2109
درمان میگرن، از ادعا تا واقعیت

درمان میگرن، از ادعا تا واقعیت

1396/12/13 بازدید1498
شکی نیست که سردردهای میگرنی یکی از بدترین انواع سردردها هستند و شاید کنار آمدن با آن‌ها بسیار سخت باشد. وقتی مادر هستید و این سردردها سراغتان می‌آید، شرایط سخت‌تر هم می‌شود؛ بااین‌حال، راه‌هایی برای مدیریت آن وجود دارد.

سردردهای میگرنی در زنان سه برابر بیشتر از مردان رایج است و بیشتر در سنین ۳۰ تا ۴۰ سالگی شایع هستند؛ به عبارت بهتر ممکن است این سردردها در سال‌هایی که شما مادر بودن را تجربه می‌کنید، اتفاق بیفتند.

سؤال اساسی بیشتر مادرانی که مبتلابه میگرن هستند این است که چطور می‌توانم با میگرن، فرزندم را بزرگ کنم؟ بهترین جواب به این سؤال این است که اول درباره میگرن مطالعاتی داشته باشید و بعد برای میگرن درمان مناسب خودتان را پیدا کنید؛ کاری که حالتان را بهتر کند.

اگرچه میگرن هیچ درمانی ندارد ولی به‌جای اینکه گوشه‌ای بنشینید زانوی غم بغل کنید، یاد بگیرید که چطور آن را به بهترین نحو ممکن مدیریت کنید. باکمی تغییرات می‌توانید شرایط را بهتر کنید و در کنار آن وظایف مادرانه‌تان را نیز به‌خوبی اجرا کنید.


تأثیر میگرن درمان نشده بر روابط خانوادگی

نتیجه یکی از تحقیقات نشان می‌دهد که اغلب مادرانی که از میگرن رنج می‌برند به این نکته اشاره داشته‌اند که هنگام سردرد، آن‌طور که دلشان می‌خواهد از فعالیت‌های خانوادگی لذت نمی‌برند و ۳۷ درصد از آن‌ها اذعان دارند که این عارضه در روابط مادرانه‌شان اختلال به وجود آورده است.

یکی از آزاردهنده‌ترین مسائل در خصوص میگرن این است که حتی زمانی که علائم میگرن وجود ندارد خیلی از والدینی که مستعد میگرن هستند؛ از فعالیت‌های خانوادگی خارج از خانه اجتناب می‌کنند. فعالیت‌هایی مانند کنار ساحل رفتن در یک روز آفتابی و یا رفتن به یک کنسرت جزو این فعالیت‌ها هستند چون والدین می‌ترسند میگرن در این شرایط زودتر سراغشان بیاید.
 


چه عواملی منجر به میگرن می‌شود؟

هر چیزی می‌تواند بهانه‌ای برای میگرن درمان ناپذیر باشد؛ از یک پنیر کهنه گرفته تا تغییرات فشار هوا، عطرهایی با رایحه تند و تمیزکننده‌ها، خواب، غذای نامنظم و استرس. خبر عجیب اینکه طبق تحقیقی که بر روی میگرن صورت گرفته، زمانی که زندگی خسته‌کننده و قابل پیش‌بینی می‌شود این سردردها بیشتر نیز می‌شوند.


سبک زندگی‌تان را تنظیم کنید

مطالعات اخیری که در دانشگاه استنفورد صورت گرفته، نشان می‌دهد که خواب خوب، ورزش، خوردن غذای سالم و نوشیدن آب، دفعات تکرار میگرن را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. مطالعات دیگری که در سوئد انجام شد، نشان داد که ۴۰ دقیقه ورزش ۳ بار در هفته به‌اندازه یک داروی مفید منجر به کاهش تکرار این سردرد می‌شود و به‌نوعی میگرن درمان خواهد شد.

در تحقیق گسترده دیگری افرادی که از تکنیک‌های ریلکسیشن مانند مدیتیشن و تمرین تنفس عمیق استفاده می‌کردند، به‌اندازه استفاده از یک قرص میگرن پیشگیرانه به بهبود مشابهی دست پیدا کردند. به گفته یکی از متخصص‌های این حوزه، شما باید سبک زندگی‌تان را بهبود بخشید.

برای مثال یوگا تمرین کنید و پیاده‌روی روزانه داشته باشید و به‌صورت منظم تمرینات مدیتیشن و تنفس را انجام دهید. برای تمرین تنفس ابتدا با یک ‌دم از یک تا چهار بشمارید. نفستان را نگه‌دارید و باز تا چهار بشمارید. سپس بازدم را هم با شمارش یک تا چهار انجام دهید. این تمرین را برای سه دقیقه و چند بار در طول روز انجام دهید.

 

از داروهای درست استفاده کنید

هنوز قرص میگرن درمان کننده‌ای ساخته نشده است؛ باوجود بعضی مسکن‌ها در کاهش درد مؤثر عمل می‌کنند؛ بنابراین مهم است که خودتان بدانید چه دارویی به شما بیشتر سازگار است.

برخی از انواع قرص‌های ضد درد مانند ایبوپروفن و آسپرین در بهبود میگرن‌های خفیف مؤثر هستند اما متأسفانه حقیقت تلخ درباره میگرن این است که داروهایی که در کوتاه‌مدت سردرد را بهبود می‌بخشند، حال شمارا در بلندمدت بدتر می‌کنند.

اگر شما بیشتر از دو روز در هفته دچار میگرن می‌شوید، استفاده از داروهای پیشگیرانه می‌تواند مفید باشد؛ فقط در نظر داشته باشید که مصرف هر دارویی می‌تواند همواره عوارض جانبی مخصوص به خود را نیز به همراه داشته باشد، بنابراین بدون مشورت پزشک سراغ دارو نروید.
 

میگرن

 

درباره میگرن به بچه‌ها توضیحاتی بدهید

زمانی که می‌خواهید درباره میگرن با بچه‌ها صحبت کنید، از توصیف ترس و جزئیات ریز مربوط به میگرن با آن‌ها صحبت نکنید. زمانی که در سلامت کامل به سر می‌برید، بچه‌ها را صدا کنید و برایشان توضیح دهید که وقتی‌ من میگرن دارم سرم به‌شدت درد می‌گیرد و وضعیت معده‌ام به هم می‌ریزد.

نور زیاد و سروصدای بلند حالم را بدتر می‌کند و بیشتر دوست دارم در سکوت و در اتاقی که تاریک است، استراحت کنم؛ اگر این نکات را رعایت کنم حالم بهتر خواهد شد. ضمن اینکه شما هم با بغل کردن من و بی‌سروصدا بازی کردن می‌توانید در خوب شدن حالم سهیم باشید. مامان زود خوب می‌شود پس اصلاً نگران نباشید.

 

از قبل آماده‌باشید

اگر جزو افرادی هستید که در یک ماه چندین روز دچار حمله میگرنی می‌شوند، بهتر است شرایط را برای خودتان از قبل مهیا کنید. به‌طور مثال برای خودتان یک بسته مخصوص میگرن به همراه داشته باشید.

می‌توانید این بسته را با وسایل اساسی مانند داروها، یک بطری آب، یک بسته یخ، آب‌نبات زنجبیلی برای حالت تهوع و روغن نعنا برای ماساژ سر مجهز کنید و علاوه بر خانه، درون ماشینتان نیز به همراه داشته باشید.

همچنین بهتر است از قبل بچه‌ها را نیز برای چنین روزهایی آماده کنید تا درک کنند شما در این روز برای استراحت نیاز به سکوت و آرامش بیشتری دارید.
 

ارسال نظر شما

login captcha

سلام 

مادر بنده میگرن شدید داشتند

  با سه مرحله حجامت سر و طب سنتی کاملا درمان شدند واقعا معجزه کردند

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16169 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11484 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2501 بازدید