2109
حمام داغ و سونا در بارداری، مجاز یا ممنوع؟

حمام داغ و سونا در بارداری، مجاز یا ممنوع؟

1397/02/08 بازدید1102
معمولا به زنان باردار توصیه می‌کنند از مواجه شدن با گرما اجتناب کنند زیرا باعث آسیب رساندن به جنین می‌شود. با وجود این تحقیقات جدید نشان داده زنان باردار می‌توانند با خیال راحت در آب و هوای گرم ورزش کنند یا برای مدت کوتاه حمام آب گرم بگیرند یا به سونا بروند بدون اینکه این ریسک را متحمل شوند که دمای بدنشان به 39 درجه که برای جنین خطرناک است برسد.
این مطالعه در مجله پزشکی ورزشی بریتانیا منتشر شده نتیجه می‌گیرد که هرچند خطر قرار گرفتن در معرض گرما کم است، اما برای ایمن ماندن زنان بارداری که در مناطق گرم زندگی و فعالیت می‌کنند باید کار بیشتری صورت بگیرد.

دستورالعمل استفاده از حمام و سونا

زنان تشویق می‌شوند تا در دوران بارداری از نظر فیزیکی فعال بمانند و ورزش کنند تا سلامت خود را برای گذراندن بهتر بارداری و زایمان تامین کنند. با این حال بسیاری از متخصص‌ها از جمله متخصصان زنان و زایمان رویال کالج لندن توصیه می‌کنند در طول باداری از حمام آب داغ و سونا استفاده نکنید تا در برابر گرمای زیاد و رطوبت بالا قرار نگیرید. این دستورالعمل به شما نشان می‌دهد بدن مادر باردار چطور به گرما پاسخ می‌دهد و آیا ظرفیت بدن برای تنظیم حرارتی در دوران بارداری تغییر می‌کند یا نه.
مطالعه‌ای که به آن استناد می‌کنیم شامل 12 مطالعه‌ مجزاست که در آن‌ها 347 زن باردار بررسی شده‌اند. در هر مرحله واکنش بدن آن‌ها به شوک گرمایی از طریق ورزش یا محیط، مثل حمام گرم و سونا بررسی شده است. دمای بدن هیچکدام از این زن‌ها بیشتر از 39 بالا نرفته است.
  • بالاترین دمای بدن به 38.9 درجه سانتی‌گراد رسید.
  • بالاترین میانگین دمای بدن برای ورزش روی زمین 38.3 درجه سانتی‌گراد و برای ورزن درون آب 37.5 درجه سانتی‌گراد بود.
  • بالاترین دمای متوسط بدن در حمام داغ 36.9 درجه سانتی‌گراد و در سونا 37.6 درجه سانتی‌گراد بود.

حدود امن

بر اساس این مطالعه زنان باردار می‌توانند به طور ایمن تا 35 دقیقه ورزش هوازی با شدت بالا انجام دهند. این ورزش می‌تواند در دمای 25 درجه سانتی‌گراد و تا 45 درصد رطوبت نسبی انجام شود. همچنین مادران باردار می‌توانند به طور ایمن ورزش‌های ایروبیک در آب را در آب با دمای 28.8 درجه سانتی‌گراد تا 33.4 درجه سانتی‌گراد و به مدت 45 دقیقه انجام دهند. آن‌ها می‌توانند در در حمام داغ 40 درجه سانتی‌گراد و در سونای خشک یا بخار 70 درجه سانتی‌گراد تا حداکثر 20 دقیقه حضور داشته باشند بدون اینکه بدنشان به دمای خطرناک برسد.
بر اساس این مطالعه این حد و حدود می‌تواند در تمام سن‌های متفاوت حاملگی اعمال شود. بسیاری از اعضای تیم تحقیق معتقدند تنظیم حرارتی بدن در بارداری بهبود پیدا می‌کند و زنان باردار بهتر می‌توانند دمای بدن را با محیط سازگار کنند. البته دیگر اعضای تیم معتقد هستند این بهبود به جثه و اندام بستگی دارد.
 
حمام و سونا در بارداری

مراقب باشید

با وجود این چند تحقیق، دکتر ویرجینیا بکت، متخصص زنان و زایمان و سخنگوی بخش زنان و زایمان رویال کالج لندن می‌گوید: «تا کنون تحقیقاتی کمی روی تاثیر گرما بر بدن زنان باردار و مقاومت آن‌ها به گرما انجام شده است. ما از هرگونه تحقیق جدیدی در این زمینه استقبال خواهیم کرد.»
دستورالعمل فعلی NHS که بیشتر پزشکان به آن استناد می‌کنند می‌گوید بهتر است از استفاده بیش از حد از سونا، جکوزی یا حمام آب داغ در بارداری اجتناب شود زیرا در دوران حاملگی خطر کم‌آبی، افزایش دمای بدن و غش وجود دارد. زنان باردار به خاطر تغییرات هورمونی بیشتر در معرض خطر غش کردن هستند.
هرچند که در این مطالعه 347 زن باردار تحت گرما در اثر ورزش، سونا یا حمام داغ بررسی شده‌اند و هیچکدام افزایش دمای بدنی بیشتر از 39 درجه نداشته‌اند اما ما همچنان توصیه می‌کنیم به توصیه پزشکتان عمل کنید و هنگام ورزش یا حضور داشتن در هوای گرم با نوشیدن آب زیاد در قبل و بعد از شوک گرمایی از خود مراقبت کنید. اگر هنگام ورزش احساس کردید حالتان خوب نیست یا احساس غیر طبیعی را تجربه کردید، به سرعت ورزش را متوقف کنید و با یک پزشک تماس بگیرید.
برای فعال بودن از نظر بدنی در دوران بارداری فواید بی‌شماری وجود دارد و پزشکان به شدت زنان باردار را به ورزش در دوران بارداری تشویق می‌کنند. اما برای اینکه این ورزش بی‌خطر باشد باید از ورزش‌هایی استفاده کنید که برای بارداری طراحی شده است و خطر بالا رفتن دما را در پی ندارد و به شکم شما فشار نمی‌آورد. زنانی که شرایط بدنی خاص دارند یا زنانی که به ورزش کردن پیش از حاملگی عادت نداشته‌اند باید حتما برای ورزش کردن از پزشک یا ماما مشورت بگیرند.

ارسال نظر شما

login captcha

اما میشه از سونا خشک خانگی استفاده کرد چون سر بیرونه

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8584 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
6169 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15090 بازدید