2109
پاکسازی اقیانوس از پلاستیک

پاکسازی اقیانوس از پلاستیک

1397/02/05 بازدید172
نی نی سایت: بعد از سال‌ها تلاش، اولین ابزار جمع‌آوری زباله از راه دور در دنیا آماده است تا اقیانوس آرام را از زباله و پلاستیک پاک کند.
این وسیله که برای جمع‌آوری زباله از اقیانوس‌ها طراحی شده است، در منطقه‌ای بین کالیفرنیا و هاوایی در «پچ زباله اقیانوس» نصب خواهد شد که بیشترین تجمع پلاستیک در آن نقطه وجود دارد.
این وسیله توسط شرکت هلندی The Ocean Cleanup و بر اساس یک ایده ساده و قابل فهم طراحی شده و قرار است اوایل ماه جولای در محل خود قرار بگیرد تا کار پاکسازی اقیانوس آرام از پچ زباله‌ها را آغاز کند.
این پچ زباله در حقیقت بزرگ ترین مجموعه ی پسماند در اقیانوس است، مجموعه عظیمی از اجزا پلاستیک های مشهود و غیر مشهود که زندگی دریایی را مسموم کرده است. کاپیتان کشتی که در سال ۲۰۰۸، برای اولین بار با این پچ زباله روبرو شد، گفته است که طی هفته ای که از آن ناحیه عبور می کرده، هیچ قسمت تمیزی را مشاهده نکرده است.
بویان اسلات، بنیانگذار این سازمان در اصل چشم اندازی را متصور شده بود که در آن، زباله های پلاستیکی باید با استفاده از صفحه های بزرگی که توسط کف اقیانوس مهار شده اند، جمع آوری می‌شدند؛ با اینحال طرح جدیدی که ارائه شده، کوچکتر، موثرتر و مقرون به صرفه تر است. این گروه به جای تعبیه صفحه‌هایی به طول ۶۰ مایل، تصمیم گرفت تا ۵۰ صفحه کوچکتر را آماده کند که طولی معادل 6/0 مایل دارند. آنها همچنین توانستند وزن این صفحه‌ها را با استفاده از لنگر کاهش دهند تا بتوانند همراه با جریان هایی مثل پلاستیک، حرکت کنند؛ البته این حرکت برای به دام انداختن پسماندها، کمی آهسته‌تر است.
با طراحی نمونه اولیه این دستگاه، بتواند تا ۱۰ سال آینده نیمی از حجم پچ زباله را با صرف هزینه ۳۲۰ میلیون دلار پاکسازی کند. اما در حال حاضر انتظار دارد که طراحی جدید بتواند این زمان را به نصف رسانده و هزینه های پاکسازی اقیانوس را به مراتب کاهش دهد.
این سازمان همچنین به سرمایه‌هایی برای ادامه پروژه نیاز دارد، بنابراین قصد دارد پلاستیک‌های جمع آوری شده را به آیتم‌های قابل فروش مثل عینک آفتابی، صندلی و سپر اتومبیل تبدیل کند.

منبع: ScienceAlert

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16094 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11442 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2388 بازدید