2109
کم خوابی تان را آخر هفته جبران کنید

کم خوابی تان را آخر هفته جبران کنید

1397/03/06 بازدید138
نی نی سایت: شما هم آخر هفته‌ها تا ظهر می‌خوابید که دلی از عزا در آورید و کم خوابی کل هفته‌تان را جبران کنید؟ احتمالا هم بعد از این همه خوابیدن عذاب وجدان می‌گیرد اما خبر خوب این است که بیشتر خوابیدن آخر هفته‌ها می‌تواند به بهبود مشکلات مربوط به کمبود خواب که در طول هفته برایتان پیش می‌آید، کمک کند و حتی ریسک مرگ زودرس را هم کاهش می‌دهد.

مطالعه‌ای بر بیش از 38 هزار فرد بزرگسال نشان داده است نرخ مرگ و میر در میان جوانان و میان سالانی که شب‌ها کمتر از 5 ساعت می‌خوابند، بالاتر است اما وقتی همین افراد آخر هفته‌ها کم خوابی خود را جبران می‌کنند، دیگر در معرض خطر نیستند و تفاوت نرخ مرگ و میرشان با افرادی که که به اندازه کافی می‌خوابند، از بین می‌روند.

با اینکه هنوز راهی طولانی در پیش است تا ثابت شود خواب اضافه آخر هفته می‌تواند خطراتی که کم خوابی طول هفته به بدن وارد کرده، خنثی کند، یک گروه تحقیقاتی سوئدی به سرپرستی دکتر نیکولا دیویس از دانشگاه استکهلم به نکته جالبی اشاره کرده: «این ایده که خواب آخر هفته می‌تواند یک خواب جبرانی باشد، بسیار جالب است. با اینکه تحقیقات زیادی درباره رابطه بین خواب و سلامت ما انجام شده، اما هیچ‌وقت تفاوت بین ساعات خواب در طول هفته و آخر هفته محاسبه نشده» و این دقیقا همان چیزی است که محققان در موردش تحقیق کرده‌اند.

بعد از انجام این مطالعه مشخص شد افراد زیر 65 سال که شب‌ها (طول هفته و آخر هفته) کم خوابی دارند (کمتر از 5 ساعت می‌خوابند)، 65 درصد بیشتر از گروه شاهد (کسانی که 6 تا 7 ساعت خواب شبانه دارند)، در معرض مرگ زودرس قرار دارند.
هرچند که نرخ مرگ و میر افرادی که در طول هفته کم خواب هستند و آخر هفته طولانی‌تر می‌خوابند، فرقی با گروه شاهد ندارد و این موضوع در مورد افراد بالای 65 سال که خواب شبانه کمتر از 5 ساعت در طول هفته دارند و آخر هفته بیشتر می‌خوابند، صدق می‌کند که شاید به این خاطر است که افراد بالای 65 سال بیشتر از دیگران می‌توانند خواب مورد نیازشان را در هر ساعتی که تمایل دارند، تامین کنند.
ضمن اینکه در سنین بالاتر، هیچ ارتباطی بین میزان خواب و مرگ پیدا نشده است.

البته این بررسی‌ها، یافته جالب دیگری هم داشت: کسانی که شب‌ها بیش از 9 ساعت می‌خوابند، بیش از گروه شاهد (کسانی که 6-7 ساعت خواب شبانه دارند) در معرض خطر مرگ قرار دارند. احتمالا علت این موضوع، به خاطر ارتباط بیشتر در رختخواب ماندن با سایر مشکلات زمینه‌ای است که سلامت فرد را به خطر می‌اندازد.

منبع: ScienceAlert

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
9618 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
7002 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15198 بازدید