2109
خواباندن نوزاد روی تخت والدین ممنوع!

خواباندن نوزاد روی تخت والدین ممنوع!

1397/01/28 بازدید3205
یکی از مسائلی که ذهن والدین به ویژه مادران را در ماه‌های اول پس از زایمان به خود مشغول می‌کند خواباندن نوزاد در کنار خودشان است. زیرا این کار باعث می‌شود با راحتی بیشتری مراقب فرزند خود باشند و همچنین نیاز نیست برای شیردادن در هنگام شب سختی زیادی متحمل شوند. با این وجود باید در نظر داشت خواباندن نوزاد در تختی یکسان با والدین ممکن است خطراتی به همراه داشته باشد.
در ماه‌های گذشته یکی از بحث‌های داغ و البته ناراحت کننده در بین کاربران اینترنتی مرگ یک کودک 36 روزه در سنگاپور بود. والدین این نوزاد فهمیده بودند که دختر کوچکشان -که درست در کنار آنها خوابیده بود-دیگر نفس نمی‌کشد در نتیجه او را به بیمارستان منتقل کرده و متاسفانه پزشکان نیز مرگ او را تایید کردند.
بنابر گفته دکتر مایکل لیم از بیمارستان دانشگاه ملی آمریکا، در بیشتر موارد علت اینکه مرگ نوزاد توسط سندروم مرگ ناگهانی (ساید) یا خفگی تصادفی صورت گرفته است، حتی با کالبد شکافی مشخص نمی شود.

سندروم مرگ ناگهانی نوزاد 

ساید یا همان سندروم مرگ ناگهانی نوزاد، مرگی است که به دلیل نامعلومی اتفاق می‌افتد که البته اتفاق نادری است.
خواباندن نوزاد در یک تخت با والدین، مدت زیادی یکی از بحث‌های مورد توجه در انجمن‌های اینترنتی بوده و طرفداران و مخالفان خود را داشته است. همچنین یکی از بحث‌های مشابه این موضوع خوابیدن والدین در محلی در نزدیکی کودک- نه در یک تخت- بوده است.
بنابر گفته پزشکان اطفال در سایت The Straits Times نوزادان و والدین نباید در یک تخت مشترک بخوابند. دکتر لین می‌گوید: نوزادان زیر 4 ماه یا نوزادانی که زودتر از موعد به دنیا آمده‌اند با خوابیدن در تخت والدین خود در خطر خفگی یا سندروم ساید قرار می‌گیرند.
همچنین دکتر آرون کومار می‌گوید بر اساس تحقیقات انجام شده: نوزادانی که در زیر سن سه ماهگی هستند و در تخت یکسان با والدین خود می خوابند، نسبت به نوزادانی که به حالت طاق باز و در تخت مخصوص خود قرار می‌گیرند، 5 برابر بیشتر در خطر مرگ سندرم ساید هستند.


او اضافه می‌کند: در حال حاضر دلایلی برای همخوابی ایمن کودک با والدین در یک تخت پیشنهاد می‌شود، که موثق نیست.
بر اساس گفته‌های دکتر آنیتا منون: بسیاری از والدین از این که نوزدشان در یک تخت با آنها بخوابد احساس بهتری دارند زیرا فکر می‌کنند رسیدگی به امور کودک مثل غذا دادن در طول شب آسان‌تر انجام می‌شود. این در حالی است که خطرات این کار به مراتب بیشتر از مزایای آن است.
همچنین بنابر گفته‌های دکتر لیم راهکارهایی برای کاهش خطرات ناشی از خوابیدن نوزاد و والدین در یک تخت وجود دارد. به طور مثال می‌توان از تشک‌های سفت‌تر استفاده کرد و مراقب بود تا نوزاد به طور کامل پوشانده نشود. همچنین باید بالش و سایر موارد اضافی را از روی تخت برداشت تا موجب خفگی نشود.

والدین چه می‌گویند؟

والدینی که از تخت خواب مشترک با نوزدان خود استفاده می کنند در سایت The Straits Times گفته‌اند که ترتیبی داده‌اند تا به لحاظ جسمانی و احساسی به کودک خود نزدیک‌تر باشند. به طور مثال یکی از والدین گفته است که تا زمانی که دو فرزندش به سه سالگی رسیده‌اند در کنار او و همسرش در یک تخت بزرگ خوابیده‌اند.
برخی از والدین نیز در نظرات مشابهی گفته‌اند که خوابیدن بچه‌ها در کنار پدر و مادر حس امنیت و آرامش را به آنها منتقل می‌کند و جدا خوابیدن از والدین نگرانی‌های خاص خود را به دنبال دارد.
این در حالی است که بعضی والدین نظراتی مقابل این دیدگاه ها دارند و فکر می‌کنند که جدا خوابیدن بچه‌ها موجب شکل‌گیری شخصیت مستقل برای آنها می‌شود.
نظر شما به کدامیک از والدین نزدیک‌تر است؟

ارسال نظر شما

login captcha

گذشته از تمام این موضوعات، بنظر من زن و مرد بعد از بدنیا اومدن نوزاد نباید از محبت های شبانه به همدیگه کم کنن

این موضوع ممکنه باعث سردی و حس بد در هر دوطرف و بخصوص مرد بوجود بیاره.  درضمن اگر در عالم خواب و به اشتباه دست و پای والدین به نوزاد بخوره چی؟ اصلا منطقی نیست

من فرزندی ندارم اما به طور قطع می دانم که خوابیدن باید به صورت جداگانه باشد هر کس اتاق خود را دارد و مستقل است درست است که به نوزاد باید رسیدگی اما به نظر من این مساله نباید مقدمات وابستگی را ایجاد کند دلبستگی را باید زیاد کرد نه وابستگی 

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16322 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11565 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
2665 بازدید