2709
آموزش 13 سبزه عید متفاوت برای نوروز 97

آموزش 13 سبزه عید متفاوت برای نوروز 97

1396/12/14 بازدید14426
سبزه عید نشانه‌ای از سبزی، طراوت و برکت در سال پیش رو و از اجزا جدایی‌ناپذیر سفره هفت‌سین است. برای تزئین و کاشت سبزه عید باید از پیش برنامه‌ریزی کرده و دانه‌ای را انتخاب کنید. در مورد کاشت حتماً می‌دانید که هر دانه‌ای زمان مناسب خود را می‌طلبد. برای آشنایی با انواع تزیین سبزه هفت‌سین و کاشت سبزه، در ادامه با ما همراه شوید.

زمان مناسب کاشت سبزه عید

شروع ماه اسفند همه ما را به یاد عید نوروز، خرید، خانه‌تکانی و سفره هفت‌سین می‌اندازد. در میان همه این کارهای بزرگ و کوچک، کاشت سبزه هفت سین جزو اولین اولویت‌هاست. نکات مختلفی در کاشت سبزه عید باید موردتوجه قرار بگیرند که یکی از آن‌ها زمان کاشت مناسب هر دانه است. زمان کاشت مناسب برای برخی از دانه‌ها را در ادامه بخوانید:
عدس: زمان مناسب برای کاشت عدس 15 اسفند است. دانه عدس باید برای 10 تا 18 ساعت خیس شوند.
شنبلیله و ارزن: زمان مناسب برای کاشت شنبلیله و ارزن 16 اسفند است. این دانه‌ها باید برای 6 تا 8 ساعت خیس بخورند.
ماش: سبزه عید ماش را 18 اسفند بکارید و پیش از آن برای 10 تا 18 ساعت آن را خیس کنید.
گندم: زمان مناسب برای کاشت سبزه گندم 20 اسفند است. گندم را 10 تا 18 ساعت قبل خیس کنید.
خرفه و شاهی: خرفه و شاهی را 22 اسفند بکارید و برای 6 تا 8 ساعت خیس کنید.

1. تزئین سبزه با استفاده از قوطی

برای مشارکت دادن کودکان در تزئین هفت سین و کاشت سبزه عید از وسایل بازیافتی مانند قوطی‌های شیر خشک یا شیشه‌های مربای خالی استفاده کنید. از کودکتان بخواهید تا قوطی را به سلیقه خودش رنگ‌آمیزی کند. حالا می‌توانید دانه موردنظرتان را که از قبل خیس کرده‌اید درون قوطی بکارید و تا هنگام سبز شدن دانه‌ها از آن مراقبت کنید.
 
تزیین سبزه عید
 

2. از تخم مرغ برای تزئین سبزه استفاده کنید

برای داشتن ترکیبی از سبزه عید و تخم مرغ‌های رنگی نوروز می‌توانید تخم مرغ‌های سفالی خریداری کرده، روی آن را با جوراب بپوشانید و شاهی‌هایی را که از قبل خیس کرده‌اید روی جوراب قرار دهید. با اسپری کردن هرروزه آب، سبزه نوروز خود را مرطوب نگه‌دارید تا دانه‌ها سبز شوند.

3. سبزه هفت سین را روی تنگ ماهی برویانید

رویاندن سبزه بر روی تنگ ماهی هم می‌تواند ایده بسیار جالبی باشد. دانه‌های ذرت را برای 48 ساعت خیس کنید، سپس دانه‌ها را درون یک سبد کوچک گذاشته و بر روی تنگ ماهی خود قرار دهید. با رشد کردن این سبزه ذرت و گسترش ریشه‌های آن، ماهی‌ها هم می‌توانند از ریشه‌های سبزه شما تغذیه کنند.

بر روی تنگ ماهی سبزه برویانید

4. سبزه نوروز پرتقالی درست کنید

برای کاشت سبزه عید در کنار دانه‌هایی که به‌صورت مرسوم استفاده می‌شوند، می‌توانید از هسته‌های پرتقال یا لیمو استفاده کنید. هسته‌ها را 18 تا 24 ساعت خیس کنید. سپس دانه‌ها را درون دستمال یا حوله مرطوب قرار داده و درون یک کیسه بگذارید (در کیسه را نبندید تا هسته‌ها کپک نزنند)، حوله را برای دو هفته در جای گرم و در معرض نور آفتاب قرار دهید و مراقب باشید رطوبت خود را از دست ندهد. بعد از دو هفته و با جوانه زدن دانه‌ها، می‌توانید آن‌ها را درون خاک یا ظرف موردنظر خود بکارید.

5. از شانه تخم مرغ برای تزئین سبزه کمک بگیرید

شانه تخم مرغ هم می‌توانند گزینه مناسبی برای سبز کردن سبزه عید و طراحی یک هفت سین فانتزی باشد. برای این کار یک قسمت از شانه تخم مرغ را به‌اندازه دلخواه ببرید. می‌توانید تخم مرغ‌های هفت سین را یکی در میان درون آن قرار داده و در قسمت‌های خالی سبزه بکارید. برای انجام این کار بهتر است قسمت‌های خالی را با نایلون و یا پوسته تخم مرغ پوشانده و دانه‌هایی را که از قبل خیس کرده‌اید درون آن بکارید.
 
سبزی عید در شانه تخم مرغ

6. ظروف قدیمی را فراموش نکنید

انتخاب ظرف مناسب برای کاشت سبزه عید بستگی به زمینه هفت سین و دکوراسیون هفت سین انتخابی شما دارد. ازجمله ظروفی که می‌توانید برای یک تزیین هفت سین نوستالژیک و سنتی انتخاب کنید، ظروف قدیمی مسی هستند. برای کاشت سبزه در این ظروف دو راه‌حل دارید؛ می‌توانید سبزه را در ظرف دیگری سبز کرده و به ظرف موردنظرتان منتقل کنید یا پیش از سبز کردن سبزه، کف ظرف را بپوشانید تا ظرف شما لکه­‌دار و خراب نشود.
 

7. از گلدان برای رویاندن سبزه هفت سین استفاده کنید

استفاده از گلدان هم می‌تواند انتخاب مناسبی برای سبز کردن سبزه عید باشند. برای این کار می‌توانید از گلدان‌های بلند شیشه‌ای یا تنگ‌های کروی استفاده کنید. برای کاشت سبزه درون گلدان می‌توانید مقداری خاک درون گلدان ریخته و دانه‌ها را درون آن بکارید. این کار عمر سبزه عید شما را طولانی‌تر کرده و بر زیبایی آن نیز می‌افزاید.

ایده کاشت سبزه برای عید

8. سبزه سفره هفت سین در قالب کیک

برای داشتن سبزه‌ای با طراحی متفاوت، می‌توانید از قالب‌های کیک یا قالب‌های فانتزی دیگر استفاده کنید. دانه‌ها را درون قالب موردنظر خود بریزید و تا زمان سبز شدن آن‌ها، مراقب رطوبت دانه‌ها و گرمای محل نگه‌داری آن‌ها باشید.

9. از گل‌های نوروزی برای سبزه عید استفاده کنید

می‌توانید از گل های نوروزی مانند بنفشه و لاله به همراه سبزه عید خود استفاده کرده و سبزه‌ای رنگارنگ درست کنید. برای انجام این کار یک ظرف مناسب و بزرگ انتخاب کرده و سبزه را درون آن سبز کنید. بعد از سبز شدن دانه‌ها، چند شاخه لاله یا بنفشه را داخل سبزه‌ها بکارید تا یک گلدان سبزه زیبا و رنگارنگ داشته باشید.

10. سبزه نوروز را بر روی مجسمه بکارید

برای انجام این کار، یک مجسمه یا گلدان به‌دلخواه خودتان انتخاب کرده، روی آن را با یک جوراب قدیمی نازک بپوشانید، جوراب را خیس کرده و بعد دانه‌هایی را که از قبل خیس کرده‌اید، بر روی جوراب قرار دهید.

11. کاشت سبزه عید داخل پوسته تخم مرغ

برای کاشت سبزه در داخل تخم مرغ، اول تخم مرغ را از وسط نصف کرده، مواد داخل آن را خالی کنید. در مرحله بعد می‌توانید کمی خاک داخل تخم مرغ‌ها ریخته و دانه‌هایی را که خیس کرده‌اید درون آن‌ها بکارید. بعد از سبز شدن دانه‌ها، از تخم مرغ‌های خود برای تزئین سفره هفت سین استفاده کنید.

سبزه عید در داخل تخم مرغ

ایده های کاشت سبزه عید- سبزه در داخل پوست تخم مرغ

12. سبزه‌های عروسکی بامزه

کمک گرفتن از کودکان برای ساخت هفت سین موردعلاقه‌شان به شکوفایی خلاقیت‌های آن‌ها کمک خواهد کرد. ازجمله ایده‌هایی که می‌تواند به کودک شما در ساخت یک سبزه زیبا برای عید کمک کند ساخت عروسک است.‌برای انجام این کار می‌توانید، از جوراب‌های قدیمی استفاده کنید. با کمک جوراب دو حجم گرد به‌اندازه دلخواه یکی برای سر و دیگری برای تنه بسازید، برای پر کردن حجم‌ها از خاک‌اره استفاده کنید و بعد از پر کردن، سر جوراب را با نخ محکم ببندید. حجم‌ها را با نخ و سوزن روی‌هم بدوزید تا عروسک شما کامل شود. حالا می‌توانید جوراب‌ها را خیس کرده و دانه‌های سبزه نوروز را که از قبل خیس کرده‌اید بر روی آن قرار دهید و تزئین بقیه قسمت‌های عروسک را به کودکتان واگذار کنید.

سبزه های عید عروسکی درست کنید

13. تزئین سفره هفت سین با سبزه

یکی از کاربردهای سبزه عید استفاده از آن به‌عنوان سفره هفت سین است. برای انجام این کار می‌توانید یک سینی بزرگ انتخاب کنید. ظرف‌های موردنظر خود برای هفت سین را درون آن بچینید. حالا می‌توانید قسمت‌هایی را که خالی مانده‌اند با دانه‌هایی که از قبل خیس کرده‌اید پرکنید. با سبز شدن دانه‌ها یک هفت سین تماماً سبز خواهید داشت.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

5 روز پیش
|
6982 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

4 روز پیش
|
5124 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
14950 بازدید