2109
شیمی درمانی و رادیو تراپی سرطان سینه باعث بیماری قلبی نمی‌شود

شیمی درمانی و رادیو تراپی سرطان سینه باعث بیماری قلبی نمی‌شود

1397/01/26 بازدید296
نی نی سایت: مبتلایان به سرطان پستان معمولا با این دغدغه دست به گریبان هستند که داروهای شیمیایی که برای سرکوب تومورهای سینه استفاده می‌شود، باعث افزایش احتمال بروز بیماری قلبی و مرگ ناشی از آن می‌شود؛ به خصوص اگر این درمان‌ها روی سینه چپ انجام شود که قلب هم در همان سمت قرار دارد.
اما محققان با مطالعه 350 هزار زن مبتلا به سرطان پستان متوجه شده‌اند شیمی درمانی و رادیو تراپی نمی‌تواند ریسک مرگ بر اثر بیماری قلبی را در این افراد افزایش دهد؛ به عبارت دیگر، احتمال مرگ بر اثر بیماری قلبی بعد از شیمی درمانی و رادیو تراپی در مبتلایان به سرطان سینه، با عموم مردم برابر است.
در واقع مبتلایان به سرطان پستان نگران آسیب دیدگی سلول‌های قلب خود بر اثر استفاده از داروهای قوی و تشعشعات هستند اما به گفته محققان، با دقیق‌تر شدن روش‌های درمان، احتمال آسیب دیدگی سلول‌های قلب به خاطر سرطان سینه بسیار پایین است. ضمن اینکه درمانگران آگاهی بیشتری نسبت به قبل دارند و مشکلات قلبی بیماران مبتلا به سرطان پستان را بیشتر و دقیق‌تر از گذشته بررسی می‌کنند.
بر اساس این مطالعه 11 ساله که در مرکز تحقیقات سرطان German Cancer Research Centre انجام شده است، کسانی که با کمک شیمی درمانی و رادیو تراپی سرطان سینه شان درمان شده، نباید نگران ابتلا به بیماری‌های کشنده قلبی باشند چراکه هیچ ارتباطی بین این روش‌های درمانی و افزایش ریسک بروز بیماری های کشنده قلبی یافت نشده است.

منبع: دیلی میل/ DailyMail

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
9020 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
6514 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15145 بازدید