2109
خوردن یخ در بارداری طبیعی است؟

خوردن یخ در بارداری طبیعی است؟

1397/02/25 بازدید8918
آیا از خوردن یخ در بارداری لذت می‌برید اما علت آن را نمی‌دانید و فقط حس خوردن یخ را دوست دارید؟ در ادامه می‌خواهیم راز این عادت جدیدی را که در دوران بارداری برایتان به وجود آمده فاش کنیم تا بالاخره بفهمید علت چیست! میل شدید به خوردن یخ در دوران بارداری نوعی از «پیکا» یا هرزه‌خواری محسوب می‌شود. پیکا درواقع اصطلاحی برای نشان دادن عادت به خوردن مواد غیرمغذی مانند خاک، گچ، تراشه‌های رنگ و گِل است.
عادت به خوردن این مواد به عنوان یک عادت اجباری در نظر گرفته می‌شود و کسی که دچار این مشکل شده، اغلب سراغ چیزهایی می‌رود که با تبدیل شدن به یک ماده غذایی، میلیون‌ها کیلومتر فاصله دارند!

ویار یخ از چه زمان شروع می‌شود؟

پیکا ممکن است در هر سن و سالی سراغ شما بیاید اما بچه‌ها و مادران باردار بیشتر درگیر این وضعیت می‌شوند. در اصطلاح عملی به میل بی‌اختیار نسبت به خوردن یخ یا مواد غذایی منجمد شده، «پاگوفاژی» گفته می‌شود اما چرا بعضی خانم‌های باردار در این دوران تا این حد به خوردن یخ تمایل پیدا می‌کنند و یخ به نظرشان جزو خوش‌مزه‌ترین خوردنی‌های عالم می‌آید؟!

دلیل خوردن یخ در بارداری

دلیل اصلی تمایل بعضی افراد به خوردن یخ یا به طور کلی پیکا هنوز به دقت مشخص نشده است. بعضی مطالعات نشان داده است میان تمایل به خوردن یخ در بارداری و کم‌خونی فقر آهن در بدن مادر ارتباط نزدیکی وجود دارد به همین خاطر بعضی متخصصان معتقدند یکی از علت‌های پیکا در دوران حاملگی وجود نوعی کمبود مواد مغذی در بدن مادر است.

خوردن یخ لزوما ربطی به فقر آهن ندارد!

جالب است بدانید برخلاف تصور خیلی‌ها، هرزه‌خواری ناشی از کمبود آهن در بارداری منجر به خوردن موادی نمی‌شود که به طور طبیعی غنی از آهن هستند! در مطالعه‌ای که به تازگی نتایج آن منتشر شده در کسانی که کم‌خونی فقر آهن ندارند میل به خوردن یخ 4 درصد است در حالی که این رقم در مبتلایان به کم‌خونی تا حدود 56 درصد افزایش پیدا می‌کند. همچنین تحقیقات نشان داده است که جویدن یخ باعث می‌شود افرادی که دچار کم‌خونی هستند نوعی احساس رضایت پیدا کنند. جالب اینکه این افراد پس از خوردن یخ به آزمون‌های نوروفیزیولوژیکی بهتر پاسخ می‌دهند که البته چنین تاثیری پس از خوردن یخ در افرادی که کم‌خونی ندارند دیده نمی‌شود. اما در نهایت بهتر است بدانید که خوردن یخ لزوما به معنی کمبود فقر آهن نیست و ممکن است علت روانی داشته باشد ضمن اینکه کم خونی فقر آهن تک عاملی نبوده و به عوامل زیادی بستگی دارد.

تمایل به خوردن یخ چقدر شایع است؟

از هر 5 خانمی که باردار می‌شوند، یک نفر در طی این 9 ماه به خوردن یخ علاقه پیدا می‌کند و به همین خاطر یخ خوری یکی از شایع‌ترین هوس‌های زنانه در بارداری است.
اگرچه مصرف مکمل آهن در این دوران ضروری است اما بخش زیادی از نیاز بدن شما به این ماده معدنی مهم باید از طریق مواد غذایی غنی از آهن تامین ‌شود. میزان مصرف آهن توصیه شده در بارداری حدود 27 میلی‌گرم است و بهترین منابع آهن در رژیم غذایی روزانه جوجه، بوقلمون، ماهی، گوشت قرمز، دانه‌های روغنی، تخم‌مرغ، سبزی‌ها برگ سبز تیره و... است.

فقر آهن باعث خستگی می شود

کم‌خونی فقر آهن در دوران بارداری بر خلق‌وخو و تمرکز شما تاثیر منفی می‌گذارد و باعث می‌شود مدام احساس خستگی و سردرد داشته و در کل روز بدون انرژی باشید. بدون شک همه خانم‌های باردار با اضافه وزنی که پیدا می‌کنند و فعالیت‌هایی که در کنار آن باید انجام دهند نیاز به استراحت بیشتری دارند. یادتان باشد که در بعضی موارد تمایل به خوردن یخ در بارداری ارتباطی با فقر آهن ندارد اگرچه همیشه ارزشش را دارد که این مورد را با یک آزمایش ساده خون بررسی کنید.

عادت به خوردن یخ و از بین رفتن دندان‌ها

حتی اگر عادت شما به خوردن یخ ناشی از کمبود مواد مغذی در بدنتان نباشد، با این حال دندان پزشکتان اصلا از اینکه چنین عادتی پیدا کردید، استقبال نمی‌کند. چون دندان‌های انسان برای جویدن مواد غذایی نرم‌تر طراحی و ساخته شده و نمی‌تواند جویدن تکه‌های سفت و سخت یخ را تحمل کند. فراموش نکنید جویدن یخ مینای دندان را از بین برده و باعث افزایش حساسیت نسبت به سرما و گرما می‌شود.


 
منبع : خوردن یخ در بارداری طبیعی است؟

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16347 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11574 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
3064 بازدید