2109
راه‌های مرتب نگه داشتن اتاق بچه‌ها

راه‌های مرتب نگه داشتن اتاق بچه‌ها

1397/01/18 بازدید1752
مرتب کردن اتاق کودک از مهم‌ترین دغدغه‌ها و امور روزمره مادران است. کودکان به هر بهانه‌ای اسباب‌بازی‌های خود را از کشوها و کمدهایشان بیرون می‌آورند و در سرتاسر اتاق پخش می‌کنند. برای سامان دادن به این وضعیت و توجه به تمیز کردن اتاق، می‌توانید از برخی لوازم نظم‌دهنده هم استفاده کرده و لوازم کودکتان را دسته‌بندی کنید.

ازاینجا شروع کنید:

اگر هرروز با یک اتاق به‌هم‌ریخته و لباس‌های کثیف و نامرتب روبرو هستید و از همین امروز تصمیم گرفته‌اید که به وضعیت اتاق کودک سروسامان داده و برنامه‌ای برای مرتب‌سازی داشته باشید برای شروع بهتر است چک‌لیستی مطابق فهرست زیر نوشته و پرینت بگیرید:
  • کمد لباس (لباس‌های بدون استفاده را جدا کرده، بقیه لباس‌ها را با آب گرم شسته و خشک‌کنید.)
  • کمد اسباب‌بازی‌ها (اسباب‌بازی‌های خراب را جدا کرده و سایر اسباب‌بازی‌ها را مرتب کنید.)
  • شستن پتو، ملحفه‌ها و لباس‌های کودک (همه این موارد را با آب حداقل 60 درجه سانتی‌گراد بشورید تا ذراتی که ممکن است موجب ایجاد حساسیت در کودک شوند از بین بروند.)
  • دور ریختن لوازم خراب/ بیرون بردن لوازم اضافی (اسباب‌بازی‌های خراب و بی‌استفاده و لباس‌هایی را که برای کودکتان کوچک‌شده‌اند جدا کنید؛ اجناس خراب را در سطل بازیافت انداخته و لوازم سالم‌تر را به افرادی که ممکن است به آن‌ها احتیاج داشته باشند اهدا کنید.)
مرتب کردن اتاق کودک
  • جاروبرقی (از جاروبرقی برای گرفتن گردوغبار تمام کنج‌های اتاق استفاده کنید، توجه داشته باشید که ذرات ریز گردوغبار ممکن است باعث ایجاد آلرژی در کودک شوند.)
  • جاکتابی (کتاب‌های نامرتب را جابه‌جا کنید. کتاب‌هایی که فکر می‌کنید دیگر برای فرزندتان جذاب نیستند به دیگران ببخشید.)
  • قفسه‌ها (در صورت لزوم قفسه‌های تازه‌ای اضافه کنید و فضای عمودی دیوار را با افزودن قفسه‌های تازه وسعت ببخشید.)
  • چراغ‌ها (اگر نورپردازی اتاق کم یا زیاد باشد این موضوع می‌تواند بر روی خلق‌وخوی کودک تأثیرگذار باشد.)
  • پرده‌ها (شست و شوی پرده‌ها و غبارروبی از آن‌ها هوای اتاق کودک را تمیز کرده و در کاهش احتمال بروز آلرژی تأثیرگذار است.)
باید به این نکته توجه کنید که ممکن است مواردی در اتاق کودک شما باشد که در این فهرست دیده نمی شود و باید به آن اضافه شود. حالا می‌توانید فهرستی را که تایپ، ویرایش و چاپ کرده‌اید بر روی دیوار اتاق کودکتان نصب کنید. کار شما از همین لحظه شروع می‌شود، تک‌تک موارد را انجام داده، کنار آن تیک بزنید تا فهرست شما کوچک و کوچک‌تر شود.
تمیز کردن کامل اتاق کودک به این صورت زمان زیادی از شما نمی‌برد. پس بهتر است هرچند وقت یک‌بار این کار را انجام دهید و به دنبال راه‌حل‌هایی برای جلوگیری از به‌هم‌ریختگی اتاق باشید.

فضای اتاق کودکتان را بهینه‌سازی کنید

برای هر چه آسان­تر شدن فرآیند تمیز کردن اتاق، بهتر است از ایده‌های خلاقانه‌ای برای مرتب کردن اتاق کودک و نظم دادن به آن، استفاده کنید. تعدادی از این ایده‌ها را در ادامه می‌آوریم.

1- قفسه‌بندی داخل کمد کودک
این روزها با کوچک‌تر شدن خانه‌ها، ابزارهای قفسه‌بندی برای استفاده هر چه بیش‌تر از فضای خانه تنوع زیادی پیدا کرده‌اند­. پس بهتر است کمد دیواری اتاق کودکتان را کاملاً طبقه‌بندی کنید. برای انجام این کار می‌توانید از قفسه‌های چوبی، فلزی یا پلاستیکی مخصوص قفسه‌بندی کمک بگیرید. قسمتی را برای کفش‌ها، لباس‌ها، اسباب‌بازی‌ها و ... انتخاب کرده و به‌تناسب کاربرد، قفسه‌ها و جعبه‌ها را درون کمد قرار دهید.

2- سبدهای نظم‌دهنده
سبدهای کوچک و بزرگ متنوعی برای قرار دادن لوازم و اسباب‌بازی‌های کودک در بازار موجود است. شما می‌توانید با خرید سبدهای رنگی با طرح‌های مورد علاقه کودکتان، او را به جمع‌کردن لوازمش و قرار دادن آن‌ها در سبد تشویق کنید.

3- قفسه‌های جاکتابی
می‌توانید از انواع قفسه‌ها بر روی دیوارهای اتاق استفاده کرده و از آن برای قرار دادن لوازم سبک‌تر مانند کتاب‌های کودک و یا عروسک‌های دکوری سبک استفاده کنید. فراموش نکنید که از نصب قفسه‌ها بالای محل خواب کودک و یا مکانی که امکان برخورد کودک با آن وجود دارد، خودداری کنید.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8333 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
6005 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15067 بازدید