2109
می‌دانید سن واقعی تان چقدر است؟

می‌دانید سن واقعی تان چقدر است؟

1396/12/12 بازدید1171
نی نی سایت: احتمالا تا به حال نرم‌افزارهای سرگرم‌کننده زیادی دیده‌اید که با پرسیدن چند سوال در مورد سبک زندگی شما و عادت‌هایتان، سن واقعی بدن‌تان را تخمین می‌زنند. حالا این کار به صورت علمی میسر شده و اخیرا محققان چینی متوجه ماده‌ای شده‌اند که نشان‌دهنده آسیب‌های اکسایشی (اکسیداتیو) است و همزمان با بالا رفتن سن افراد در ادرار افزایش می‌یابد؛ نکته قابل توجه دیگر درباره این کشف تازه، راه و روش ساده‌ای است که محققان توانسته‌اند با کمکش، سطح این بیومارکر (نشانه زیستی) را در نمونه ادرار انسان اندازه‌گیری کنند.
به این ترتیب روشی برای اندازه‌گیری میزان فرسودگی بدن و تشخیص سن بیولوژیک (نه سن شناسنامه ای) پیدا شده و احتمالا پژوهشگران می‌توانند ریسک فاکتورهای مرتبط با افزایش سن را پیش بینی کرده و حتی شاید بتوانند برنامه زمانبندی احتمالی مرگ‌مان را هم تخمین بزنند!
این تحقیقات که در مرکز ملی Gerontology در چین انجام شده، نشان داده است ماده‌ای خاص به نام 8oxoGsn (که نشان دهنده میزان فرسایش سلول است) همراه با افزایش سن در ادرار فرد بیشتر می شود.
به گزارش نی نی سایت، برای اثبات این ادعا، پژوهشگران نمونه ادرار هزار و 228 شهروند چینی بین ۲تا ۹۰ سال را بررسی کردند و متوجه شدند فاکتور 8oxoGsn در شرکت کنندگان ۲۱ سال به بالا افزایش می‌یابد.
جالب اینجاست که سطح 8oxoGsn در زنان و مردان تقریبا به صورت یکسان افزایش می‌باید مگر زنان یائسه که نسبت به مردان هم‌سن و سال، سطح بیشتری از 8oxoGsn در نمونه ادرارشان وجود داشت؛ شاید علت این موضوع کاهش سطح استروژن است که در دوران یائسگی رخ می‌دهد؛ چراکه تاثیرات آنتی‌اکسیدانی استروژن شناخته شده است. از روش سریع تحلیل این گروه می‌توان برای انجام این آزمایش در سطح وسیع‌تر استفاده کرد؛ چراکه همزمان می‌تواند نمونه ادرار 10 داوطلب را بررسی کند.
جیان پینگ کای سرپرست این تحقیق می گوید: 8oxoGsn ادراری می‌تواند شرایط واقعی بدن را بهتر از سن شناسنامه‌ای انسان نشان دهد و احتمالا به نشانگر بهتری از وضعیت واقعی بدن انسان است و به ما کمک می‌کند خطر بیماری‌های مرتبط با سن را پیش بینی کنیم.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16169 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11484 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2501 بازدید