2109
عوارض قرصهای لاغری، چربی سوز یا خانمان برانداز؟

عوارض قرصهای لاغری، چربی سوز یا خانمان برانداز؟

1397/02/23 بازدید1948

نی نی سایت: در عرض یک ماه می توانید 8 کیلواز وزن خود را کم کنید. بعد از یک دوره مصرف حتما به اندام ایده آلتان می رسید. فقط کافی است یک هفته از این قرصها مصرف کنید تا به چشم خودتان آب شدن چربی هایتان را تماشا کنید... حتما این مدل تبلیغات را دیده و شنیده اید. قرصهای لاغری که روز به روز بیشتر می شوند و با تبلیغات گول زننده جایی در سبد دارویی خانواده ها دست و پا کرده اند، قرصهای لاغری که هر روز با یک اسم جدید وارد بازار می شوند و دنبال مشتری هایی می گردند که از رژیمهای مختلف خسته شده اند. قرصهایی که گاهی بدون مجوز وزارت بهداشت و نداشتن مهر استاندارد مشکلات جدی برای مصرف کننده ها درست می کنند. مشتری این قرصها بیشتر کسانی هستند که یا از رژیمهای سخت و طولانی خسته شده اند یا خیلی زود دلشان می خواهد به وزنی که می خواهند برسند. مرد و زن هم ندارد. خیلی از خانمها بعد از زایمان می خواهند خیلی سریع به وزن سابق خود برگردند به همین دلیل سراغ قرصهای لاغری می روند که وعده می دهند خیلی زود چربی ها را آب می کنند.

مراقب قرصهای گیاهی لاغری باشید

کارشناسان معتقدند قرص گیاهی ضد چربی از طریق کاهش اشتها بدن را وادار می‌کند تا از چربی‌های خود برای مصرف روزانه استفاده کند. با اینکه این قرص‌ها اشتهای فرد را پایین می‌آورد اما باید از عوارض این داروها قبل از مصرف باخبر باشید. دکتر محمدرضا وفا متخصص تغذیه درباره استفاده از قرصهای لاغری به نی نی سایت می گوید:« همه قرصهای لاغری مضر نیستند. بعضی از این قرصها اجازه مصرف دارند، یعنی داروهایی که در راهنمای بالینی یک فرد از طرف پزشک قرار می گیرد اصلا مضر نیست. متاسفانه مشکل وقتی به وجود می آید که کسی بدون مجوز پزشک و بدون در نظر گرفتن شرایط خودسرانه اقدام می کند و هر قرص لاغری را که تبلیغات بهتری داشته باشد، می خرد. مثلا ترکیبات آنتی لیپاز-ضد چربی- زمانی می توانند توصیه شوند که بی ام آی فرد 27 تا 30 باشد. قبلا رژیم درمانی را امتحان کرده باشد و شکست خورده باشد در این شرایط پزشک می تواند از داروهای آنتی لیپاز که مجوز وزارت بهداشت دارند ، تجویز کند. مشکل اینجاست که خیلی از این داروها استاندارد ندارند و به صورت گسترده از کانالهای ماهواره ها و فضای مجازی تبلیغ می شوند. ترکیبات قرصهای غیر مجاز اصلا مشخص نیست و نمی توان به آنها اعتماد کرد.»

زنان شیرده و قرصهای لاغری

دکتر وفا در پاسخ به این سوال که آیا زنان بعد از زایمان می توانند از قرصهای لاغری استفاده کنند به نی نی سایت می گوید:« همه داروها در زمان شیردهی ملاحظات خاصی دارند. رژیم کاهش وزن برای مادران شیرده به خصوص در شش ماه اول توصیه نمی شود و به همین دلیل پزشک این قرصها را توصیه نمی کند حتما باید این زمان بگذرد و مادر شیرده باید بی ام آی 27 تا 30 داشته باشد و رژیمهای کاهش وزن ناموفقی را پشت سر گذاشته باشد تا بتوان این قرصها را برایش تجویز کرد. البته تمام قرصهای لاغری که توسط پزشک متخصص تجویز می شود دارای مجوز وزارت بهداشت است و فقط باید از داروخانه ها آن را تهیه کرد.»

حواستان به عطاری های غیر مجاز باشد

به گفته مسئولان سازمان غذا و دارو همه داروهای گیاهی عرضه شده در مراکز معتبر زیر نظر این سازمان است، اما قرصها و داروهای گیاهی دست ساز از سوی برخی افراد سودجو در عطاری‌های غیرمجاز عرضه می‌شود. امیرحسین جمشیدی مدیر کل نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو درباره این محصولات لاغری غیر مجاز به خبرگزاری ایرنا گفته بود:« فرآورده‌های دست‌ساز گیاهی متاسفانه در برخی مراکز مانند عطاری‌های غیرمجاز وجود دارد و ممکن است در این فرآورده‌ها، مشتقات آمفتامین (ماده محرک) نیز وجود داشته باشد. آمفتامین‌ها عوارض زیادی دارند و یکی از عوارض جانبی آن‌ها لاغری است، اما هزار جا را خراب می‌کنند و در کنار آن لاغری هم ایجاد می‌کنند؛ مشتقات آمفتامین اصلا قابل دارو شدن نیستند. در هر صورت مواردی از وجود مشتقات آمفتامین در داروهای گیاهی دست ساز غیرمجاز مشاهده شده و مواردی به دادگاه معرفی شدند؛ این موارد بیشتر در مراکز غیرمجاز دیده می‌شود؛ مراکز مجاز ما برای ارائه داروهای گیاهی، فقط داروخانه است و به جز داروخانه مکانی برای عرضه آن‌ها نداریم.»


داروهای لاغری غیر مجاز را بشناسید

چند ماه پیش سازمان غذا و دارو اعلام کرد تعدادی از داروها و مکمل‌های های لاغری غیر مجاز موجود در تبلیغات ماهواره‌ای و اینترنتی را رصد و شناسایی کرده است و برای پیشگیری از بروز عوارض، آنها را معرفی کرده است. این داروها و مکمل‌های ماهواره‌ای غیر مجاز حاوی آمفتامین، سیبوترامین و افدرین هستند که عوارض جبران ناپذیری را برای مصرف کننده ایجاد می‌کنند. بنا بر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، نامهای تجاری متریم، ریلاکر، لیپولاین، اکس انادراین، مجیک اسلیم، متریم، لیپودراین، جنی سیل، ترمواسلیم، تایم لایف، هربالای آدی فین و بوتانیکال اسلیمینگ از داروهای لاغری ماهواره‌ای هستند که هیچ مجوزی از وزارت بهداشت و سازمان و غذا و دارو ندارند.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
9020 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
6514 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15145 بازدید