2109
چه کنیم که آنفولانزا برنامه‌های عیدمان را به‌هم نزند؟

چه کنیم که آنفولانزا برنامه‌های عیدمان را به‌هم نزند؟

1396/12/12 بازدید271
وقتی با یک فرد مبتلا به ویروس آنفلوآنزا زندگی می‌کنید، بعید نیست که ترس از بیمار شدن را فراموش کنید و به قصد نجات دادنش، لباس یک قهرمان را بر تن کنید. اما بعید نیست که ویروس واگیردار آنفلوآنزا، قهرمانی شما را به رسمیت نشمارد و زودتر و شدیدتر از آنچه انتظار دارید، بدن شما را با خود درگیر کند.
اگر بدن درد ناشی از آنفلوآنزا فرزندتان را عذاب می‌دهد یا اینکه این ویروس، تب را به جان او انداخته است، باید قبل از اینکه آماده نجات دادن این بیمار کوچک شوید، راه‌های مقابله با تکثیر این ویروس در خانه‌تان را یاد بگیرید.

تا اطلاع بعدی، اینجا بیمارستان است

حالا که با یک بیمار طرف هستید و نقش پرستار او را برعهده گرفته‌اید، باید بپذیرید که فعلا در یک بیمارستان زندگی می‌کنید. به خاطر داشته باشید که یکی از راه‌های انتقال ویروس آنفلوآنزا، تماس با چهره یا وسایل آلوده بیمار است؛ به همین دلیل شما حق ندارید صورتتان را زیاد به بیمار نزدیک کنید یا از وسایل مشترک با او استفاده کنید. گذشته از این، باید مدام دست‌هایتان را بشویید و تا چند روز فکر مهمان دعوت کردن را هم از سرتان بیرون کنید.

به صورت‌تان دست نزنید

دومین راه انتقال ویروس آنفلوآنزا، لمس کردن سطوح آلوده است. بعید نیست که در جریان پرستاری از بیمار، دست‌های شما هم به ویروس آلوده شود و در تماس دست‌ها با صورتتان، ویروس به بدن شما وارد شود. پس سعی کنید تا آنجا که می‌توانید به‌طور مرتب دست‌هایتان را بشویید و عادت دست زدن به صورت و دهانتان را از سر بیرون کنید.

هنگام سرماخوردگی فرزندتان مرتب دست هایتان را بشویید

دستگاه بخور را روشن بگذارید

اگر یک دستگاه بخور را در خانه روشن بگذارید، احتمال بیمار شدن دیگر اعضای خانواده کمتر می‌شود. بخار آب، ابزار خوبی برای از بین بردن ویروس آنفلوآنزا و پاک‌سازی خانه است. پس حتما یک دستگاه بخور گرم را در خانه روشن نگه‌دارید. یادتان نرود افرادی که دچار احتقان بینی شده‌اند، در هوای مرطوب راحت‌تر نفس می‌کشند و به همین دلیل در شب‌های بیماری، روشن گذاشتن یک دستگاه بخور گرم، می‌تواند کیفیت خواب بیمار را بهتر کند.

وسواسی شوید

آزمایش‌های پژوهشگران نشان می‌دهد ویروس‌ها تا 24 ساعت، می‌توانند روی فضای آلوده زندگی کنند، پس حتی اگر در روزهای عادی فرصت کافی برای تمیز کردن خانه را ندارید، در این چند روز باید با دقت و سرعت بیشتری کار نظافت را انجام دهید. ضدعفونی کردن وسایل و سطوح، می‌تواند احتمال چرخیدن ویروس‌ها در خانه و مبتلا شدن افراد دیگر را کمتر کند. پس تا آنجا که می‌توانید، در طول روز به امور نظافت و پاک کردن سطوح بپردازید و فراموش نکنید که در این روزها، گذشته از تمیز کردن خانه، به ضدعفونی کردن وسایل و سطوح نیازمندید. پس بی‌جهت وقتتان را صرف جارو کردن نکنید.
کنترل تلویزیون، کلید چراغ، دستگیره در یخچال، دکمه‌های ماکروفر، میز ناهارخوری، دستگیره در‌ها و وسایلی از این دست، معمولا خانه امنی برای میکروب‌ها و ویروس‌ها به حساب می‌آیند و قبل از تمیز کردن هر گوشه‌ای، باید به این خانه‌های امن حمله کنید.
گذشته از این، ظرف‌هایی که بیمار در آنها غذا خورده را ترجیحا با ماشین ظرف‌شویی بشویید. چراکه آب داغ ماشین ظرف‌شویی، مجال زندگی کردن را از ویروس‌های باقی مانده روی ظرف‌ها می‌گیرد.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها