2109
#دوشنبه‌ها با نی‌نی سایت بخوانید

#دوشنبه‌ها با نی‌نی سایت بخوانید

1397/02/10 بازدید370

1. کتاب ترس فرفری از چیزهای جدید

  • نویسنده : اینگر مایر
  • مترجم : صبا رفیع
  • انتشارات فنی ایران، ۱۳۹۴
  • قیمت : ۲۵۰۰ تومان
  • مخاطب : کودکان 5 سال به بالا، والدین و مربیان و معلمان
اضطراب و ترس در کودکان از جمله مقوله‌هایی است که باید با آگاهی و گام به گام با آن برخورد، و برای بهبود آن رفتار کرد. کتاب "ترس فرفری از چیزهای جدید"  شما و کودکتان را با بره‌ای آشنا می‌کند که برخلاف برادر دوقلویش از امتحان کردن بازی‌های جدید همراه برادرانش و معاشرت با غریبه‌ها می‌ترسد. او هنگام بالا و پایین رفتن از تپه‌ها یا دیدن پسر عمویش دچار اضطراب می‌شود و نمی‌تواند همپای دیگر بره‌ها بدود و بازی کند. 
پدر، مادر و برادرانش تصمیم می‌گیرند او را کمک کنند تا بر اضطراب و ترس و تنهایی ناشی از آن فائق آید. ابتدا فندقی از ترس و احساساتی که هنگام ترس و اضطراب به سراغش می‌آید حرف می ‌زند. آنها به او می‌گویند که کمکش می‌کنند کم کم کارهای جدید را امتحان کند و همیشه همراه او خواهند بود. 
راهکار پدر و مادر و برادران فندقی، تشویق او به انجام کارهای کوچک و شادی بخش است. آنها به او می‌گویند در برابر انجام هر کار جدیدی که باعث شادی او شود، یک سنگ کنار درخت بلند می‌گذارند. مهم این است که فندقی شاد باشد و کارهای جدید هر چند کوچک انجام دهد. به مرور زمان فندقی شروع به بازی، بالا رفتن از تپه، لگد زدن به درخت و سلام کردن به پسر عمو و بازی کردن با او می‌شود. هر بار که فندقی کار کوچکی انجام می‌دهد؛ همه او را تشویق می‌کنند؛ و هر بار که دچار ترس یا اضطراب می‌شود؛ او را همراهی می‌کنند و یادش می‌آورند که هدف فقط خوش گذشتن و شادی اوست. آنها به او می‌آموزند که چطور آرام نفس بکشد و گل قاصدک را فوت کند تا اضطرابش کم شود. 
به مرور فندقی کارهای جدید و شادی‌های جدید را تجربه می‌کند. به حدی که دیواری از سنگ‌های کوچک کنار درخت پدید می‌آید. 
سپس مادر و پدرش گودالی بزرگ می‌کنند و به کمک سنگ‌ها برکه کوچکی کنار خانه‌شان درست می‌کنند. این برکه تبدیل به محل بازی و شادی بره‌های کوچک و شاد می‌شود.
روند مقابله با ترس و اضطراب کودک در کتاب به زیبایی و سادگی توضیح داده شده است. در پایان کتاب نیز توصیه‌های بسیار خردمندانه درباره برخورد با ترس‌ها و اضطراب‌های کودک به والدین و مربیان ارائه شده است. 
مهم این است که به یاد داشته باشیم نمی‌توانیم کودک را با صحبت‌های منطقی به مقابله با ترس‌هایش واداریم. باید دنیای کوچک او و ناامنی‌های او را بفهمیم و بپذیریم. پذیرفتن این ترس‌ها، اولین قدم در تغییر رفتار کودک است. رویکردی که کتاب معرفی می‌کند و به سادگی گام‌های آنرا توضیح می‌دهد، رویکرد شناختی /رفتاری/ هیجانی است. به این صورت که ابتدا ترس‌های کودک را می‌پذیریم. سپس به او کمک می‌کنیم درباره آن‌ها و احساساتش کامل حرف بزند. اینگونه والدین و کودک این احساسات منفی را می‌شناسند و برخورد درست با آن را تمرین می‌کنند. سپس کارها و تکلیف‌های نزدیک به ترس‌ها را شناسایی می‌کنیم. در هر مرحله که کودک کاری نزدیک به تجربه ترس آور را انجام می‌دهد؛ او را تشویق می‌کنیم. برای هر عملکرد مثبت، تشویق و پاداش کوچکی در نظر می‌گیریم؛ و مدام عملکرد خوب کودک را به او و دیگران یادآوری می‌کنیم. اینگونه کودک گام به گام تغییر می‌کند. مهم است که بر روی حالت‌های فیزیکی ترس در کودک نیز متمرکز شویم؛ حالاتی مانند تپش قلب، تنفس سریع و ... . یکی از مهارت‌هایی که به کودک کمک می‌کند؛ آموزش تنفس عمیق شکمی است. تمرکز بر تنفس آرام و عمیق شکمی، حالتهای اضطراب بدنی را کاهش می‌دهد.
با این رویکرد در همه جوانب و ابعاد، ترس‌ها و اضطراب‌های کودک شنا…

2. کتاب مادر کافی

  • نویسنده : جی. ا. فراست
  • مترجم : دکتر مهبد ابراهیمی / زیر نظر دکتر محمدولی سهامی
  • انتشارات زوار، 1396
  • قیمت نسخه کاغذی: 25 هزار تومان
  • مخاطب: مادران و پدرانی که فرزندان زیر پنج سال دارند
خانم جو فراست از آشناترین نام‌ها در دنیای مشاوره با کودکان و والدین است. این کتاب نیز که به بررسی مسائل و مشکلات والدین با کودکان زیر پنج سال می‌پردازد از جمله پرفروش‌ترین کتاب‌ها در ایران است. ابتدا کتاب به بررسی مراحل رشد کودک در پنج سال نخست می‌پردازد. اینجا قوانین ثابت تربیت کودک نیز ارائه می‌شود. چیزی که والدین حتما بر روی آن پافشاری و مداومت کنند تا بتوانند کودک را مطابق استانداردها و فرهنگ خود تربیت کنند. مهمترین نکته‌ای که شاید به نظر ساده هم برسد این است که برای تربیت کودک حتما و حتما باید قاطعیت و محبت را توامان نشان داد و راه موفقیت والدین از عدم عصبانیت و داشتن روال و روتین منظم می‌گذرد. 
این کتاب در 264 صفحه، با ترجمه بسیار روان، حاوی دستورالعمل‌های ساده و دقیق، درباره برخورد با مشکلاتی نظیر لباس پوشاندن و شستشو و نظافت کودک، آموزش توالت رفتن، تغذیه کودک، رفتارها و مهارت‌های اجتماعی، زمان خواب و اوقات فراغت کودکان است. فقط باید به خاطر داشته باشید هنگام بکارگیری این دستورالعمل‌ها، به فرهنگ رفتاری خود توجه کنید و آنها را متناسب و مناسب خود و خانواده خود بسازید. 
این کتاب از بهترین هدیه‌ها برای هر پدرو مادری است که در انتظار فرزند خود است.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16234 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11522 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2628 بازدید