2109
تعداد زنان مبتلا به ایدز 10 برابر شده!

تعداد زنان مبتلا به ایدز 10 برابر شده!

1397/02/29 بازدید277

نی نی سایت به نقل از ایلنا: «هرساله به تعداد زنان مبتلا به ایدز افزوده می شود و حتی طی ۲-۱ سال اخیر تعداد زنان مبتلا به ایدز در کشورمان تا ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده است.» مینو محرز رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران با اعلام این خبر گفت:« بعد از اینکه ابتلا به ایدز از طریق سرنگ‌های مشترک معتادان به صورت یک ایپدمی در کشور به وجود آمد، آمارها بسیار بالا رفت. اکنون در کشورمان راه اصلی انتقال بیماری ایدز تماس جنسی است و هرساله به تعداد زنان مبتلا به ایدز افزوده می شود و حتی طی ۲-۱ سال اخیر تعداد زنان مبتلا به ایدز در کشورمان تا ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده است. در حال حاضر تعداد خانم‌هایی که مبتلا به ایدز هستند رو به افزایش است بنابراین تماس جنسی راه اصلی انتقال است. برنامه کاهش آسیب در ابتدا به درستی اجرا شد؛ اما در حال حاضر کمرنگ شده است و بودجه را بیشتر به ماده ۱۶ اختصاص داده اند و ماده ۱۵ کمرنگ شده است. باز نگران هستیم که ابتلا در افرادی که سرنگ مشترک استفاده می‌کنند افزایش پیدا کند اما در حال حاضر بیشترین راه ابتلا همان تماس جنسی است.»

یک سوم بیماران ایدزی شناسایی نشده‌اند

محرز در ادامه گفت:« آماری که در رابطه با ایدز ارائه می شود آماری است که وزارت بهداشت منتشر می‌کند؛ اما همیشه در کنار آمار یک تخمین نیز وجود دارد، تخمین ما این است که یک سوم بیماران مبتلا به ایدز هنوز شناسایی نشده‌اند و تنها راه کشف تعداد دقیق تست‌هایی است که باید از افرادی که احتمال مبتلا شدن دارند، گرفته شود. اتوبوس‌ ایدز یکی از راه‌هایی بود که می‌توانست در این مسیر به ما کمک کند، به این افراد مشاوره داده می‌شد و تست‌ها نیز مجانی بود از این طریق می‌شد افراد را تحت درمان قرار داد تا جامعه را درگیر بیماری نکنند؛ اما عده‌ای سروصدا کردند و سعی آنها این بود که جلوی این طرح را بگیرند در نتیجه این طرح متوقف شد. متاسفانه از ابتدای اپیدمی پیشروی ایدز به علت فعالیت افرادی که با عدم آگاهی و قبول واقعیت‌ها مانع شناسایی شدند، نتوانستیم کاری انجام دهیم و این طرح متوقف شد در صورتی که بزرگترین متخصصان حوزه بیماری ایدز در جهان در مقاله‌های خود از این کار تعریف کردند.»

متوسط سن ابتلا ۲۵ سال است

محرز با اشاره به اینکه سن ابتلا به بیماری ایدز بین ۲۵ تا ۴۵ است و متوسط سن ابتلا نیز ۲۵ سال است، گفت:« سن ابتلا به ایدز در ایران کاهش پیدا نکرده، اما متاسفانه ابتلا به دلیل تماس‌های جنسی افزایش پیدا کرده است؛ بنابراین بعید نیست سن ابتلا نیز کاهش پیدا کرده باشد. تمام زنان بارداری که به مراکز دولتی مراجعه می‌کنند تست ایدز می‌دهند و خوشبختانه دراین بین درصد پایینی از زنان باردار جواب مثبت بوده است.»

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها