل جای نگرانی ندارد و به محض اینکه عفونت برطرف شد، مقدار شیر به حالت عادی برمی‌گردد.
دقیقا به خاطر همین مشکل است که بعضی مادران کم‌شدن مقدار شیر را به مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها مربوط می‌دانند.

اگر نگران مقدار شیرتان هستید باید چه کنید؟

اولین چیزی که باید بدانید این است که آیا شیر شما واقعا کم شده یا شما حس کردید که کم شده. اگر شیر شما واقعا کم شده باشد شما می‌توانید این کارها را برای افزایش آن انجام دهید:
  • هر وقت کودک شما شیر می‌خواهد او را شیر بدهید. اگر شما نشانه‌ گرسنگی را در کودکتان بشناسید می‌توانید قبل از این‌که ناراحتی یا گریه کند به او شیر بدهید. حتی زمانی که نمی‌دانید کودک چه می‌خواهد یا از چه ناراحت است، می‌توانید پستان را در دهانش بگذارید.
  • کودک تنها با نوک سینه تغدیه نمی‌شود بلکه با تمام سینه تغذیه می‌شود. اطمینان حاصل کنید که کودک سینه را درست به دهان گذاشته. هاله‌ سینه باید در دهان کودک باشد و نوک سینه عقب دهان او باشد. اگر فکر می‌کنید درست شیر نمی‌دهید از یک متخصص سوال کنید یا ویدیوهای آموزشی را نگاه کنید. آن‌ها برای کمک به شما آموزش دیده‌اند.
  • از استفاده از وسایل کمکی مثل محافظ‌های نوک پستان یا شیشه جز در مواقع ضروری استفاده نکنید. اگر کودک شما از سینه شیر نخورد نوک پستان به اندازه‌ کافی تحریک نمی‌شود و شیر کمتری تولید می‌شود.
  • به کودک اعتماد کنید، نه به ساعت. نوزاد شما می‌داند کی به غذا نیاز دارد و مغز او برای زنده ماندن فعال است. پس به ساعت نگاه نکنید و هر وقت کودک شیر می‌خواهد به او بدهید. برای تغذیه‌ کودک وقت بگذارید. هر چه وقت بیشتری بگذارید بچه با آرامش بیشتری شیر می‌خورد و فرایند تولید شیر بهتر پیش می‌رود.
  • اطمینان حاصل کنید که به اندازه‌ کافی غذای مناسب می‌خورید. اگر رژیم مناسبی نداشته باشید، تولید شیرتان کاهش پیدا می‌کند.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8048 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
5771 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15050 بازدید