2109
ورزش کنید تا کلمات را فراموش نکنید

ورزش کنید تا کلمات را فراموش نکنید

1397/02/23 بازدید165
نی نی سایت: دوستی را می‌بینید و به او می‌گویید کتاب بسیار خوبی خوانده‌اید که اثر یک نویسنده بسیار مشهور است؛ اسمش مممممم ....
اما اسم نویسنده یادتان نمی‌آید! اگر از این موقعیت‌ها زیاد برایتان پیش می‌آید و مدام کلمه‌ای «نوک زبان‌تان» است که می‌دانید اما به خاطر نمی‌آورید، بهتر است از همین امروز ورزش ایروبیک را شروع کنید چراکه این موقعیت‌ها با افزایش سن بیشتر می‌شود اما انجام ورزش‌های هوازی باعث افزایش اکسیژن رسانی به مغز شده و از بخش مربوط به زبان در مغز محافظت می‌کند.
در واقع، کاهش سطح شناخت یکی از بخش‌های اجتناب ناپذیر پیر شدن است و همین اتفاق است که باعث افزایش فراموشی کلماتی می‌شود که آنها را می‌شناسیم و به خاطر آوردن‌شان برایمان سخت می‌شود.
حالا محققان به این نتیجه رسیده‌اند که افراد مسن هرقدر متناسب‌تر باشند و بیشتر اهل ورزش، کمتر از دیگر همسالان خود دچار فراموشی کلمات می‌شوند.
ظاهرا متناسب بودن و انجام ورزش به خصوص ورزش‌های هوازی می‌تواند از کاهش قدرت بیان در پیری جلوگیری کند.
برای انجام این آزمایش محققان تعداد دفعات بروز موقعیت «نوک زبانم است» را در یک آزمایش زبانی اندازه‌گیری کردند. معنی کلماتی را به شرکت‌کنندگان دادند و از آنها خواستند کلمه مربوط به آن تعریف را بیان کنند.
البته در این پژوهش از معانی کلمات غیر کمتر شنیده شده استفاده شد. بعد هم از شرکت‌کنندگان اسامی افراد مشهور مثل نویسندگان، سیاستمداران و هنرپیشگان را پرسیدند چراکه در زندگی روزمره هم، بیشتر افراد برای نام بردن افراد مشهور و به کار بردن کلمات غیرمتداول، می‌گویند «نوک زبانم است».
بعد از انجام این آزمایش با 27 فرد جوان و 28 فرد مسن سالم، مشخص شد هر قدر سطح «فیتنس ایروبیک» (بازتاب توانایی بدن برای دریافت اکسیژن از اتمسفر و استفاده از آن برای تامین انرژی مورد نیاز سلول‌های عضلات) افراد مسن بالاتر باشد، کمتر دچار فراموشی کلمات می‌شوند.
البته سن فرد و همینطور تعداد کلماتی که می‌داند، در تعداد دفعات تجربه موقعیت «نوک زبانم است» تاثیر دارد. اما مهم‌ترین نکته‌ای که در این مطالعه مشخص شد، ارتباط بین تعداد دفعات فراموشی کلمات، سطح «فیتنس ایروبیک»، سن و دایره لغات فرد است.

منبع: Telegraph

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8333 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
6005 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15067 بازدید