2109
شب بیداری باعث آلزایمر می‌شود

شب بیداری باعث آلزایمر می‌شود

1397/01/27 بازدید430
نی نی سایت: هیچ می‌دانستید حتی یک شب بیدار ماندن هم می‌تواند ریسک ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد؟ محققان موسسه ملی سلامت دانشگاه مریلند طی مطالعه اخیر خود متوجه شده‌اند شب بیداری باعث تشکیل پروتئینی به نام بتا آمیلوئید در بخشی از مغز می‌شود که این پروتئین با بروز آلزایمر در ارتباط است.
این محققان با بررسی 20 نفر بعد از یک شب بیداری، متوجه شدند میزان بتا آمیلوئید در بخشی از مغزشان 5 درصد افزایش یافته است. همچنین افرادی که دچار فراموشی خفیف هستند، 21 درصد پروتئین بتا آمیلوئید بیشتری نسبت به افراد مسن سالم دارند؛ اما این مقدار در مغز افراد مبتلا به آلزایمر 43 درصد بیشتر است.
مطالعات قبلی تغییرات مشابهی را در مغز موش‌ها نشان داده بود اما این اولین بار است که تغییرات مغزی مرتبط با آلزایمر بعد از یک شب بیداری در مغز انسان مشخص شده است.
خوابیدن برای پاک کردن بتا آمیلوئید، ضروری است؛ این پروتئین می‌تواند باعث تشکیل توده‌هایی در مغز شود و مسیرهای مهم برای حافظه را مسدود کند!
البته هنوز معلوم نیست که تاثیر یک شب بیداری، طولانی مدت است یا فقط برای چند روز باقی می‌ماند؛ به گفته دکتر احسان شکری، سرپرست این تحقیقات، معمولا تغییرات مغزی که در حیوانات دیده می‌شود، در انسان‌ها تکرار نمی‌شود و این اتفاق هیجان انگیز است: «افزایش بتا آمیلوئید که در مغز انسان‌های بی‌خواب مشاهده کردیم، به نظر آسیب‌زا می‌آید و یکی دیگر از دلایل این پیش‌بینی، به این علت است که عادات بدخوابی می‌تواند ریسک بروز آلزایمر را افزایش دهد.

منبع: NHS

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8333 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
6005 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15067 بازدید