2109
ایران روی کمربند تب کریمه کنگو، مراقب باشید!

ایران روی کمربند تب کریمه کنگو، مراقب باشید!

1397/03/09 بازدید357

نی نی سایت به نقل از ایسنا: تب کریمه کنگو بیماری آشنای فصل‌های گرم سال است که هرسال آماری از ابتلا و گاهی مرگ و میر ناشی از آن شنیده می‌شود. این بیماری از دام به انسان توسط کنه‌ها منتقل می‌شود و علائمی شبیه به آنفلوآنزا دارد. آن طور که دکتر حسین عرفانی رئیس اداره زئونوز وزارت بهداشت (بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان) می‌گوید، ایران روی کمربند این بیماری قرار گرفته است و مشاغل مرتبط با دام و مردم عادی باید با این بیماری و روش‌های پیشگیری از آن آشنا باشند.
دکتر حسین عرفانی با بیان اینکه تب کریمه کنگو یکی از مهم‌ترین بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان است، گفت: «کشور ایران جزو مناطقی است که این بیماری در آن بومی است. عامل بیماری‌زا ویروس کریمه کنگو است که ابتدا در شبه جزیره کریمه و بعد در کشور کنگو در آفریقا گزارش شد؛ به همین دلیل از نام این دو منطقه برای نامگذاری ویروس استفاده شد. انتقال بیماری بین دام‌ها و از دام به انسان از طریق گزش کنه‌های نرم و سخت صورت می‌گیرد. از تب کریمه کنگو می‌توان به عنوان بیماری شغلی نیز یاد کرد؛ چون افرادی که با دام سروکار دارند مانند دامداران و ... ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. این بیماری جزو تب‌های خونریزی دهنده ویروسی تقسیم بندی می‌شود. معمولا با شروع فصل گرم سال که فعالیت کنه‌های ناقل افزایش پیدا می‌کند، ممکن است میزان بروز بیماری نیز افزایش یابد. کشور ما نیز روی کمربند جغرافیایی این بیماری قرار گرفته است و از آن مستثنی نیست. »


روش‌های بروز بیماری چگونه است؟

رئیس اداره زئونوز وزارت بهداشت درباره روش‌های بروز این بیماری نیز توضیح داد و گفت:« بیماری به دو شکل تک گیری یا طغیان ممکن است در انسان و دام بروز یابد. در سال جاری مواردی که در نقاط مختلف کشور رخ داده به صورت تک گیر بوده است. امسال حدود ۲۳ مورد ابتلا به این بیماری شناخته شده است که تقریبا همه آنها به موقع تشخیص داده و بستری شده‌اند و با درمان مناسب بهبود پیدا کردند. نسبت به سال گذشته امسال شاهد کاهش بروز بیماری بودیم. تمام کشور از نظر جغرافیایی روی کمربند بیماری قرار دارد و آلودگی کنه‌های همه مناطق کشور به تب کریمه کنگو اثبات شده است. نمی‌توان نقطه‌ای را استثنا کرد و گفت آلودگی در دام و کنه اتفاق نمی‌افتد؛ به همین دلیل به مردم تمام نقاط کشور توصیه می‌کنیم اصول احتیاط و آموزش‌های پیشگیرانه را رعایت کنند. »
او با اشاره به افزایش آگاهی مردم و کاهش میزان بروز بیماری در کشور، گفت:« با تشخیص به موقع و بستری کردن افراد بیمار و انجام اقدامات درمانی مناسب، وضعیت درمان بیماران شناسایی شده نیز بهبود یافته و بیشتر افراد بیمار بهبود پیدا می‌کنند. این بیماری بعد از تماس با کنه، خون و امعا و احشای دام آلوده، یک دوره نهفتگی اتفاق می‌افتد و ممکن است چند روز تا دو هفته زمان برد. اگر کنه‌ای روی پوست له شود عامل بیماری‌زا به بدن منتقل می‌شود».

از مراکز معتبر گوشت بخرید

عرفانی در ادامه گفت:« عدم تشخیص به موقع بیماری ممکن است باعث مرگ و میر شود؛ چون تب کریمه کنگو میزان کشندگی درخور توجهی دارد. توصیه می‌شود مردم گوشت و مواد پروتئینی را فقط از مراکز تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند. بیماری تب کریمه کنگو در دام یا علامت ندارد یا به چشم نمی‌آید. یک دام به ظاهر سالم نیز ممکن است به این بیماری آلوده باشد.»
به گفته رئیس اداره زئونوز وزارت بهداشت، اصنافی مانند قصابان، سلاخ‌ها، دامپزشکان، دامداران، زنان خانه‌دار، جگرکی‌ها، پرسنل رستوران‌ها و هرکسی که با گوشت، دام زنده و کنه سروکار دارد در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارد.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8255 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
5942 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15063 بازدید