2109
تاثیر ماده مخدر گل بر زنان، از زبان دکتر هومان نارنجی ها

تاثیر ماده مخدر گل بر زنان، از زبان دکتر هومان نارنجی ها

1397/03/05 بازدید10145
نی نی سایت: حالا دیگر خیلی هم ناشناخته نیست. در مهمانی‌ها و جمع‌های خودمانی زنان جایش را در جعبه‌های شیک و خوش رنگ و لعاب پیدا کرده و دست به دست می‌شود. ماده مخدر گل این روزها گوی رقابت را از هم گروهی‌های صنعتی‌اش ربوده و کم کم و به تنهایی در دنیای مصرف کنندگان مواد مخدر یکه تازی می‌کند. به گفته کارشناسان، روز به روز دامنه مصرف ماده مخدر گل در بین زنان و دختران بیشتر می‌شود، ماده مخدری که مصرف کننده‌ها معتقدند اعتیاد آور نیست اما کارشناسان نظر دیگری دارند. آنها معتقدند گل هیچ فرقی با بقیه ندارد. چند روز پیش انوشیروان محسنی بند پی رئیس سازمان بهزیستی در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرد ماده مخدر تریاک و گل بیشترین میزان مصرف را در بین سایر مواد مخدر در کشور دارد. چند روز قبل از آن هم فاطمه عباسی، رییس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت ماده مخدر گل پرمصرف‌ترین ماده مخدر در بین زنان است . به اعتقاد کارشناسان آسیب‌های اجتماعی در بین دختران و زنان رو به افزایش است. یکی از این آسیب‌ها رو آوردن آنان به سیگار، قلیان و مواد‌مخدرو ماده مخدر گل است.

گل هم معتاد می کند

اما سوالی که مطرح می‌شود این است که گل چیست و چه بلایی سر مصرف کننده می آورد. دکتر آذرخش مکری معاون آموزشی مرکز ملی اعتیاد به نی نی سایت می‌گوید:« ماده مخدر گل ماده اعتیاد زای نسبتا قوی است که بسته به زمینه افراد می‌تواند آنها را خیلی سریع معتاد کند. گل هیچ فرقی با بقیه مواد مخدر ندارد و همان قدر اعتیاد زاست که مواد دیگری مثل هروئین و شیشه و ماری جوانا اعتیاد زا هستند.»

گل چیست؟

گل دقیقا مثل سیگار مصرف می‌شود اما دودی که دارد با سیگار فرق می‌کند و شعله آتش آن تقریبا دیده می‌شود. این شعله هم بسته به نحوه خشک کردن و پیچیده‌شدن ممکن است متفاوت باشد اما بوی تند و زننده‌ای ندارد که تشخیص آن را راحت کند. علائم نشئگی با گل بسیار شبیه حشیش است، فقط کمی خفیف‌تر است.

با گل ظاهر افراد تغییر نمی‌کند

به گفته کارشناسان ظاهر افراد بعد از مصرف گل، تغییر خاص و مشهودی پیدا نمی‌کند. یعنی عوارضی مثل قرمزی چشم و گشاد شدن مردمک و ... ندارد و بیشتر حالات رفتاری فرد است که تغییر می‌کند.

عوارض ماده مخدر گل در بارداری

وقتی مصرف ماده مخدرگل در زنان بالا می‌رود پس این احتمال هم وجود دارد که زنان باردار در معرض مصرف این مواد یا در مجاورت با دود این مواد قرار بگیرند. دکتر هومان نارنجی‌ها درمانگر و پژوهشگر اعتیاد درباره تاثیر ماده مخدر گل در بارداری به نی نی سایت می‌گوید:« این موضوع برای اولین بار است که مطرح می‌شود اما با توجه به اینکه آمار مصرف گل در خانمها روز به روز بیشتر می‌شود حتما باید به این موضوع پرداخته شود.» دکتر نارنجی‌ها درباره آمار مصرف کنندگان در ایران می‌گوید:« ما آماری از زنان مصرف کننده ماری جوانا و مواد هم دسته آن در ایران نداریم. اما روند مصرف گل در سالهای اخیر بین دختران و زنان افزایش پیدا کرده است. البته در مصرف گل بین جوانها این باور غلط وجود دارد که این ماده خیلی خطرناک نیست و می‌توان مثل سیگار استفاده کرد و اعتیادآور نیست و... در صورتی که این باور غلط است و گل هم مثل هر ماده مخدر دیگری خطرناک و اعتیاد آور است.»
نارنجی‌ها در ادامه می‌گوید:« انجمن زنان و زایمان آمریکا تحقیقات مفصلی درباره ماری جوانا و گل انجام داده است و اعلام کرده است که بین دو تا 5 درصد زنان باردار در این کشور مصرف کننده این خانواده هستند، حالا به صورت ماری جوانا یا ترکیباتی مثل گل و مواد شبیه آن. ما همه این مواد هم خانواده را حامل ماده سمی thc می‌شناسیم. ما عوارض این ماده بر زنان باردار را به سه قسمت تقسیم می‌کنیم.
1-عوارضی که برای خود مادر دارد.
2-عوارضی که در زمان جنینی روی جنین و زایمان می‌گذارد.
3-عوارضی که بعد از تولد برای کودک به وجود می‌آید. »
 
 

فشار خون و رفتارهای خطرناک

دکتر نارنجی‌ها درباره عوارض مصرف گل در دوران بارداری به نی نی سایت می‌گوید:« آخرین مقالات و تحقیقات از سال 2016 به این طرف نشان می‌دهد مصرف ماده مخدر گل باعث می‌شود زن باردار دچار فشار خون حاملگی و مسمومیت در دوران بارداری شود. یک سری کارهای غیر بهداشتی هم در فرد مصرف کننده زیاد می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد کسی که گل می‌کشد حتما در کنارش سیگار هم می‌کشد. این افراد رژیم‌های غذایی نادرست دارند. یک تحقیق بزرگ که به آن متاآنالیز گفته می‌شود که شامل سی و یک تحقیق و پژوهش است؛ نشان داده که همه کسانی که وارد چرخه مصرف ماده مخدر گل می‌شوند حتما در کنارش مواد دیگری هم مصرف می‌کنند. یعنی این شکلی نیست که کسی که گل می‌کشد فقط گل مصرف کند، حتما کنارش سیگار و رفتارهای غیر بهداشتی دیگری هم دارد به همین دلیل زایمان در زنان باردار مصرف کننده خیلی زودتر از بقیه زنان است. معمولا زایمان این زنان زیر سی و هفت هفته است.»

ماده مخدر گل مغز جنین را می‌بلعد

دکتر نارنجی‌ها درباره عوارض مصرف ماده مخدر گل روی جنین به نی نی سایت می‌گوید:« اگر مادری در دوران بارداری ماده مخدر گل مصرف کند رشد مغزی جنین دچار اختلال می‌شود. بچه‌های این زنان کم وزن به دنیا می‌آیند یعنی زیر دونیم کیلو گرم هستند. مایع آمنیوتیک دچار نقص می‌شود. عملکرد جفت دچار اختلال می‌شود. بچه‌هایی که به دنیا می‌آیند دچار ناهنجاری‌های مادرزادی هستند. همان جفت وقتی اختلال عملکرد پیدا می‌کند غذای کافی به جنین نمی‌رسد. همین باعث می‌شود جنین خوب وزن نگیرد و احتمال مرده زایی و سقط بالا برود. حتی ممکن است زن باردار حرکات زایمان هم داشته باشد اما وقتی زایمان شروع می‌شود ممکن است نوزاد مرده به دنیا بیاید.»
 

گل و آینده بچه‌ها

عوارض وحشتناک گل فقط مخصوص دوران جنینی نیست، گل قدم به قدم با این بچه‌ها همراه است. دکتر نارنجی‌ها درباره عوارض مصرف گل بعد از تولد به نی نی سایت می‌گوید:« اگر جنین زنده بماند و زایمان انجام شود و نوزاد در مراحل زایمان زنده بماند قطعا در سالهای آینده با اختلالات رشدی و حرکتی همراه است.این کودک دچار اختلالاتی است که به همان تاثیر گل روی مغز بر می‌گردد. ماده تی اچ سی وقتی وارد خون می‌شود هیچ سلول عصبی را بی نصیب از سم نمی‌گذارد. این سم روی مغز و سلولهای عصبی تاثیر می‌گذارد. بنابراین در سلولهای مغز ی و رشد مغز این بچه ها اختلالاتی به وجود می‌آید در بعضی موارد دیده شده که این بچه ها بعد از زایمان یک مدتی زنده‌اند اما به دلیل وزن کم و ناکامل بودن و اختلالات مغزی دچار مرگ دوران نوزادی می‌شوند. مرگ نوزادی در این موارد خیلی بالاست. چون مغز دچار اختلال شده است حرکات کودک هم با اختلال همراه است. کودک حرکات دستها و پاهایش را نمی تواند کنترل کند. این بچه‌ها نمی‌توانند اعضایشان را کنترل کنند. مثلا اگر برایشان توپ بیندازی نمی‌توانند بگیرند یا نمی‌توانند پازل درست کنند.» نارنجی‌ها در ادامه می‌گوید:« تحقیقات دیگری نشان داده است که این بچه‌ها خیلی بیشتر از بقیه بچه‌ها در معرض اعتیاد به مواد مخدر و الکل قرار دارند.»
 
 

همجواری با دود گل چه می‌کند؟

فقط کسانی که گل مصرف می‌کنند در معرض خطر عوارض این ماده مخدر نیستند. کارشناسان معتقدند مجاورت و هم‌نشینی با کسانی که گل مصرف می‌کنند هم خطرناک است. دکتر نارنجی‌ها درباره این موضوع به نی نی سایت می‌گوید:«در بررسی‌هایی که در حوزه دخانیات و ترکیبات دودزا انجام داده‌ایم به این نتیجه رسیده‌ایم که افرادی که در مجاورت دود این مواد قرار دارند هم از عوارض آن بی نصیب نیستند البته نه به آن شدت که برای فرد مصرف کننده عوارض دارد. تحقیقات نشان داده که ذرات دود حتی بعد از چند سال در مکانی که آن ماده مصرف شده می‌ماند. ذرات دود در اماکنی که سیگار می‌کشند به صورت ذرات کربن روی اشیا می‌نشیند.ذرات کربن روی پرده و در و دیوار می‌ماند و با حرکت فرد این ذرات بلند می‌شود و با تنفس وارد ریه می‌شود. به همین دلیل زنان باردار باید خیلی مراقب باشند که حتی در مجاورت کسانی که ماده مخدر گل مصرف می کنند هم نباشند.»

اگر می خواهید با عوارض مواد مخدرسنتی و صنعتی آشنا شوید این مطلب را بخوانید.

چند روز بعد از مصرف گل می توان باردار شد؟

با توجه به بالا رفتن آمار مصرف ماده مخدر گل در بین زنان و دختران، کارشناسان معتقدند زنانی که قصد بارداری دارند حتما باید حواسشان به دوره مصرف این مواد مخدر خطرناک باشد.دکتر نارنجی‌ها دراین باره به نی نی سایت می‌گوید:« هیچ زنی در این شرایط نباید باردار شود. بارداری وظیفه دشواری است. یک زن باید در بهترین شرایط جسمی و روانی تصمیم به بارداری بگیرد. به همین دلیل اگر زنی گل مصرف می‌کرده باید حتما بدنش را از مولکولهای این مواد پاک کند و بعد تصمیم بگیرد. بر اساس تحقیقاتی که انجام شده از یک حد قابل ردیابی در ادرار حدود ده تا بیست روز طول می کشد تا گل از یک بدن متوسط قامت از بین رود و دیگر در ادرار قابل ردیابی نباشد. تقریبا سه ماه زمان لازم است تا این ماده از بدن بیرون برود. بدن 93 روز زمان می‌خواهد تا این مولکولها کنده شوند و از بدن بروند. بهتر است زنی که می‌خواهد باردار شود و قبلا ماده مخدر گل مصرف کرده حتما این موارد را رعایت کند. البته توصیه ما دوری از این مواد مخدر خطرناک است که بر خلاف شایعات که می‌گویند اعتیاد آور نیست خیلی هم خطرناک و اعتیاد آور است اما اگر زنی در معرض مصرف این مواد قرار گرفت حتما باید حواسش به بارداری و فرزندش باشد.»

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8584 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
6169 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15090 بازدید