2109
13 نکته تغذیه‌ای بسیار ضروری برای نوزادان در عید

13 نکته تغذیه‌ای بسیار ضروری برای نوزادان در عید

1397/01/07 بازدید682
اگر می‌خواهید در دوران عید تعطیلات هم به شما هم به کوچکترها خوش بگذرد این 13 توصیه تغذیه‌ای را برای بچه‌های صفر تا دو سال جدی بگیرید:

1.اگر کودک‌تان شیرخوار است و قرار است به منطقه‌ای با آب و هوایی گرم سفر کنید، مراقب خطر کم آبی بدن خودتان باشید! چه ربطی دارد؟ ارتباطش این است که اگر شما در معرض کم آبی قرار داشته باشید، احتمال بسیار زیادی وجود دارد که نوزادتان هم دچار این مشکل شود و به مایعات بیشتری نیاز داشته باشد.

2.اگر قرار است به سفر بروید و دنبال اجاره سوئیت هستید، حتما در مورد اینکه آیا در سوئیت دستگاه مایکروویو هست یا نه پرس و جو کنید. وجود مایکروویوو کار شما را برای آماده کردن غذای کودک که تازه وارد مرحله تغذیه کمکی شده، بسیار ساده می‌کند. یادتان باشد که یک نوع ضدعفونی کننده وسایل مایکروویو هم همراه داشته باشید. استفاده از آن فقط برای یک بار در روز شیشه و سرشیشه و کاسه‌های کوچک‌تان را به سرعت ضدعفونی می‌کند و نیازی به کتری و آب جوش و... نیست.

3.در طول تعطیلات عید هیچ غذای جدیدی را برای کودکی که تازه به مرحله خوردن غذای جدید رسیده شروع نکنید. به خصوص اگر در سفر هستید و دسترسی سریعی به مراکز بهداشتی ندارید. شروع هر غذای جدید ممکن است باعث ایجاد واکنش آلرژیک در کودکان شود. بنابراین بهتر است کمی صبر کنید تا دوباره به خانه برگردید.


4.اگر قرار است در تعطیلات بیرون از منزل غذا بخورید، می‌توانید از گارسون رستوران بخوانید که کمی سبزیجات پخته مثل هویج یا کدو را که معمولا به عنوان دورچین استفاده می‌کند برای‌تان پوره کند. یادتان نرود تاکید کنید که سس یا طعم دهنده دیگری به آن اضافه نشود.

5.اگر برای سیر کردن کودک از غلات آماده صبحانه استفاده می‌کنید، بد نیست یکی دو پاکت از برند مورد علاقه‌اش را با خودتان همراه داشته باشید. البته اغلب محصولات تقریبا در همه جا وجود دارد اما ممکن است در سفر به طعم مورد علاقه کودک دسترسی نداشته باشید و به دردسر بیفتید.

6.اگر مقصد سفرتان یک کشور خارجی است به خصوص اگر می‌خواهید تعطیلاتتان را در مناطق جنوب شرق آسیا، هند و... بگذرانید و یک کودک شیرخوار همراه‌تان است، حتما قبل از سفارش غذا در مورد محتویات آن از گارسون سوال کنید تا مطمئن شوید چیزی در آن غذا نیست که طعم شیرتان را عوض کند.

7.اگر در عید به مناطق روستایی سفر می‌کنید برای درست کردن غذای کودک زیر یک سالتان از شیر گاو استفاده نکنید یا به او شیر گاو ندهید چون او را دچار مشکلات گوارشی می‌کند.

8.اگر کودک شما در مرحله خوردن غذاهای انگشتی است انواع نان‌ها و ماکارونی خوب پخته شده یک غذای ایده‌آل برای کودکی است که دسترسی به غذاهای اصلی خودش ندارد.

9. اگر در طول عید قرار است با هواپیما سفر کنید و سفرتان نسبتا طولانی است، حتما از قبل برای کودک زیر یک سالتان پوره میوه و سبزیجات یا حریره و سوپ آماده کنید و با خودتان همراه داشته باشید. در ضمن اگر سفرتان خارجی است نگران قوانین مربوط به عدم اجازه حمل مواد غذایی یا نوشیدنی نباشید چون این مساله در مورد غذای بچه‌ها یا شیرشان صدق نمی‌کند. از آنجا که غذای کودک در این سن نباید ادویه یا نمک و هر نوع چاشنی دیگری داشته باشد، بهتر است از ظرف غذایی که برای خودتان سرو می‌شود، چیزی به کودک ندهید.


10. شکلات و شیرینی و آبنبات و... اگرچه ظاهر خوش آب و رنگی دارند ولی ممکن است حاوی ترکیبات یا رنگ‌ها یا مغز دانه‌هایی باشند که برای کودک حساسیت ایجاد می‌کند. بنابراین اگر قبلا کودکتان این قبیل تنقلات را امتحان نکرده، اجازه ندهید موقع عید دیدنی سراغشان برود. اگر کودک شما بالای یک سال است و مراقب حجم شکلات و شیرینی که در چند نوبت عید دیدنی پشت سر هم ممکن است به او داده شود باشید و حواستان باشد که قبل از وعده غذایی اصلی، شیرینی نخورد.

11. در عید دیدنی‌ها یا وقتی به سفر می‌روید، مراقب میوه‌هایی که کودکتان به آنها دسترسی دارد باشید. بعضی میوه‌ها مثل انگور ممکن است به گلوی کودک بپرد و باعث خفگی شود و بعضی میوه‌ها مثل توت فرنگی ممکن است حساسیت‎زا باشد.

12.اگر کودک شما زیر یک سال است و در مهمانی یا سفر کسی می‌خواهد شیرینی یا دسر خاصی را به او بدهد، حتما سوال کنید که آیا این خوراکی خاص حاوی عسل هست یا نه. چون عسل برای بچه های زیر یک سال بوده و اگر چه در موارد نادر، اما می‌تواند عامل ایجاد بیماری خطرناک بوتولیسم باشد.

13. یک ضرب المثل قدیمی انگلیسی هست که می‌گوید اگر نمی‌توانید چیزی را پوست بکنید یا بپزید، اصلا آن را نخورید! شاید در مورد بچه‌ها این ضرب المثل باید سخت‌گیرانه‌تر باشد و هر چیزی را که خودتان به درستی نمی‌شناسید به بچه ندهید. مثلا اگر برای سیزده به در به دل طبیعت زده‌اید از آشی که با سبزی‌های کوهی آماده شده به عنوان غذای کودک استفاده نکنید. مراقب باشید کودک میوه‌های جنگلی را به دهان نبرد و گوشت خوب پخته نشده کباب یا جوجه کباب را امتحان نکند.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها