2109
10 ایده ساده و سریع برای مرتب کردن آشپزخانه

10 ایده ساده و سریع برای مرتب کردن آشپزخانه

1396/12/08 بازدید4054
همیشه گفته‌اند آشپزخانه قلب هر خانه است. در واقع آشپزخانه برای هر خانمی پر رفت و آمدترین قسمت هر خانه است که باید همیشه مرتب و تمیز باشد. چون تنها در چنین آشپرخانه‌ای است که می‌شود راحت آشپزی کرد و برای خانواده غذای خوشمزه پخت. با اینکه تمیز کردن آشپزخانه روز و ساعت خاصی ندارد اما خانه تکانی عید بهانه‌ای است تا به طور جدی‌تری این کار را انجام دهید. این شما و این 10 راهکار ساده برای چیدمان این بخش از خانه‌تان!

1. کابینت‌ها را خالی کنید

هر آنچه داخل کابینت‌ها وجود دارد را خالی کرده و تقسیم بندی کنید. ظروفی که کمتر استفاده می‌کنید، ظروف ترک خورده یا غیر قابل استفاده یا چیزهایی که بودنشان را فراموش کرده‌اید را دور بریزید یا به جایی ببخشید. برای تمامی کابینت‌ها این کار را انجام دهید و گروه‌بندیشان کنید. با خودتان صادق باشید اکثر آشپزخانه ها فضای کمی برای ظروف و وسایل اضافی دارند. پس تنها همان هایی را نگه دارید که دوستشان دارید و استفاده می‌کنید.

2. دسته‌بندی کنید

بعد از آنکه تمامی کابینت‌هایتان خالی شدند باید به این فکر کنید که بهترین نحوه چیدن آن کدام است. تمامی وسایل پخت‌وپز را در یک گروه قرار دهید. سپس ظروفی که روزانه از آنها استفاده می‌کنید را از سایر ظروف بلور یا ظروفی که تنها در پیک نیک و مسافرت یا مناسبت‌های خاص از آن استفاده می کنید، جدا کنید.

3. کابینت‌ها را سروسامان دهید

بعد از انجام این قسمت وسایلی دارید که باید برای مشخص کردن جایشان تصمیم بگیرید. وسایل مربوط به پخت‌وپز را در نزدیکی گاز و جایی که قرار است آشپزی کنید بگذارید. کفگیر و ملاقه سایر وسایل این‌چنینی را در کشویی در نزدیکی وسایل آشپزی قرار دهید. بهتر است لیوان‌ها را در کابینت‌های نزدیک به یخچال یا سینک قرار دهید. برای خودتان ایستگاه چای یا قهوه درست کنید و ملزومات آن مثل شکر، قهوه یا چای، ماگ و چایی ساز را اگر برایتان امکان دارد در قسمتی قرار دهید که نزدیک سینک است. این کار باعث می‌شود تا برای آماده کردن صبحانه مدام از این طرف به آن طرف آشپرخانه نروید.

4. قسمت‌بندی کنید

برای مرتب سازی کابینت می‌توانید مواد موجود را که شبیه هم هستند در یک گروه قرار دهید. برای مثال انواع ادویه‌ها، پودر کاکائو، بسته‌های خوراکی و... آن‌ها را در یک کیسه فریز کوچک یا جعبه بگذارید. تا از پخش شدنشان در کابینت جلوگیری کنید. به علاوه می‌توانید از جعبه کفش‌های پلاستیکی تمیز برای نگهداری مواد غذایی مانند ژلاتین، بکینگ پودر و... استفاده کنید.

5. ظروف و درب هایشان را باهم دسته بندی کنید

بهتر است ظروف در‌داری که درشان گم شده را دور بیاندازید. سپس باقی ظروف دردار را دسته‌بندی کنید. می‌توانید درها را روی ظرف بگذارید یا در داخل ظرف بزرگتری قرار دهید. یک باکس پلاستیکی در داخل کابینت قابلمه‌ها بگذارید و درهای قابلمه‌ها را در یک طرف کابینت و در داخلش قرار دهید. به علاوه قرار دادن طبقه‌هایی در داخل کابینت در مرتب کردن درها بهتان کمک می‌کند. اما یکی از بهترین روش‌ها این است که در ظروف را به ترتیب اندازه‌شان در کنار ظرف‌ها قرار دهید و هر موقع تصمیم به استفاده از ظرف گرفتید به راحتی بدون باز کردن درب ظروف آن را انتخاب کنید.


6. از فضای عمودی استفاده کنید

قلاب‌هایی در زیر کابینت قرار دهید تا لیوان‌ها را بر روی پیشخوان آشپرخانه نگه دارد. این کار باعث می‌شود تا میزان چشمگیری فضا در کابینت‌ها ایجاد شود. به علاوه می‌توانید تعدادی قلاب بر روی درهای داخلی کابینت‌ها وصل کنید و برخی وسایل نظیر پیمانه‌های اندازه‌گیری، دستگیره‌ها و ابزار آشپزی را بر روی آن آویزان کنید. همچنین از فضای دیوار یا سقف برای آویزان کردن قابلمه و تابه‌ها استفاده کنید. همیشه یادتان باشد هر فضایی که بتوانید برای آویزان کردن وسایل استفاده کنید فضای مسطح بیشتری برایتان باقی می‌گذارد.

7. از قسمت‌های گردان استفاده کنید

طبقات گرد در آشپرخانه فضای مناسبی جهت گذاشتن انواع روغن، سرکه و سایر مواد آشپزی نظیر ادویه‌ها، ویتامین و داروهاست. این صفحات گرد و چرخنده در یخچال به شما کمک می‌کند تا چیزی از چشمتان دور نماند و خراب نشود. به علاوه برای شیشه‌های مربا و ترشی، زیتون و سایر خوردنی‌های کوچک مناسب است.

8. از جدا کننده ها در کشو استفاده کنید

اگر می‌خواهید کشوهای آشپرخانه‌تان همیشه مرتب باشند از جدا کننده‌ها در داخل کشو استفاده کنید. با تقسیم‌بندی کشو، می‌توانید کفگیر و ملاقه‌ها و باقی لوازم مانند قاشق، چنگال و ابزارها را مرتب بگذارید. به این صورت است که می‌توانید در سریع‌ترین حالت به آنها دسترسی داشته باشید.

در آشپرخانه از جداکننده های کشو استفاده کنید

9. به کاغذها سروسامان دهید

از جعبه‌های تقسیم بندی برای جداسازی کاغذها استفاده کنید. سعی کنید نوع آهن ربایی آن را انتخاب کنید تا در کنار یخچال نصب شود. می‌توانید قبوض، منو رستوران‌ها و کاغذهای یادداشت را که ممکن است باعث بهم ریختگی پیشخوان آشپزخانه شود در داخلش بگذارید.

10. یخچال را تمیز کنید

اگر هفته‌ای یکبار زباله‌تان را دور می‌ریزید پس یخچالتان را نیز هفته‌ای یکبار تمیز کنید. دقت کنید کدام غذاها خراب شده و دور ریختنی‌اند. بعد از اینکار فورا زباله‌ها را خارج کنید. با اینکار که تنها چند دقیقه از وقت شما را می‌گیرد تنها مواد تازه باقی می‌ماند و یخچالتان تمیز می‌شود.
به علاوه به خاطر داشته باشید سبک کاری‌تان نشان می‌دهد کجا و چگونه وسایلتان را جا دهید. اما مساله این است آنها را طوری چینش کنید که راحت و آسان بهشان دسترسی داشته باشید. اگر وقت و انرژی‌تان را صرف چیدمان آشپزخانه و مرتب‌ کردن آن کنید، مثل این است که بر روی شادی و آسایش خاطر خودتان سرمایه‌گذاری کرده‌اید.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16338 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11570 بازدید

8 شرط به سرپرستی گرفتن کودک

نوشته

1 روز پیش
|
2924 بازدید