2109
#دوشنبه‌ها با نی‌نی سایت بخوانید

#دوشنبه‌ها با نی‌نی سایت بخوانید

1397/02/24 بازدید295

کتاب چرا خوشحال نباشم؟ 

  • نویسنده: نوریا روکا
  • مترجم: هستی سعادت
  • انتشارات فنی ایران، ۱۳۹۳
  • قیمت نسخه کاغذی : ۲۰۰۰ تومان
  • مخاطب: کودکان ۳ساله به بالا
این کتاب از کتاب‌های بسیار مناسب برای آشنایی کودک با انواع احساسات و هیجان های مختلف مثبت و منفی است. در هر صفحه یکی از این هیجانات با رویداد مرتبط بروز آن توصیف می‌شود. کودک این گونه می‌آموزد احساسی که مثلا موقعی که دوستش نقاشی او را خراب می‌کند اسمش عصبانیت است. می‌فهمد چه رفتارهایی در هنگام عصبانیت ممکن است از او و یا هر آدم دیگری سر بزند و مناسب‌ترین واکنش چه می‌تواند باشد. 
متخصصان حوزه کودک معتقدند یکی از مهمترین آموزش‌ها به کودکان، آشنا کردن آنها با عواطف و هیجاناتشان است. آنها باید بیاموزند هر احساسی که دارند چه اسمی دارد؛ باعث بروز چه رفتاری می‌شود و تبعات هر رفتاری چیست. همین آموزش به ظاهر بدیهی و ساده، باعث رشد هوش عاطفی و هیجانی کودک می‌شود. امروزه می‌دانیم که هوش تحصیلی یا همان IQ، ضامن موفقیت و سلامت افراد نیست. بلکه توان مدیریت عواطف و احساسات و روابط بیش از هوش تحصیلی بر روند زندگی افراد تاثیر می گذارد. 
یکی از مهمترین وظایف والدین و مربیان کودک اینست که محیطی را فراهم آورند که هوش هیجانی کودک رشد و توسعه یابد. چون هوش هیجانی و مهارت‌های مرتبط با آن کاملا آموختنی و اکتسابی است. 
آموزش‌هایی از این دست، به کودک کمک می‌کند خود را و عواطف واقعیش را بشناسد. آنها را درک کند و بپذیرد. بداند که او هم یک انسان عادی و طبیعی است و داشتن احساساتی چون خشم، حسادت، ترس، خوشحالی، شرم و ... در همه افراد وجود دارند و چه چیزهایی باعث بروز این احساسات می‌شوند. مهم است به عنوان والدین شرایطی را پدید بیاوریم که کودک این احساسات را تجربه کند. با مراقبت و حمایت بیش از حد از او امکان تجربه و شناخت خود را از او دریغ نکنیم. بهترین کاری که والدین هنگام بروز هیجانات شدید در کودک می‌توانند انجام دهند این است که به او اطمینان بدهند در کنارش هستند؛ او را درک می‌کنند و با کلام و رفتار احساسات او را تایید کنند و بپذیرند و به او کمک کنند بهترین واکنش را در هنگام بروز هیجاناتش بروز دهد. 
در پایان کتاب نیز توصیه‌هایی بجا برای کمک به والدین ارائه شده است. همچنین فعالیت‌ها و بازی‌هایی برای شناخت بهتر عواطف معرفی شده است. خواندن این کتاب همراه با کودکتان، آغاز گفتگوهای بسیار بین شما خواهد بود.
 


کتاب بچه فیل خوش تیپ

  • نویسنده: کارملا و استیون دوآمیکو
  • مترجم: فراز پندار
  • انتشارات فنی ایران، ۱۳۹۴
  • قیمت نسخه کاغذی : ۲۵۰۰ تومان
  • مخاطب: کودکان ۳ تا ۷ ساله
این کتاب از مجموعه کتاب‌های نردبان، متعلق به انتشارات فنی ایران است. در این مجموعه سلسله داستان‌هایی با تاکید بر آموزش مهارت‌های زندگی ارائه می‌شود. 
در این کتاب فیل کوچولو که به همراه خانواده‌اش به خانه جدیدی اسباب کشی کرده است؛ با مشکلات و اتفاقات مربوط به مدرسه جدیدش روبرو می‌شود. او که از دوستان قدیمی خود جدا شده، می‌ترسد که در مدرسه جدید نتواند دوستان خوبی پیدا کند و دیگر بچه‌ها او را دوست نداشته باشند. به همین دلیل مادربزرگش یک کلاه بزرگ و زیبا به او می‌دهد که باعث خوشحالی و خاص شدن فیل کوچولو می‌شود. مادربزرگ این کلاه همیشه به او کمک کرده است و از این به بعد هم دوست خوب او خواهد بود. 
فیل کوچولو روز اول مدرسه با این کلاه عجیب و زیبا به مدرسه می‌رود ولی بچه‌ها که می‌بینند او چه کلاه متفاوتی بر سر گذاشته، او را مسخره می‌کنند. هیچ بچه‌ای کلاهش مثل کلاه او نیست و هیچ کسی برای دوستی با او پیشقدم نمی‌شود. روزها می‌گذرند و مدام دیگر بچه‌ها او را دست می‌اندازند. تا اینکه روزی همین کلاه خاص و متفاوت فیل کوچولو باعث کمک به او و یکی از شرورترین بچه‌های مدرسه می‌شود. 
چیزی که در این داستان قابل توجه است، اهمیت حمایت خانواده در مواجهه کودک با محیط جدید اجتماعی است. اینکه کودک بداند لازم نیست حتما همرنگ جماعت شود تا پذیرفته شود. اینکه بتواند تفاوت‌هایش با دیگران را ببیند و بپذیرد. و مهمتر از همه اعتماد به نفس قوی داشته باشد و در برابر طرد و بی‌توجهی از خود واکنش منفی و ضعیف نشان ندهد. 
درباره همه این نکات که به ظرافت در این داستان نهفته است می‌توان متناسب با سن کودک بحث و گفتگو کرد و توجه او را به این ابعاد جلب کرد. کتاب تصویرسازی دلنشین و جذابی دارد و از جمله کتاب‌هایی خواهد شد که بارها و بارها از خواندن آنرا همراه کودک دلبند خود لذت خواهید برد.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8584 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
6169 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15090 بازدید