2109
ظروف هفت سین امسال را خودتان بسازید

ظروف هفت سین امسال را خودتان بسازید

1398/12/27 بازدید9756
با ما همراه باشید تا در حین دیدن تصاویری زیبا از چیدمان سفره‌هفت سین به شما بگوییم که چه طور با هزینه کم و خلاقیت می‌توانید هفت‌ سین‌تان را بچینید. ابتدا چند تکنیک را که می‌توانید روی ظروف مختلف پیاده کنید با هم مرور می‌کنیم؛ اما باید قبل از آن بدانید که چه ظروف و لوازمی برای هفت‌سین مناسب‌اند و از کجا باید خریداری شوند. ظرف‌های سفالی و پلی‌استر را از فروشگاه‌هایی که لوازم هنری می‌فروشند، تهیه کنید. ظرف‌های بلورین را هم از مغازه‌های لوازم‌خانگی بخرید. رنگ‌های آکریلیک و گواش هم مناسب کار روی سفال و پلی‌استر هستند. برای نقاشی روی شیشه و بلور هم به رنگ‌های ویترای نیاز دارید. بقیه لوازم را می‌توانید از خرازی‌ها تهیه کنید. حالا آماده ساخت ظروف هفت سین هستید.

تکنیک ویترای (نقاشی روی شیشه)

با این تکنیک شما می‌توانید ظرف‌های قدیمی خودتان را سروشکلی جدید بدهید و آن‌ها را برای تزئین سفره هفت سین استفاده کنید. مثلاً نیم لیوان‌ها، کاسه‌های آجیل یا ماست‌خوری، گیلاس‌ها و بستنی‌خوری‌ها را می‌توانید رنگ کنید و به شکلی جدید درآورید. رنگ‌های مخصوص نقاشی روی شیشه بانام «ویترای» به فروش می‌رسند و دو نوع پایه آب و پایه تینر دارند؛ یعنی حلال آن‌ها آب یا تیتر است. برای این‌که رنگ‌های کنار هم با یکدیگر ترکیب نشوند و کار خطوط واضحی داشته باشد باید از خمیر دور گیر استفاده کرد. ابتدا نقش دلخواه را با این خمیرها که رنگ‌های مختلف دارند، روی ظرف بکشید و بعد از خشک شدن لاینر (همان خمیر دور گیر)، رنگ‌آمیزی طرح را شروع کنید. بعد از مدتی نه‌چندان زیاد خشک می‌شوند و اگر با اسفنج و نرم و سریع شسته شوند، رنگ‌ها پاک نمی‌شوند.

تزئین سفره هفت سین با ویترای

تکنیک دکوپاژ

در این سبک‌کارهای هنری معمولاً طرح یا نقشی روی ظرف چسبانده می‌شود. در بازار و فروشگاه‌های لوازم هنری برگه‌هایی با طرح‌ها و نقش‌های متنوع مخصوص دکوپاژ به فروش می‌رسند که کافی است نقش را با قیچی ببرید و آن را در آب خیس کنید. کاغذ زیرین نقش جدا می‌شود و طرح موردنظر که معمولاً روی زمینه بی‌رنگی چاپ‌شده است، باکمی چسب در پشت آن، آماده است که روی سطح دلخواه چسبیده شود. بعدازاین مرحله باید روی نقش دکوپاژ را با چسب مخصوص پوشاند. این چسب بعد از خشک شدن بی‌رنگ می‌شود و برای ثابت کردن طرح روی ظرف ضروری است. فقط باید دقت کرد که برای کارهای ابتدایی طرح دکوپاژ را کوچک برش بزنید که چسباندن آن راحت باشد و موقع گذاشتن روی بدنه ظرف، زیر کاغذ نقش دار حباب ایجاد نشود. این تکنیک را حتی روی ظروف شیشه‌ای هم می‌شود اجرا کرد. برای پیاده کردن این تکنیک روی ظروف سفالی یا پلی‌استر بهتر است ظرف ابتدا رنگ شود. البته این را هم باید اضافه کرد که با دستمال‌های سفره طرح دار و چسب چوب هنری رقیق‌شده هم می‌شود این تکنیک را اجرا کرد؛ اما باید لایه‌های اضافی و بدون طرح دستمال را جدا کرد. ساخت این ظروف هفت سین بسیار ساده اما زیباست.

تزئین سفره هفت سین با دکوپاژ

تکنیک پتینه

این تکنیک بر روی ظرف‌های سفالی و پلی‌استر اجرا می‌شود. ابتدا باید زمینه ظرف را به رنگی ساده رنگ‌آمیزی کنید. بعد از خشک شدن رنگ زمینه با وسایلی مانند قلم­های نوک پهن، قلم­های چتری، اسفنج، گلوله‌ پارچه‌ای ضخیم یا مقداری فویل آلومینیوم مچاله شده و آغشته کردن آن‌ها به رنگی دیگر که بهتر است متضاد یا تیره‌تر از رنگ زمینه باشد، به‌صورت ضربه‌ای روی ظرف ضربه زده، آن را منقش کنید. اگر از رنگ‌های مسی، طلایی یا نقره‌ای برای پتینه کردن استفاده کنید ظروفی که برای تزئین سفره‌هفت سین درست کرده‌اید جلوه‌ای اشرافی پیدا می‌کنند.

تزئین سفره هفت سین با پتینه

موزاییک‌کاری

خرده‌های سرامیک، کاشی یا آیینه هم برای تزئین ظروف سفالی یا پلی‌استر به کار می‌روند. البته کار با آن‌ها به کمی صبر و حوصله و مهارت نیاز دارد اما نتیجه بسیار جذاب خواهد شد. برای اجرای این تکنیک باید تکه‌های شکسته سرامیک و کاشی را با چسب مخصوص این کار روی ظروف چسبانده و بعد با بتونه‌ای خاص فضای بین آن‌ها را پرکرده و در آخر با سمباده سطح را صاف کنید. مرحله شکستن کاشی، کار هرکسی نیست اما اگر توانستید کاشی شکسته ریز پیدا کنید بد نیست برای چیدمان سفره هفت سین امسالتان این تکنیک را هم امتحان کنید.

تزئین سفره هفت سین با کاشی کاری

ایده های دیگر برای سفره هفت سین:

بعد از آشنا شدن با این تکنیک‌ها و دیدن تصاویر مرتبط با آن‌ها بیایید تعدادی دیگر ایده تزئین هفت سین ببینید و کمی درباره‌شان بخوانید:

- ظروف سفالی را به شکل چهل‌تکه طرح بزنید و رنگ کنید. رنگ‌های تند و گرم به کار ببرید تا هفت‌سین شادی داشته باشید.
- اگر اهل دوخت‌ودوز و کار با نمد هستید کل سفره هفت‌سین را با نمد و به‌صورت نمادین درست کنید.
- در ایده نمدی دیگری می‌توانید با نمد و روبان کاسه‌هایی برای تزئین هفت سین درست کنید که داخل آن‌ها سیر و سیب و سرکه و بقیه خانواده را بریزید.
- اگر به هنر بافتن و قلاب‌بافی وارد هستید امسال برای تزئین سفره هفت سین از این هنر بهره بگیرید و همه سفره یا برخی از وسایل یا تزئینات آن را باهنرتان مزین کنید.
- اگر وقت یا حوصله بافتن در این حجم زیاد و در این مدت کم را ندارید حداقل یک عروسک به شکل نماد سال (که امسال سگ نماد سال است) ببافید.
- در کنار دیگر تزئینات سفره هفت سین یک موش نمدی هم درست کنید تا با گذاشتن آن در کنار دیگر اجزا، عکسی که کنار سفره می‌گیرید مشخص‌کننده نماد سال 99 باشد.

تزیین هفت سین با نمد و قلاب بافی

- کاسه‌ها یا ظروف قدیمی‌تان را با چسباندن پارچه، تور، روبان، نوارهای کنفی یا کتان، گل‌های پارچه‌ای و انواع دکمه، مرواریدهای ریزودرشت، پولک و مهره‌های شیشه‌ای تزئین کنید.
- اگر به هنر خمیر (چینی، عروسک‌سازی یا فیمو) تسلط دارید. همه یا بعضی از وسایل سفره‌ هفت سین را با خمیر درست کنید.
- برای تزئین هفت سین، تنگ ماهی یا تخم‌مرغهای سفره وسایل آن از تور، روبان و دیگر وسایل خرازی استفاده کنید.
- به‌جای ظروف تکی برای اجزاء سفره هفت سین می‌توانید از ظروف شیرینی‌خوری چند خانه، طبقاتی یا اردورخوری هم استفاده کنید.
- با نخ‌های ضخیم نمدی و مقداری چسب چوب کاسه‌های نمدی درست کنید. باید برای این کار یک‌کاسه را به‌عنوان قالب بردارید و از کف آن نخ‌ها را بچسبانید و دورهم بپیچید. به همین ترتیب باید لایه‌های نخ را روی یکدیگر و به شکل کاسه به هم بچسبانید.
- اگر ظرف‌های سفال یا پلی‌استر گرفته‌اید اما دیگر حوصله یا وقتی برای رنگ کردن یا دیگر تزئینات روی آن‌ها ندارید، نگران نشوید. با مقداری پارچه و چسب حرارتی می‌توانید کل ظرف را پارچه پیچ کنید و با چسباندن کمی تور به لبه آن‌ها تزئینشان کنید و برای چیدمان سفره هفت سین از آن‌ها استفاده کنید.
- اگر از آن خانم‌های هنرمندی هستید که در زمینه شیرینی‌پزی و فوندانت تبحر دارید هفت سینتان را با فوندات بر روی کاپ کیک درست کنید.
- اینکه سفره نوروزی‌تان را کجا بچینید که در طول تعطیلات و رفت‌وآمدهای نوروزی هم توی دست‌وپا نباشد و درعین‌حال در معرض دید قرار گیرد، نکته‌ای است که باید قبل از اقدام به تزئین سفره هفت سین به آن توجه کنید. بهتر است آن را جایی بچینید که گوشه‌ای از اتاق پذیرایی باشد و خیلی هم وسیع و جلوی راه نباشد.
- برای تزئینات سفره هفت سین شمع و شمعدان را فراموش نکنید که حضور آن‌ها و نور ملایمشان قطعاً نمایی زیبا و جذاب به سفره نوروزی‌تان می‌بخشد.

ارسال نظر شما

login captcha

مرسی از مطلبتون

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8758 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

6 روز پیش
|
6319 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

3 هفته پیش
|
15107 بازدید