2109
توصیه وزارت بهداشت، نمک دریا نخورید

توصیه وزارت بهداشت، نمک دریا نخورید

1397/03/06 بازدید262

نی نی سایت:«تبلیغات گسترده استفاده از نمک‌ های تقلبی با عنوان نمک دریا، برنامه کشوری مبارزه با اختلالات تیرویید را تهدید می‌ کند.» دکتر زهرا عبداللهی مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان این خبر گفت:« عرضه نمک‌ های تقلبی بدون ید با عنوان نمک دریا موجب بازگشت بیماری گواتر در کشور خواهد شد. نمک ‌های غیراستاندارد توسط افراد سودجو به‌ صورت زیرپله ‌ای، زیرزمینی و قاچاقی تهیه می ‌شوند و با تبلیغات گمراه کننده و هزینه ای گران تر عرضه می شوند. »
او با اشاره به اینکه به‌ طور قطع با این متخلفان برخورد قانونی می‌ شود در ادامه گفت: «نمک دریا مورد تایید وزارت بهداشت نیست و آنالیز این نوع نمک‌ ها در آزمایشگاه مشخص کرده که علاوه بر نداشتن ید، درجه ناخالصی زیادی دارند و آلوده به فلزات سنگین مانند سرب، آرسنیک و کادیوم هستند.تبلیغات گسترده استفاده از نمک‌ های تقلبی، برنامه کشوری مبارزه با اختلالات تیرویید را تهدید می‌ کند، چراکه علاوه بر مکان های غیرمجاز، این نمک ها در عطاری ها نیز به فروش می رسد و مردم نیز با این تصور که نمک های دریا خاصیت درمانی دارد، آنها را مصرف می کنند، درحالیکه نمک های دریا مصرف خوراکی ندارد. »
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در ادامه گفت:« لازم است مادران باردار پس از زایمان، نوزادان خود را به مراکز غربالگری دولتی بیاورند. کمبود ید در دوران بارداری باعث ابتلای کودک به عقب‌ماندگی ذهنی و جسمی نوزاد می‌ شود. کمبود ید در مادران باردار موجب کاهش بهره هوشی کودک شده و در صورت کنترل نشدن آن در نوزادان، توسعه کشور به خطر می افتد، کمبود ید همچنین باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و به‌ دلیل کاهش مقاومت بدن، احتمال ابتلا به بیماری و مرگ و میر کودکان بیشتر می‌ شود.»

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16139 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11474 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2469 بازدید