2709
آنتی بیوتیک ها درمان سرطان را سخت می‌کنند

آنتی بیوتیک ها درمان سرطان را سخت می‌کنند

1396/12/19 بازدید954
نی نی سایت: بروز عفونت در دوره شیمی درمانی، معمولا یکی از چالش‌های این دوران است که عموما هم پزشکان با تجویز آنتی بیوتیک، سعی در رفع عفونت دارند اما ظاهرا همین آنتی بیوتیک ها باعث مختل شدن روند درمان سرطان می‌شوند.
به گفته محققان، تمام عوارض منفی آنتی بیوتیک ها بر درمان سرطان به روده برمی‌گردد که ممکن است روده برای فعال سازی سلول‌های T و دریافت پاسخ درمانی آنها، نیاز به میکروبیوم (ریزاندامگان همزیست) وجود داشته باشد.
تاثیر نسبتا سریع آنتی بیوتیک بر میکروبیوم روده، شناخته شده است و مصرف طولانی مدتش هم ممکن است مقاومت دارویی در بدن ایجاد کرده و فرد را نسبت به عفونت آسیب‌پذیرتر کند.
حالا به گفته دکتر ژو، سرپرست این پژوهش که در دانشکده پزشکی جورجیا در دانشگاه آگوستا انجام شده، مقاومت دارویی و آسیب‌پذیری فرد نسبت به عفونت، وابسته به نوع درمانی است که پزشک برای بیمار در نظر می‌گیرد، که معمولا هم پزشکان آنتی بیوتیک تجویز می‌کنند.

تاثیر آنتی بیوتیک بر سرطان

در مطالعات اخیر شواهدی به دست آمده که نشان می‌دهد تاثیر آنتی بیوتیک ها متفاوت است. عفونت‌ها معمولا یکی از بزرگترین پیچیدگی‌های شیمی درمانی هستند چون آنتی بیوتیک ها برای پیشگیری و درمان آنها تجویز می‌شوند.
به گزارش نی نی سایت و به گفته دکتر برایان، جانشین سرپرست این پژوهش، پزشکان برای جلوگیری از عفونت ها، داروهای زیادی تجویز می‌کنند. چراکه ممکن است تعداد گلبول های سفید خون آنقدر کم شوند که هیچ دفاعی در برابر باکتری ها وجود نداشته باشد و ادامه عفونت مرگبار خواهد بود.

در چنین شرایطی که شیمی درمانی به طور فزاینده‌ای با ایمن‌درمانی های جدیدتر همراه است، دکتر ژو و همکارانش شواهد بیشتری از تاثیر آنتی بیوتیک ها در میکروبیوم ها به دست آورده‌اند که نشان می‌دهد سلول‌های T، که نقش کلیدی در پاسخ سیستم ایمنی دارند، تاثیر کمتری دارند و در نتیجه تاثیر برخی از درمان‌ها هم کمتر خواهد شد.
البته همین گروه تحقیقاتی گزارش داده‌اند مصرف آنتی بیوتیک می‌تواند تاثیر متفاوتی بر نوع جدیدی از ایمن درمانی به نام «درمان با سلول‌های انتخابی T» داشته باشند که در آن، سلول های T بیمار به روش‌های مختلفی تحریک می‌شوند تا بهتر با سرطان مبارزه کنند.
این محققان متوجه شده‌اند یکی از جدیدترین این روش‌ها به نام «CAR T-cell therapy» تحت تاثیر آنتی بیوتیک ها قرار نمی‌گیرد که شاید به این خاطر است که چندان به سیستم ایمنی داخلی وابسته نیست: «این سلول های T برانگیخته، می‌توانند خودشان برای نابودی سلول‌های سرطان دست به کار شوند».
ظاهرا در مدل‌های حیوانی، مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک هم نتوانسته بر روند مبارزه با سلول های سرطانی به روش CAR T-cell therapy اختلالی ایجاد کند؛ اما برای اعلام نتیجه قطعی، این مشاهدات باید در مطالعات انسانی هم ثبت شود تا محققان بتوانند بهترین روش‌های مبارزه با سلول های سرطانی را معرفی کنند.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها