2109
دروغگویی همسر؛ چه واکنشی نشان بدهیم؟

دروغگویی همسر؛ چه واکنشی نشان بدهیم؟

1397/02/16 بازدید1891
دروغگویی همسر یکی از بدترین دلخوری‌هایی است که در یک رابطه زناشویی می‌تواند اتفاق بیفتد. اگر شما هم با تجربه دروغگویی همسرتان روبه‌رو شده‌اید نحوه واکنش شما تاثیر زیادی در ادامه داشتن این رفتار همسرتان دارد. تنها یک اشتباه شما می‌تواند باعث تکرار دروغ‌های سریالی همسرتان شود و یا در همان اولین برخورد، دروغ همسرتان در نطفه خفه شود. پس کاملا مراقب واکنشی که در مقابل شنیدن دروغ از خود نشان می‌دهید باشید.

چرا همسران دروغ می‌گویند

قبل از هر چیز باید بدانید چه دلایلی در پشت دروغ همسران وجود دارد. انسان‌ها به دلایل مختلف دروغ می‌گویند. شاید همسر شما نیز همانند بسیاری از افراد دیگر برای فرار کردن از سرزنش و نجات از یک دعوای جنجالی از گفتن حقیقت به شما طفره رفته و با دروغ سعی در حفظ آرامش ارتباطتان دارد. همه انسان‌ها از ابتدا دروغگو به دنیا نیامده‌اند. یک واکنش تند بعد از یک حرف یا اعتراف صادقانه می‌تواند صادق‌ترین و روراست‌ترین افراد را نیز تبدیل به یک دروغگو کند. اگر نسبت به رفتار همسرتان واکنش تندی از خود نشان داده‌اید و نتیجه دروغ به یک بحث جنجالی و پر سروصدا ختم شده است می‌توان با جرات گفت که پتانسیل یک دروغ و شاید هم دروغ‌های دیگر در همسرتان شکل گرفته است چون همان‌طور که گفتیم همسر شما برای دوری از بحث و یا دلخوری شما، ترجیح می‌دهد که دروغ بگوید. اما گاهی اوقات دلیل دروغ برای کسب احترام بیشتر و پذیرش در یک جمع است. افرادی که اعتماد به نفس کافی ندارند و تنها با تایید دیگران احساس رضایت به دست می‌آورند شرایط را آن‌طور که هست توصیف نمی‌کنند زیرا نگران از دست دادن احترام و تایید دیگران هستند. پیشنهاد می‌کنیم قبل از هر واکنش سریع و عجولانه بهتر است ابتدا دلیل دروغ همسرتان را ارزیابی کنید.

رفتار با همسر دروغگو

بهتر است بپذیریم که یک رابطه نمی‌تواند صد در صد خالص و بدون هیچ پرده‌ای باشد. گاهی اوقات برای حفظ یک رابطه یکی از طرفین مجبور است که دروغ بگوید. در واقع این نوع دروغ که به دروغ «مصلحتی» یا در فرهنگ اروپایی به دروغ «سفید» معروف است گاهی بیشتر از صداقت می‌تواند باعث حفظ یک رابطه شود. در این نوع دروغ همسران تنها برای اینکه به شخص مقابل آزار نرسد مجبور می‌شوند که حقیقت را پنهان کنند. البته استفاده از دروغ سفید یا مصلحتی تنها در شرایطی خاص و بسیار حیاتی توصیه می‌شود.
با دانستن تمامی مواردی که برایتان نام بردیم، بعد از اینکه از دروغ همسرتان مطلع شدید سعی کنید روی رفتار خود کنترل داشته باشید و حتی‌الامکان از واکنش تند و خشن پرهیز کنید چون باعث تکرار دروغ در موقعیت‌های بعدی خواهید شد. اگر همسر شما صادقانه در مورد کاری که انجام داده اعتراف کرده است به‌هیچ‌وجه او را با رگبار سرزنش‌هایتان مورد حمله قرار ندهید و در عوض سعی کنید یک گفتمان سالم و دور از هرگونه تنش داشته باشید. احساس خود را صادقانه با همسر خود در میان بگذارید و احساسات و نیازهای او را درک کنید. با درک نیازهای همسرتان و احترام به آن‌ها کمتر شاهد دروغ همسرتان خواهید بود.

همسرتان را «دروغگو» خطاب نکنید

اگر با دروغ همسرتان روبه‌رو شده‌اید به صورت خصوصی نه در جمع خانواده یا دوستان، در مورد آن دروغ خاص صحبت کنید. هرگز از صفت «دروغگو» استفاده نکنید و باعث ایجاد حس شرم و خجالت در همسرتان نشوید. وقتی دروغ شخصی برملا می‌شود او در لحظات اولیه آشکار شدن دروغ، احساس مضطرب بودن و فشار زیادی را تجربه می‌کند. بنابراین با واکنش تند خود شرایط را بدتر نکنید. در عوض به همسرتان فرصت دهید که در مورد دلیل دروغ توضیح قانع‌کننده‌ای به شما بدهد. به دلایل همسرتان با دقت گوش دهید. مخصوصا اگر او به دروغی که گفته اعتراف و در پایان از شما عذرخواهی کرد نیازی به ادامه دادن بحث وجود ندارد. همچنین در پایان مکالمه از همسرتان بخواهید که آن دروغ را تکرار نکند.

با دروغ همسر جدی برخورد کنید

اگر دروغی که همسرتان مرتکب شده بسیار بزرگ و جدی است و باعث آسیب به رابطه زناشویی‌تان می‌شود حتما دروغ را با مستندات برای همسرتان آشکار کنید. مخصوصا اگر همسرتان از پذیرفتن دروغگویی سرباز زد حتما مدارک خود را برای اثبات دروغ به او نشان دهید. به همسرتان بگویید که با تکرار دروغگویی دیگر اعتمادی بین شما و او وجود نخواهد داشت. بیشتر افراد با شنیدن این جمله تحت تاثیر قرار می‌گیرند و صادقانه‌تر با دیگران برخورد می‌کنند.

معتاد به دروغگویی

اما جدا از تمام مواردی که برای دلایل دروغگویی برایتان نام برده‌ایم، بعضی از همسران عادت به دروغگویی دارند و این موضوع با شدت گرفتن بدبینی و عدم اعتماد در یک رابطه باعث از هم پاشیدن رابطه زناشویی خواهد شد. اگر همسر شما از آن دسته افرادی است که حتی در مسایل بسیار ساده و کم‌اهمیت حقیقت را از شما پنهان کرده و دروغ می‌گوید، باید این مساله را با یک روانشناس در میان بگذارید. کمک گرفتن از یک شخص بیرونی خصوصا یک متخصص رفتارشناسی می‌تواند مشکل دروغگویی را در همسرتان به آرامی حل کند.

* عکس اصلی مطلب از رویا مرادی
 

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8452 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
6093 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15079 بازدید