2109
#دوشنبه‌ها با نی‌نی سایت بخوانید

#دوشنبه‌ها با نی‌نی سایت بخوانید

1397/01/20 بازدید316

1. موش خلاق و دوستانش (مجموعه شش جلدی)

  • ترجمه و بازنویسی: الهام نوجوان
  • انتشارات مبتکران، ۱۳۹۲
  • قیمت نسخه کاغذی هر جلد : ۲۵۰۰ تومان
  • مخاطب : کودکان ۳ تا ۵ ساله
کتاب موش خلاق و دوستانش، در واقع ترجمه‌ای از مجموعه کتاب Die Maus است؛  که با اندکی تغییرات جزیی به فارسی ترجمه و در اختیار خانواده‌های ایرانی قرار گرفته است. 
در این کتاب یک موش، همراه دوستانش فیل و جوجه اتفاقات جالبی را تجربه می‌کنند. آنها با مشکلات متعددی مواجه می‌شوند و با آزمودن راه‌های مختلف، بهترین راه حل را پیدا می‌کنند. 
یکی از نکات جالب این مجموعه، دوستی سه حیوانی است که نه از نظر سایز و نه از نظر طبقه‌بندی جانوران، سنخیتی با هم ندارند. حتی اندازه‌شان هم در تصویر سازی کتاب با واقعیت تطابق ندارد. گویا نویسندگان و تصویرگران کتاب قصد داشته‌اند اصل دوستی و سازگاری در عین تفاوت‌ها و تضادها را به کودک تفهیم کنند و درونی سازند. 
موش شخصیت عاقلتر گروه است و در عین همراهی با شیطنت‌های جوجه و فیل، به دنبال یافتن بهترین و عاقلانه‌ترین راه است. ولی هیچگاه از پرداختن به شادی‌ها و خوشحالی‌ها غافل نمی‌شود. 
مثلا در داستان حمام رنگارنگ، آنها تصمیم می‌گیرند دیوار حمامشان را با طرح‌های مختلف به صورت دنیای زیر آب رنگ کنند. وقتی از نقاشی کشیدن خسته می‌شوند؛ موش پیشنهاد می‌کند که رد اشیای مختلف را امتحان کنند و از همین جا به فرآیند جالب مهرسازی می‌رسند. 
یا در داستان حباب سواری، شستن ظرف‌ها و خشک کردنشان که کاری خسته کننده و کسالت بار برای فیل و جوجه است؛ به بازی پرهیجان حباب سازی و مسابقه ساختن  بزرگترین حباب تبدیل می‌شود. 
عناوین شش جلد این مجموعه عبارتند از : 
  1.  باران نارگیل
  2.  ماشین آبپاش
  3.  سیرک بازی
  4.  فیل کوچولو معلم شده
  5. حباب سواری
  6. حمام رنگارنگ
از نکات خوب این مجموعه، بخش نظرخواهی درباره محتوای کتاب است؛ که در پایان هر جلد درج شده است. نظر و پاسخ خود به سوالات را می‌توانید در سایت مبتکران ثبت کنید؛ و یا به صورت پیامک و ایمیل برای مدیران انتشارات بفرستید.

بچه‌ها بهانه بی‌بهانه ! حرف‌های شما مسیر زندگی شما را مشخص می‌کنند

  • نویسنده : دکتر وین دایر
  • مترجم : دکتر علی علی پناهی
  • انتشارات آسیم، 1389
  • قیمت : 3000 تومان
  • مخاطب : کودکان 7 تا 12 ساله‌ها، که بهتر است این کتاب را همراه با والدین یا مربیان بخوانند.
وین دایر نامی بسیارآشنا در دنیای روانشناسی امروز است وکمتر کسی است که اهل مطالعه باشد و با نام و آثار او آشنا نباشد، این کتاب تاثیرگذار و زیبا را برای کودکان نوشته است. کودکان امروز راه‌ها و گزینه‌های بسیاری پیش رویشان دارند؛ ولی برای فهمیدن علاقه و استعداد خود، و نیز پیگیری خواسته‌هایشان و هدفمندی در زندگی، آموزش چندانی نمی‌بینند. متاسفانه سبک آموزش و فرزندپروری نیز، دچار مشکلات عدیده ناشی از حمایت بیش از حد و عدم امکان تجربه کردن زندگی واقعی توسط بچه‌ها است. 
کتاب حاضر، روایت پسر بچه‌ای است که علاقه زیادی به لاک پشت‌های دریایی دارد. او در آکواریوم شهر با خانم دکتری که در همین زمینه تحصیل و کار می‌کند، آشنا می‌شود و عشق و علاقه خود به حیوانات دریایی را با او در میان می‌گذارد. خانم دکتر پسر را بسیار تشویق می‌کند و به او یاد می‌دهد که برای اینکه کاری که عاشقش است را انجام دهد؛ باید درس بخواند و دانشمند زیست شناس موجودات دریازی شود. ولی پسر با هر کس از خانواده و آشنایان و دوستان که علاقه و هدف خود را مطرح می‌کند؛ فقط نکات منفی و احتمال عدم موفقیت را می‌شنود. اینکه برای دانشمند شدن باید باهوش و زرنگ باشد و خیلی درس بخواند؛ یا اینکه خیلی طول می‌کشد تا آرزویش محقق شود؛ خانواده او کشاورز هستند و احتمالا موافق این انتخاب نباشند و  نتوانند هزینه‌های دانشگاه او را تقبل کنند.

پسر سرخورده و ناامید به سراغ خانم دکتر می‌رود و واکنش اطرافیانش را برای او بازگو می‌کند. خانم دکتر برای او تشریح می‌کند که اگر واقعا این همه به انتخاب و علاقه خود اطمینان دارد؛ می‌تواند همه این موانع را بردارد. آنها همه مشکلات احتمالی را می‌نویسند و برای حل آنها، همه راه‌های ممکن را نیز یادداشت می‌کنند. پسر با راهنمایی‌های خانم دکتر می‌فهمد که برای رسیدن به هدفش، این‌ها هیچکدام مانع واقعی نیستند و مانع واقعی، بهانه‌هایی است که ذهن او برای کمکاری می‌تراشد.
پسرک می فهمد که برای رسیدن به آرزویش باید چه کند و در انتها می‌بینیم که او  برای تحصیل در رشته مورد علاقه اش راهی دانشگاه است. 
روندی که پسر از شناخت علاقه و هدفش طی می‌کند تا به آن برسد؛ حاوی نکات بسیار آموزنده‌ای است:  
1.  نقش مطالعه و تجربه کردن و آشنایی با مشاغل و حرفه های گوناگون؛
2.  نقش راهنما و مشاور در حوزه های گوناگون که گاهی از والدین بهتر و دقیقتر عمل می‌کنند؛ 
3.  خود فرد رسیدن به آرزویش است و نه کمک و امکانات والدین؛ 
4.  اگر به هدف خود نرسد،  بیش از هر کس خودش مسئول ناکامی است؛ 
5.  برای هر مشکلی می‌توان با مشاوره راه حل‌های عملی یافت؛ 
6.  متعهد و وفادار ماندن به خود و آرزوها و رویاهای فردی.
کتاب «بچه ها بهانه بی بهانه»، الگو و چارچوب مناسبی برای گفتگو با کودکان و نوجوانان برای مواجهه با مشکلاتشان ارائه می‌دهد. بیان و جمله بندی کتاب ساده و روان و تصویرسازی آن نیز بسیار گیرا و جذاب است.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
9618 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
7002 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15198 بازدید