2109
جیوه ماهی در بارداری باعث اتیسم می‌شود؟

جیوه ماهی در بارداری باعث اتیسم می‌شود؟

1397/03/19 بازدید374
نی نی سایت: همیشه مصرف ماهی برای سلامت بدن توصیه می‌شود اما چند سالی است که با افزایش آلودگی آب دریاها و اقیانوس‌ها با فلزات سنگین، میزان آلودگی ماهی‌ها با فلزات سمی مثل جیوه افزایش یافته است و از آنجا که در دوران بارداری، جنین بسیار آسیب‌پذیر است، مادران باردار به خاطر نگرانی از سلامت جنین خود، ممکن است مصرف ماهی را در دوران بارداری کم کرده یا به کل کنار بگذارند.

حتی قبلا بحث‌های زیادی درباره ارتباط جیوه موجود در برخی ماهی ها و بروز اتیسم در نوزادان مطرح شده بود اما مطالعات جدید محققان نشان می‌دهد هیچ ارتباطی بین مصرف ماهی در بارداری و افزایش احتمال اتیسم در نوزاد وجود ندارد.
در حقیقت، پژوهش جدید نشان داده است مصرف ماهی حتی می‌تواند برای رشد سالم سیستم عصبی جنین مفید هم باشد.

سال‌ها محققان تصور می‌کردند اگر جنین در معرض جیوه قرار گیرد، احتمال بروز اتیسم در او افزایش می‌یابد؛ در بارداری، جیوه از طریق خون مادر از جفت عبور کرده، به جنین می‌رسد و مثل یک سم، رشد سیستم عصبی جنین را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
به همین خاطر، نگرانی جدی در مورد دو منبع جیوه ایجاد شد: ماهی یکی از منابع جیوه در رژیم غذایی است و این نگرانی ایجاد می‌شود که مصرف زیاد ماهی باعث آسیب به سیستم عصبی در حال رشد جنین باشد.

البته شواهد فزاینده‌ای نشان می‌دهد مزیت‌های مصرف ماهی، حتی در افرادی که مقادیر بسیار زیادی ماهی میل می‌کنند، بسیار بیشتر از مضرات آلاینده‌هایی مثل جیوه است.
منبع دیگر جیوه، تیومرسال است؛ ماده‌ای نگهدارنده و بر پایه جیوه که در برخی واکسن‌ها استفاده می‌شود و این نگرانی را برای بعضی‌ها ایجاد کرده که واکسن زدن هم می‌تواند باعث آسیب‌هایی از جمله اتیسم در جنین شود.

البته ماده تیومرسال سال‌هاست که دیگر در تولید واکسن‌های کودکان استفاده نمی‌شود؛ ضمن اینکه مقدار تیومرسال موجود در واکسن‌ها به قدری کم است که در مقایسه با جیوه‌ای که از اتمسفر و خوراکی‌ها وارد بدن می‌شود، بسیار ناچیز است.

 
متخصصان به مادران باردار توصیه می‌کنند حداقل دوبار در هفته ماهی میل کنند


مصرف ماهی را قطع نکنید

با همه این نگرانی‌ها، مطالعات مربوط به بیش از 90 آزمایش نشان داده است مصرف ماهی، هیچ تاثیری بر اتیسم کودکان ندارد. حتی مادرانی که سطح جیوه خون‌شان در دوره بارداری به خاطر مصرف بیشتر ماهی بالاتر بود، هیچ مدرکی دال بر افزایش احتمال بروز اتیسم یا ویژگی‌های اتیسمی در کودکان‌شان پیدا نشد.

ضمن اینکه امتیاز «شناخت اجتماعی» که از بارزترین شاخص‌های اتیسم است، در بچه‌هایی که مادرشان در بارداری ماهی مصرف نکرده بود، به شدت پایین‌تر از بچه‌های دیگر بود.
بنابراین متخصصان به مادران باردار توصیه می‌کنند حداقل دوبار در هفته ماهی میل کنند که یکی از وعده‌هایش ماهی چرب باشد.

منبع: ScienceAlert

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8385 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
6040 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15074 بازدید