2109
NICU عامل افسردگی بعد از زایمان

NICU عامل افسردگی بعد از زایمان

1397/02/11 بازدید215
نی نی سایت: 70 درصد از مادرانی که نوزادشان تا چند روز بعد از تولد برای دریافت مراقبت های ویژه در NICU بستری می‌شود، دچار افسردگی بعد از زایمان می‌شوند.
بچه‌هایی که در این بخش نگهداری می‌شوند، زود متولد شده یا بیمار (یا هر دو) هستند و همین موضوع باعث استرس بیشتر تازه مادران می‌شود که به خاطر تغییرات هورمونی بیشتر در معرض افسردگی قرار دارند.
افسردگی بعد از زایمان هم مردان و هم زنان را می‌تواند درگیر کند اما حدود 10 تا 15 درصد از زنان، جدا از اینکه نوزادشان بیمار است یا خیر، دچار این وضعیت پیچیده می‌شوند.
بر اساس آمارهای موجود سالانه حدود 7 درصد از نوزادان آمریکایی در بخش مراقبت های ویژه نوزادان (NICU) بستری می‌شوند و حدودا بیش از 70 درصد این نوزادان به سلامت روانه خانه می‌شوند اما ظاهرا این آمار نجات‌یافتگان تاثیری بر آرامش روانی والدین‌شان ندارد.
در برخی موارد پیشرفته ممکن است مادر رفتار‌های پرخاشگرانه با نوزاد داشته باشد، دست به خودکشی زده یا حتی اقدام به قتل نوزاد کند!
به گفته متخصصان کالج مامایی و بیماری‌های زنان آمریکا، پس از زایمان باید تست غربالگری برای تمام مادران، در هفته‌های ۲ و ۶ پس از زایمان انجام شود و سلامت روان آن‌ها مورد بررسی قرار گیرد چراکه مشاهده نوزاد تازه به دنیا آمده که در تخت بخش ویژه (NICU) قرار دارد و انواع وسایل پزشکی و نمایشگر‌های بررسی کننده علائم حیات به او متصل است و برای زنده ماندن تلاش می‌کند می‌تواند به شدت سبب افسردگی و ناامیدی مادران شود.
همچنین با وجود مجهز بودن بیمارستان‌ها به محل‌هایی برای استراحت مادران، اما به دلیل اینکه قادر به استراحت در خانه و تغذیه مناسب نیستند و نیز باید در ساعت‌های مناسب به نوزاد شیر بدهند می‌تواند سبب ضعیف شدن مادر و افت توان جسمانی آن‌ها شود.
پژوهشگران پیشنهاد می‌کنند بیمارستان برای پذیرایی و اسکان از مادران این گونه نوزادان مجهزتر شوند و نیز امکاناتی مانند مشاوره و کلاس‌های روان درمانی گروهی برگزار کند تا به سلامت روان مادران کمک شود.

منبع: DailyMail

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16248 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11526 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2639 بازدید