2109
#دوشنبه‌ها با نی‌نی سایت بخوانید

#دوشنبه‌ها با نی‌نی سایت بخوانید

1397/03/07 بازدید427

کتاب تمام آنچه پسر کوچولویم باید درباره دنیا بداند

  • نویسنده : فردریک بکمن
  • مترجم : فرناز تیموراف
  • نشر نون، ۱۳۹۶
  • قیمت نسخه کاغذی : ۱۸۵۰۰ تومان
  • مخاطب : بزرگسالان
اثر دیگری از نویسنده کتابهای تحسین شده "مردی به نام اوه" و "مادربزرگ سلام رساند و گفت متاسف است" ؛ که این دومی را پیش از این در همین مجموعه یادداشت ها معرفی کرده ایم. 
این کتاب با طنزی جذاب، نگرانی‌ها و سختی‌های پدر بودن در عصر جدید را بیان می‌کند. نویسنده که خود به تازگی پدر شده است؛ درباره ابهام‌ها و استرس‌هایش به عنوان یک پدر برای پسر خردسالش می‌نویسد. اینکه باید چقدر اطلاعات داشته باشد و هیچ وقت نمی‌تواند مانند نسل قبل، اشتباه‌ها و ندانستن‌هایش را با یک جمله "ما که نمی‌دونستیم" رفع و رجوع کند. 
او به عنوان یک پدر، یک نویسنده، کسی که خودش را پر از ایراد و نادانی می‌بیند؛ وظیفه سخت پدر نمونه بودن و فشاری که امروزه بر والدین جوان می‌آید تا در همه چیز بهترین باشند؛ را به خوبی تشریح می‌کند. 

از عشق و دوست داشتن و تضادهایش با همسر ایرانیش، عشقشان با وجود همه این تفاوت‌ها می‌گوید.
او نگران است که پسرش چگونه فردی خواهد بود. نه می خواهد بدی کند و نه پذیرای منفعل بدجنسی دیگران باشد. 
 از گیجی و سرگردانیش بین قفسه‌های بیشمار فروشگاه‌ها برای انتخاب بهترین پوشک و لباس و خوراکی و مواد غذایی می‌گوید و شاکی است که چرا هیچ کس و هیچ کجا قبل از پدر شدن به او نگفته بودند باید این همه چیز بداند و یاد بگیرد. 
 به عنوان یک پدر، بارها احساس دست و پا چلفتی بودن می‌کند و شاید بهترین کاری که از او بر می‌آید این است که تا نیمه شب با پسرک بازی کند تا مادر استراحت کند؛ تا هر روز صبح برای دو مرد زندگیش مثل صبح روز تعطیل باشد. 
این کتاب شیرین، در ۱۹۶ صفحه به شما نشان می‌دهد؛  در همه جای دنیا، با هر سطحی از درآمد یا حمایت اجتماعی؛ امروزه پدر و مادر شدن و احساس رضایت از انجام این نقش سخت و پیچیده، یک نگرانی جهان‌شمول و همه گیر است.

کتاب هفت چوب کبریت

کتاب عمر هفت چوب کبریت

  • نویسنده : احمدرضا احمدی
  • تصویرگر : حسام الدین طباطبائی
  • نشر نظر، ۱۳۹۲
  • قیمت نسخه کاغذی : ۳۸۰۰ تومان
  • مخاطب : کودکان بالای ۵ سال و بزرگسالان
کتاب حاضر، یکی از کتاب‌های مجموعه رنگ عشق، که شامل نوشته‌ها و داستان‌های شاعرانه و خیال انگیز احمدرضا احمدی -شاعر بزرگ معاصر- برای کودکان و نوجوانان است. این کتاب در سال ۲۰۱۰ نیز نامزد جایزه هانس کریستین اندرسن بوده است. 
پسرکی که پدرش موقع رفتن به سفر، کلید و نشانی باغ قدیمی اش را داده بود؛ با قوطی کبریتی که هفت چوب کبریت داشت؛ در شبی پاییزی عازم باغ می‌شود تا برای مادرش انار بچیند. او باید از یک رودخانه و تاکستان بگذرد؛ اسب سفید پدر را پیدا کند؛ با کلید در باغ را باز کند. زیر نور ماه انارها را بچیند و به خانه باز گردد. 
در هر مرحله پسرک با روشن کردن یکی از کبریت‌ها، بر تاریکی غلبه می‌کند و به هدف خود نزدیکتر می‌شود. 
پسر مطابق توصیه‌های پدر همه مراحل را طی می‌کند. وقتی انارها را می‌چیند و داخل سبدها می‌گذارد و بار اسب سفید می‌کند؛ همه چیز از نور ماه آبی است. در راه بازگشت به خانه به مرد قایقران که به زیبایی آواز می‌خواند و به مادری که به فرزندش شیر می‌دهد نیز انار می‌دهد. وقتی صبح با سبدهای پر از انار به خانه می‌رسد ؛ دیگر از نور آبی ماه خبری نیست. روز شده است و پسرک کنار سبدهای پر از انارهای سرخ می‌خوابد. 
داستان پر است از نمادها و نشانه‌هایی برای مهر ورزیدن و پیوستگی انسانی. پسری که به تنهایی قصد می‌کند میراث پدرش را بیابد و به توصیه‌های او عمل کند. پدر که با کلید و کبریت و اسب و باغ و انار و توصیه‌هایش، پسر را در راه رسیدن به هدف و بلوغ یاری می‌کند. 
قایقرانی که یا آواز خواندن تاریکی‌ها و سکوت را شکست می‌دهد و پسر را برای رسیدن به باغ از رودخانه عبور می‌دهد و منتظر بازگشت او می‌ماند.
 پسر که آرام و شکیبا همه مراحل را طی می‌کند و به اسب سپید و باغ پدری و انارها می‌رسد. در بازگشت نیز زیر نور ماه به همه انار می‌دهد و شادی و آرامش ناشی از برآوردن آرزوی پدر، و آوردن انار برای مادرش را با خوابی شیرین از کنار سرخی انارها جشن می‌گیرد. 
 تصویرگری‌های این کتاب نیز بسیار زیبا و دلنشین است و می‌تواند به عنوان هدیه، از هر کارت پستالی خاطره انگیزتر باشد.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16169 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11484 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2501 بازدید