2109
این راهکارهای حفظ محیط زیست را به کار می‌برید؟

این راهکارهای حفظ محیط زیست را به کار می‌برید؟

1397/02/02 بازدید1081
« نگین به تازگی عضو یک وبسایت اینترنتی شده که اعضای آن می‌گویند می‌خواهند به زمین کمک کنند و از طبیعت محافظت کنند. از وقتی نگین با این گروه آشنا شده، هر روز یک قانون تازه در خانه وضع می‌کند و این رفتارش دیگر کم‌کم دارد مادرش را کلافه می‌کند. نگین اصرار دارد که روی زباله‌ها خودش نظارت داشته باشد، می‌خواهد مطمئن شود همه بازیافتی‌ها را جدا کرده‌اند، اجازه دور ریختن باقیمانده غذا را هم نمی‌دهد، می‌خواهد آن را برای پرنده‌ها و گربه‌ها بگذارد. بدتر از همه این که وقتی در فروشگاه خرید می‌کنند، به فروشنده می‌گوید ممنون، کیسه پلاستیکی لازم نداریم، می‌گذاریم توی کیفمون! مادر اما احساس می‌کند رفتار نگین، مزید بر خستگی‌هایش است و دائم در این مورد غر می‌زد، تا دو روز پیش که صبرش تمام شد و با کلی گلایه پیش همسرش، گفت خسته شده. پدر نگین کمی فکر کرد و بعد با لبخندی گفت: مگه خودت همیشه دوست نداشتی دخترت مسئولیت‌پذیر باشه،‌ خب حالا داره در مورد دنیایی که قراره سال‌ها توش زندگی کنه احساس مسئولیت می‌کنه، این کجاش بده؟»

طبیعتی که کنار گذاشته‌ایم

22 آوریل مصادف با دوم اردیبهشت روز جهانی زمین نام‌گذاری شده است. قرن‌ها اجداد ما در دل طبیعت زندگی کرده‌اند و از آن بهره‌های زیادی برده‌اند، اما طی چند دهه اخیر، همه رو به زندگی در شهر آورده‌اند و بیشتر و بیشتر از طبیعت دور شده‌‌اند. این دوری، انگار باعث شده یادمان برود چه‌قدر به این طبیعت و زمینی که روی آن زندگی می‌کنیم نیاز داریم. ما انسان‌ها هر روز در شهرها چندین و چند تن زباله تولید می‌کنیم و همه را روانه دل طبیعت و زمینی می‌کنیم که بالاخره، گنجایشش محدود است و روزی از زباله‌ انباشته خواهد شد، آن‌وقت می‌خواهیم چه کنیم؟ ما به طبیعت نیاز داریم، چه برای گردش کوتاه‌مدت در دل جنگل و بهتر شدن حالمان باشد، چه برای تامین مواد غذایی و منابع انرژی. در واقع،‌ شاید جلوی چشممان نباشد، اما ما بدون طبیعت، ‌یک روز هم روی زمین دوام نمی‌آوریم.

آلودگی، قاتلی که خودمان می‌سازیم

چند نوع آلودگی تا به حال به گوشتان خورده؟ آلودگی هوا، آلودگی صوتی، آلودگی آب‌ها، آلودگی نوری، ..... منبع همه این آلودگی‌ها ما انسان‌ها هستیم و خودمان هم در کنار زمین و سایر موجودات آن، در حال آسیب دیدن از این آلودگی‌ها هستیم. تغییرات آب‌وهوایی، سرمای کشنده، آتش‌سوزی‌هایی که جنگل‌ها را می‌سوزاند،‌ مواد مضری که به ریه‌ها می‌فرستیم، موجوداتی که می میرند و چرخه‌های طبیعی و غذایی که به هم می‌خورند، همه و همه، دستپخت ما انسان‌ها است. اگر قرار باشد فرزندان ما هم همین راه را ادامه بدهند، به زودی زمین دیگر جای مناسبی برای زندگی نخواهد بود. بنابراین، لازم است که از همین کودکی به آن‌ها یاد بدهیم مراقب زمینی که تا پایان عمر خانه آن‌ها خواهد بود باشند.

تغییرات کوچک،‌ تاثیرهای بزرگ

برخی تغییرات خیلی کوچک در سبک زندگی،‌ اگر توسط اکثر انسان‌ها انجام شود، می‌تواند تاثیرات چشمگیری داشته باشد. این که فکر کنیم "من چرا انجام بدم،‌ وقتی هیچ‌کس اهمیت نمی‌ده"، کمکی به حل موضوع نمی‌کند. درست است که تغییر کار ساده‌ای نیست، اما وقتی پای آموزش درست فرزندان به میان می‌آید، والدین چه کارها که نمی‌کنند و چه زحماتی که متقبل نمی‌شوند! این‌طور نیست؟ حتی می‌توانید به گسترش این رویکرد در اطرافیان کمک کنید. می‌توانید در مهد یا مدرسه فرزندتان جلسات یا مراسم‌هایی برگزار کنید و آموزش‌هایی به بچه‌ها و والدینشان بدهید. در نهایت،‌برای این که زمین را حفظ کنیم، لازم است که با هم همکاری کنیم. تازه، چه کسی را می‌شناسید که دوست نداشته باشد فرزندش مسئولیت‌پذیر باشد و بتواند خودش رفتار درست را به بقیه هم یاد بدهد؟

راهکار

لیستی از تغییرات در سبک زندگی که می‌تواند به طبیعت و زمین کمک کند و جلوی آلودگی را بگیرد تهیه کنید و جایی نصب کنید که همه ببینید. می‌توانید از لیست ما کمک بگیرید.
  • به قرارهایی که می‌گذارید پایبند باشید. درست است که از یک شب تفکیک نکردن زباله‌هایتان هیچ اتفاق خاصی نمی‌‌افتد، ‌اما برای آموزش رفتار صحیح به فرزندان، باید تا می‌توانید ثبات داشته باشید.
  • فرزندتان را تشویق کنید که با شما همکاری کند. می‌توانید برخی مسئولیت‌های کوچک را به او بسپارید. حتی می‌توانید به او کمک کنید برخی از این تغییرات را در مدرسه هم رواج بدهد. می‌تواند گروه‌هایی با بچه‌های مدرسه درست کند، گروهی که حتی نام و نشان هم داشته باشد. در این مورد حتما با مسئولین مدرسه هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.
  • فراموش نکنید دلیل هر یک از این تغییرات را برایش توضیح بدهید. اگر خودتان هم اطلاعات کافی ندارید، سعی کنید با جستجو در اینترنت یا با استفاده از کتاب‌ها و مجله‌ها، جواب سوال‌های فرزندتان را پیدا کنید. فرزندتان وقتی بداند کارهای کوچکی که انجام می‌دهد چه تاثیر خواهد داشت، با افتخار به کارهایش نگاه می‌کند. این کار، به اعتماد به نفس او هم کمک می‌کند.


لیست:
  • یک شهروند خوب، زباله‌های قابل بازیافت را از بقیه جدا می کند، مثل پلاستیک‌ها، شیشه‌ها، فلزی‌ها، کاغذها و مقواها، ظروف یک‌بار مصرف، ...
  • یک شهروند خوب، زباله‌های خیس را جدا می‌کند و آب زباله‌ها را می‌گیرد که جریان نگیرد و باعث آلودگی محیط نشود.
  • یک شهروند خوب، به موقع خودروی خود را سرویس می‌کند، زمانی که امکان دارد از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کند و تا حد ممکن، سعی می‌کند باعث آلودگی هوای بیشتر نشود.
  • یک شهروند خوب، وقتی به پیکنیک می‌رود، یک کیسه زباله هم با خود می‌برد و به جای رها کردن همه چیز در طبیعت، تمام زباله‌ها را جمع می‌کند و با خود به حل جمع‌آوری زباله‌ها می‌برد.
  • یک شهروند خوب، به حیواناتی که در شهرش زندگی می‌کنند هم اهمیت می‌دهد، وقتی ببیند بیمار یا مجروح هستند،‌ به انجمن‌های مربوطه خبر می‌دهد، باقیمانده غذا را به جای ریختن در انبوه زباله، برای آن‌ها جدا می‌گذارد و مراقب است که آن‌ها را آزار ندهد.
  • یک شهروند خوب، به اندازه سهم خود، از گلدان‌های سبز در محیط خانه استفاده می‌کند، در باغچه خانه گیاه می‌کارد و از گیاهان به خوبی مراقبت می‌کند.
  • یک شهروند خوب...

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
14433 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
10252 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2001 بازدید