2109
کم خوابی مغز را می‌خورد!

کم خوابی مغز را می‌خورد!

1397/03/20 بازدید191
نی نی سایت: نیاز به خواب یکی از ساده‌ترین و البته اساسی‌ترین راه‌های بازیابی انرژی در هر 12 ساعت است. درواقع مغز ما زمانی که خوابیم، وضعیت خود را تغییر می‌دهد تا سمومی که به خاطر فعالیت‌های طبیعی بدن در طول روز تولید شده، از بدن دفع شود.
همین فرآیند، زمانی که مغز دچار بی‌خوابی شدید است هم، اتفاق می‌افتد؛ مگر اینکه فعالیتش به حداکثر سرعت رسیده باشد.

محققان متوجه شده‌اند کم خوابی مداوم باعث می‌شود مغز تعداد قابل توجهی از عصب‌ها و ارتباطات سیناپسی را از کار بیندازد که ظاهرا جبران کم خوابی هم نمی‌تواند این آسیب‌ها را ترمیم کند.
گروهی از نورولوژیست‌های دانشگاه پلی تکنیک ایتالیا، واکنش مغز پستانداران به عادات کم خوابی را بررسی کردند و متوجه شدند مغز موش‌های بی‌خواب و موش‌هایی که خوب استراحت کرده‌اند، تشابه عجیبی با هم دارند.

مثل هر سلول دیگری که در بدن دارید، نورون های مغز شما هم مدام با دو نوع «سلول گیلیایی» تجدید می‌شوند. سلول‌های گیلیایی، سلول های پشتیبان هستند که معمولا به عنوان «چسب سیستم عصبی» شناخته می‌شوند.
سلول‌های میکروگیلیایی مسئول تمیز کردن سلول‌های قدیمی و خراب هستند و این کار را از طریق فرآیندی به نام «فاگوسیتوزیس»-که در یونانی به معنی بلعیدن است- انجام می‌دهند.

کار آستروسیت‌ها (نورون‌های ستاره ای) هرس کردن سیناپس‌های (ارتباطات) غیرضروری در مغز است تا سیم‌کشی‌اش ترمیم شده و دوباره شکل بگیرد.
به گفته متخصصان، این اتفاق زمانی که خوابیم، رخ می‌دهد تا تمام نورون‌هایی که در طول روز آسیب دیده‌اند، ترمیم و تجدید قوا شوند اما حالا مشخص شده است وقتی بی‌خواب می‌شویم هم، همین اتفاق می‌افتد. با این تفاوت که مغز به جای تمیز کردن خود، شروع به صدمه زدن به خود می‌کند.

منبع: ScienceAlert

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
9544 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
6935 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15196 بازدید