2109
 مراحل ساخت تراریوم یا باغ شیشه‎ای در خانه

مراحل ساخت تراریوم یا باغ شیشه‎ای در خانه

1397/02/25 بازدید2577
تابه‌حال اسم تراریوم را شنیده‌اید؟ علاقه‌مندان به گل و گیاه و افرادی که دستی در باغبانی دارند با این واژه آشنایی بیشتری دارند. تراریوم یک باغ شیشه‌ای مینیاتوری است که گیاهانی در ابعاد کوچک در آن کاشته می‌شوند. تراریوم می‌تواند دربسته یا درباز باشد و هدیه جالب و جذابی هم به شمار می‌رود. وقتی در یک محفظه شیشه‌ای تعدادی گیاه زنده و با طراوت را می‌کارید ایده جالب و خلاقانه‌ای را برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی اجرا می‌کنید که محیط زندگی شمارا زیباتر کرده و شادمانی بیشتری را برایتان به همراه می‌آورد.

مراحل کاشت گیاه در شیشه

اگر خودتان تصمیم دارید که در خانه یک تراریوم زیبا بسازید بعد از انتخاب یک ظرف شیشه‌ای مناسب به چند نکته دقت داشته باشید:
  • بهتر است گیاهانی را انتخاب کنید که ازلحاظ میزان نور و آبیاری نیاز کم‌وبیش یکسانی داشته باشند. به‌طور مثال انتخاب یک گیاه آفتاب دوست در کنار گل های آپارتمانی سایه‌پسند گزینه کاملاً اشتباهی است.
  • قبل از اینکه گیاهان را داخل تراریوم بکارید آرایش آن‌ها را روی زمین بچینید تا بدانید که قرار است هر گیاه در کدام بخش از گلدان شیشه ای شما کاشته شود.
  • گلهایی که ارتفاع بیشتری دارند را در فاصله عقب‌تر و کناره‌ها بکارید و گیاهانی با ارتفاع کوتاه را در فاصله جلوتری قرار دهید.
  • کف تراریوم را با لایه‌ای از سنگریزه به ضخامت 5/2 تا 5 سانتی پرکنید و چند قطعه زغال ریز هم به سنگریزه‌ها بیفزایید. سپس در حدود 2 تا 3 سانتی‌متر خاک معمولی روی آن بریزید.
  • می‌توانید فضای بین گیاهان را با سنگ و سنگریزه‌های تزئینی پرکنید.

چه گیاهانی برای کاشت گیاه در شیشه مناسب هستند؟

انتخاب گروهی از کاکتوس های مختلف در کنار هم گزینه مناسبی برای پر کردن گلدان شیشه ای شماست؛ اما علاوه بر کاکتوس گروه دیگری از گیاهان آپارتمانی هم برای کاشت در تراریوم مناسب هستند. با چند نمونه از این گیاهان بیشتر آشنا شوید.


گیاه عنکبوتی؛ مناسب برای ساخت تراریوم

شکل ظاهری این گیاه شبیه یک عنکبوت بزرگ است و به همین دلیل به این نام معروف شده است. گیاه عنکبوتی بومی مناطق جنوب افریقا و استوا است اما این روزها در همه جای دنیا پیدا می‌شود. اگر این گیاه را برای کاشت در تراریوم انتخاب می‌کنید بهتر است بدانید که از خاک مرطوب و رطوبت بالا خوشش می‌آید. برگ های آن رنگ زیبایی دارد و اگر خوب مراقبش باشید، بافت زیبایی را در گلدان شیشه ای شما ایجاد می‌کند.


مارچوبه تزئینی در گلدان شیشه ای

آسپارگوس در زبان انگلیسی به معنی مارچوبه است؛ به همین دلیل به این گیاه مارچوبه‌ای یا مارچوبه تزئینی هم می‌گویند. ظاهر برگ های این گیاه تا حدودی شبیه شوید است. یکی از ویژگی‌های مارچوبه تزئینی این است که اگر شرایط مساعدی داشته باشد به‌سرعت رشد می‌کند، از دیوار شیشه‌ای بالا می‌رود و شاید فضای رشد سایر گیاهان را هم تصاحب کند! ازاین‌رو این گیاه را در فصل بهار این گیاه زیبا را هرس کنید.
آسپارگوس گیاهی است که در فصل تابستان گل می‌دهد و گل های کوچک سفیدرنگی باغ شیشه ای شمارا پر می‌کنند. گاهی اوقات گل ها به رنگ قرمز هم هستند اما حواستان باشد که کودکان این گل ها را با خوراکی خوشمزه اشتباه نگیرند. این گیاه رطوبت دوست است و باید در مقابل نور غیرمستقیم خورشید قرار گیرد.


پیله آ، یک انتخاب عالی برای ساخت تراریوم

این گیاه با برگ های ظریف و زیبایش جلوه بی‌نظیری به تراریوم شما می‌بخشد. پیله آ برگ هایی به رنگ سبز تیره و بیضی‌شکل دارد که نقوش ظریف نقره‌ای‌رنگی روی برگ هایش دیده می‌شوند. به دلیل داشتن همین رگه‌های نقره‌ای گاهی به آن گیاه آلومینیومی هم می‌گویند. پیله آ در تمام طول سال سبز است، از راه قلمه زدن تکثیر می‌شود و به دلیل داشتن ابعاد کوچک برای قرار دادن در گلدان‌های شیشه ای مناسب به نظر می‌رسد.


فیتونیا، گیاهی مناسب برای باغ های شیشه ای ظریف و زیبا

این گیاه آپارتمانی برگ های خوش‌رنگ و زیبایی دارد، حداکثر 30 سانتی‌متر قد می‌کشد و از اطراف هم حدود 15 تا 20 سانتی‌متر فضا اشغال می‌کند، ازاین‌رو می‌توانید بدون نگرانی از رشد بیش‌ازحد، آن را در گلدان شیشه‌ای یا تراریوم بکارید. بر روی برگ‌های فیتونیا رگه‌های سفید یا صورتی رنگی دیده می‌شود که همین ویژگی تنوع رنگی مناسبی را در تراریوم شما ایجاد می‌کند.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
9758 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
7109 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15208 بازدید