2109
بی‌خوابی در بارداری، چرا؟

بی‌خوابی در بارداری، چرا؟

1397/02/03 بازدید1276
وقتی باردارید مردم مدام بهتان می‌گویند تا می‌توانی بخواب. دلیلش این است که نمی‌دانند هیچ‌کس نمی‌تواند در دوران بارداری بخوابد. البته به‌جز سه ماه اول؛ آن دوران تنها کاری که می توانید بکنید خوابیدن است. اما به محض تمام شدن سیزده هفته ابتدایی باید انتظار داشته باشید تا به‌دنیا آمدن بچه‌تان مدام بیدار باشید. عوامل زیادی باعث نخوابیدن می‌شوند. اگر نشانه‌های جسمی بارداری بیدار نگه‌تان ندارد، ذهن‌تان در این دوران این‌قدر درگیری دارد که خوابیدن را محال کند.

عوامل کم‌خوابی زنان باردار

1. دستشویی رفتن

حتی اگر در طول روز هیچ نرمشی نکنید احتمالا با بارها رفت و برگشت به دستشویی سهم نرمش روزانه را جبران می‌کنید. احتمالا در طول شب هم حدود پانزده بار احتیاج به دستشویی رفتن دارید و این برای یک خواب ناراحت دلیل کافی‌ای به نظر می‌رسد.
هر بار که از دستشویی برمی‌گردید مدل دیگری دراز می‌کشید و همین مثانه‌تان را تشویق می‌کند تا احساس چند قطره کوچک ادرار داشته باشید و دوباره بلند شوید و دستشویی بروید.

2. آکروباتیک

همین که احساس کنید بچه‌تان حرکت کرده دیگر نمی‌خوابید. این لگدها وقت خواب بیشتر می‌شوند و اجازه نمی‌دهند به چیز دیگر توجه کنید. البته احساس شیرین بزرگ‌ شدن و حرکت بچه‌تان در وجودتان این بیدار شدن شبانه را زود از یادتان می‌برد.

3. لیست کارهای شخصی‌تان

بارداری برنامه‌های زیادی دارد. احتمالا لیست بلند بالایی از خریدها دارید تا برای فرزندتان انجام دهید. به‌علاوه‌ی کارهای زیادی که باید در خانه انجام بدهید و کارهایی که قبل از شروع مرخصی‌تان باید در محل کارتان سروسامان بدهید.
فقط خواندن لیست کارها خسته‌کننده است چه برسد به تیک‌ زدن تک‌تک‌شان. احتمالا شب‌ها به خودتان می‌آیید و متوجه می‌شوید دارید راجع به لیست کارهایتان فکر می‌کنید. سعی کنید برنامه‌ریزی واقع بینانه‌ای داشته باشید و از سپردن کارها به خانواده و دوست نزدیک‌تان نترسید.

خواب در بارداری

4. تولد بچه

اگر راجع به داستان‌های ترسناکی که دوستا‌نتان راجع به به‌دنیا آوردن بچه‌هایشان تعریف کرده‌اند فکر می‌کنید احتمالا کار سختی برای رهایی از این فکر و خیال‌ها‌ی شبانه داشته باشید.
استرس و اضطراب معمولا خواب افراد را کم می‌کند اما وقتی باردارید باید سعی ‌کنید با وجود تمام این استرس‌ها بخوابید.

5.اگر نتوانم شیر بدهم چه؟

اگر تصمیم دارید از شیر خودتان به بچه بدهید احتمالش هست که شب و نصف شب به این فکر کنید که اگر نتوانستید چه؟ این نگرانی قابل‌درکی است اما واقعیت این است که فقط درصد کمی از زن‌ها از نظر فیزیکی قادر به شیر دادن به بچه‌شان نیستند.
می‌توانید شانس موفقیت‌تان را با مطالعه راجع به شیردهی بیشتر کنید. می‌توانید دنبال کمک بگردید و شیردهی موفقی داشته باشید خصوصا چند هفته‌ اول که سخت‌ترین دوران شیردهی است.

6. اگر برای مادر شدن مناسب نباشم چه؟

با خودتان می‌گویید خودخواهید، عاشق خوابیدنید و یکی دیگر از گیاهان خانه را این هفته نابود کرده‌اید. چطور می‌توانید وظیفه‌ مادری را انجام دهید؟ قضاوت کردن سرسختانه خود کار راحتی است خصوصا سه‌صبح و بدون لحظه‌ای خواب. نگران نباشید، شما مادر فوق‌العاده‌ای می‌شوید. همین که ساعت سه صبح نگران این مسئله هستید خودش گواه خوب بودن شما است.

7. اگر از مادر شدن لذت نبرم چه؟

شما می‌توانید تا ابد بیدار بمانید و به تمام المان‌های عدم جذابیت مادر شدن فکرکنید. هیچ‌کس دلش نمی‌خواهد پوشک کثیف بچه عوض کند یا هر ساعت با صدای فریاد یک بچه صورت‌سرخ که شیر می‌خواهد بیدار شود. اما این همه‌‌ داستان نیست. شما می‌توانید روی مبل لم بدهید و بچه‌تان روی سینه‌تان آرام خوابیده باشد. می‌توانید بچه‌تان را به خنده بیندازید و چیزهای جدید به او یاد بدهید.


8. اگر اتفاق بدی بیفتد چه؟

شما برای بدخلقی در دوران بارداری بخشیده می‌شوید. در هر حال شما دارید یک چیز زیبایِ مهم را حمل می‌کنید. ممکن است به خودتان بیایید و نصف شب به اتفاقات بدی فکر کنید که ممکن است بیفتد. سعی کنید این فکرها را از خودتان دور کنید. مثبت فکر کنید، فکرهای منفی را پس بزنید و استرس کم‌تری به‌خودتان وارد کنید.

9. اگر بچه‌ام دوستم نداشته باشد یا با من جور نشود چه؟

احتمالا این یکی از ترس‌های پنهان اکثر زنان باردار است. اگر بچه‌تان دوست‌تان نداشته باشد چه؟ اگر فکر کند شما مادر افتضاحی هستید و همیشه دنبال مادر دیگری باشد چه؟ اگر فکر کند که شما خسته‌کننده‌ یا سخت‌گیرید چه؟ نکته‌ مهمی که نباید فراموش‌تان بشود این‌ است که فرزند شما هیچ‌وقت مادر دیگری نداشته. اصلا نمی‌داند کاری که شما می‌کنید خوب است یا بد. حتی اگر غرغرو و بی‌حوصله باشد باز شما را دوست دارد.

10. خواب‌های مزخرف

یکی از عجیب‌ترین چیزها در دوران بارداری خواب‌های زنان باردار است. کافی است چند ساعتی بخوابید و عجیب‌ترین تصاویری که ممکن است را در خواب ببینید که اکثرا مربوط می‌شود به جا گذاشتن بچه‌تان جایی. نگران نباشید این‌ها فقط خواب‌های مزخرف دوران بارداری است و فقط چند ساعتی ذهن‌تان را مشغول می‌کند.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16149 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11477 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2481 بازدید