2709
بازی‌های مفید برای کودکان صفر تا 3 ماه

بازی‌های مفید برای کودکان صفر تا 3 ماه

1397/02/02 بازدید1528
روی یک تشکچه دراز کشیده و غرق در دنیای خودش است و گاهی با گریه‌هایش، توجه شما را جلب می‌کند. بی‌خوابید، خسته‌اید و به یک لبخند و نگاه او محتاج؛ اما احساس می‌کنید تمام تلاش‌تان برای برقراری ارتباط با او، ناکام می‌شود و بازی‌هایی که برای سرگرم شدن کودک زیر سه ماه‌تان به آنها رو می‌آورید، توجه فرزندتان را جلب نمی‌کند.
همه بچه‌ها، با همه بازی‌ها ارتباط برقرار نمی‌کنند. شاید بازی که خواهر زاده‌تان را هیجان زده می‌کرده، برای کودک شما اهمیتی نداشته باشد. اما ناامید نشوید. گرچه گاهی باید بارها و بارها یک بازی را برای جلب توجه کودک انجام دهید، گاهی هم با انتخاب مسیری تازه و تغییر دادن نوع و رویه بازی‌ها، می‌توانید لبخند را بر لب و هیجان را در حرکات فرزندتان ببینید.
بهترین راه برای بازی کردن با فرزند زیر سه ماه‌تان درگیر کردن حواس اوست. لامسه، بویایی، شنوایی و بینایی فرزندتان، ابزارهای مناسبی برای شروع یک بازی هستند. بازی‌هایی که رشد حسی و حرکتی فرزندتان را در این دوره سه ماهه تقویت می‌کنند و مهارت‌هایش را تا پایان اولین فصل از زندگی‌اش بالا می‌برند.
توجه: بعید نیست که فرزندتان در اولین دوره انجام یک بازی، توجهی به آن نشان ندهد. اما ناامید نشوید. بازی را چند بار تکرار کنید و اگر پاسخی ندیدید، بازی دیگری را انجام دهید.

1. بازی با موسیقی

موسیقی‌های آرامش‌بخشی که صدای بلند درامز و گیتار الکتریک فضایشان را پر نکرده، می‌توانند آرامش فرزندتان را تامین کرده و به تقویت حواس او کمک کنند. اما برای بهره گرفتن از این نواهای آرامش بخش، نباید که تنها به پخش آنها اکتفا کنید. بلکه فرزندتان را در آغوش بگیرید و سعی کنید متناسب با نوای موسیقی، به این سو و آن سوی خانه حرکت کنید. حرکت آرام و موزونی که با موسیقی پخش‌شده هماهنگ هستند، می‌توانند زمینه‌ساز یک بازی دوست‌داشتنی شوند.

2. بازی با پارچه

کودک شما هر روز ساعت‌ها در آغوش، روی شانه یا پاهایتان است. شما می‌توانید از این فرصت برای انجام بازی استفاده کنید و حس لامسه، که در رشد مغز او تاثیر زیادی دارد را درگیر کنید. لباس‌هایی از جنس‌های مختلف بپوشید تا فرزندتان در زمان بودن در آغوشتان، بافت پارچه آنها را لمس کند. دامن حریر، بلوز کنفی، شال نخی و ...، به فرزندتان فرصت لمس این پارچه‌های متفاوت را بدهید تا با کمکشان مهارت‌های حسی خود را افزایش دهد. شما می‌توانید با قرار دادن پارچه‌های مختلف در نزدیک دست‌های فرزندتان هم این فرصت را برای او فراهم کنید.

3. ترانه بازی

بچه‌ها در این دوره سنی، آسان‌تر از آنچه که فکرش را بکنید سرگرم می‌شوند. گاهی یک جمله یا شعر کوتاه می‌تواند بهانه بازی برای آنها باشد و با شنیدنش به وجد بیایند. پس یک ترانه ثابت را برای بازی کردن با فرزندتان انتخاب کنید. ترانه‌ای که ممکن است معنا و ساختار بسیار ساده‌ای داشته باشد و ساخته خود شما باشد. این ترانه می‌تواند تنها از چند بیت کوتاه تشکیل شود و با آهنگی خوشایند و ساده خوانده شود. سعی کنید در روز چند بار این ترانه را برای فرزندتان بخوانید و به او نشان دهید که وجود این شعر آهنگین، به معنای شروع بازی و سرگرمی است. قطعا این شعر با لالایی که برای فرزندتان می‌خوانید تفاوت می‌کند و در زمان متفاوتی به گوش او می‌رسد. گذشته از این، سعی کنید در این شعر نامی از فرزندتان را بیاورید تا به مرور با نام خود آشنا شده و از شنیدن مکرر آن در شعری که ساخته‌اید، احساس خوبی پیدا کند.


4. روسری بازی

درست است که هنوز فرزندتان به دوره اضطراب جدایی پا نگذاشته، اما با انجام بازی قایم باشک در همین سنین هم می‌توانید فرزندتان را سرگرم کرده، و هراس از طرد شدن را در او کاهش دهید. برای انجام این بازی ساده و سرگرم کننده، یک روسری بردارید، آن را در هوا بچرخانید و سپس روی صورت فرزندتان بیندازید. با این روش، او چند ثانیه از دیدن شما محروم می‌شود و سپس، نه تنها با کمک گرفتن از حرکات دست و بدنش برای کنار زدن آن تلاش می‌کند، بلکه با دوباره پیدا کردن شما، احساس امنیت و آرامش در او تقویت می‌شود. البته اگر فرزندتان در دفعات ابتدایی این بازی، از عهده کنار زدن روسری برنیامد، خودتان به آرامی به کمکش بروید و نگذارید با گم شدن زیر آن، احساس نگرانی و اضطراب کند.

منبع: babycenter

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

5 روز پیش
|
7242 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

4 روز پیش
|
5303 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
14981 بازدید