2709
قرص ضد بارداری شکل مغز را تغییر می‌دهد

قرص ضد بارداری شکل مغز را تغییر می‌دهد

1397/02/03 بازدید336
نی نی سایت: محققان احتمال می‌دهند استروئیدهای مصنوعی که از قرص های ضدبارداری مشتق می‌شود، ممکن است نواحی خاصی از مغز زنان را کوچک‌تر کند و عملکردش را تغییر دهد.
در سال 2015 محققان دانشگاه کالیفرنیا، با مطالعه مغز 90 خانم، متوجه شدند دو بخش کلیدی در مغز خانم‌های مصرف کننده قرص های ضدبارداری در مقایسه با خانم‌هایی که این قرص ها را مصرف نمی‌کنند، نازک‌تر است.
این دو بخش در تنظیم احساسات و تصمیم‌گیری و پاسخ به پاداش دخیل هستند و محققان معتقدند یافته‌هایشان می‌تواند علت اضطراب یا افسردگی بعضی خانم‌ها را که از قرص های ضد بارداری استفاده می‌کنند، توضیح دهد.
البته مطالعه دیگری که محققان اتریشی در سال 2010 انجام داده بودند، حاکی از تغییر شکل و ضخیم شدن مناطق مرتبط با یادگیری، حافظه و تنظیم احساسات در مغز بود.
البته ناگفته نماند که محققان مطالعه‌ای در خصوص موقت یا دائمی بودن این عوارض انجام نداده‌اند و معلوم نیست با قطع مصرف قرص های ضد بارداری، عوارض شان از بین می‌رود یا خیر.
این مطالعات که همچنان هم ادامه دارند، هنوز نتوانسته یافته‌ای مبنی بر خطرناک بودن این عوارض ثبت کند اما اگر ثابت شود نوع خاصی از قرص های ضد بارداری می‌تواند باعث تغییر شکل یا ساختار مغز شود، باعث نگرانی خواهد بود؛ حتی اگر این تغییرات خفیف باشند.
بنابراین محققان توصیه می‌کنند خانم‌ها تمام روش های پیشگیری از بارداری را بررسی کنند و یافته‌های نوروبیولوژیکی را هم مدنظر داشته باشند و با آگاهی کامل، روش پیشگیری از بارداری خود را انتخاب کنند.

منبع: ScienceAlert

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها