2109
 غذاهایی که نباید به کودکان بدهید

غذاهایی که نباید به کودکان بدهید

1396/12/07 بازدید2463
یکی از نگرانی‌های همه مادران، آماده کردن کودک برای از شیر گرفتن اوست. وقتی نوزاد ۶ ماه مهم اول زندگیش را فقط با مکیدن شیر مادر می‌گذراند، دیگر کم‌کم آماده امتحان کردن غذاهای فوق‌سالم و نیمه‌جامد می‌شود تا بتواند در پایان دو سالگی، وابستگی به شیر مادر را برای همیشه کنار بگذارد.
قطعا اطرافیان همیشه توصیه‌هایی برای از شیر گرفتن و مراقبت از کودک برایتان دارند؛ شما باید ضمن اینکه به حرف همه گوش می‌کنید، باهوش باشید و خودتان بهترین توصیه‌ها را گلچین کنید!
اول از همه، با متخصص اطفال مشورت کنید و تمام خوراکی‌های فوق‌سالمی که در این دوران می‌توانید به نوزادتان بدهید، یادداشت کنید تا چیزی را از قلم نیندازید.
اگر هم دلتان خواست غذای جدیدی به رژیم غذایی دلبندتان اضافه کنید، نباید هیچ چیزی که در دسته «غذاهای ناسالم و بد» است، در تهیه غذای کودک بکار ببرید. در همین راستا، خوب است نگاهی به فهرست زیر بیندازید که غذاهایی را معرفی کرده که برای کوچولویتان خوب نیستند!

سفیده تخم‌مرغ: شاید فکر کنید سفیده تخم‌مرغ منبع سرشاری از پروتئین است و به همین خاطر می‌تواند بسیاری از نیازهای فرزند شما را برطرف کند. اما دقت کنید که سفیده تخم‌مرغ می‌تواند به سادگی سلامت فرزندتان را به خطر بیندازد؛ به خصوص اگر کمتر از یک سال سن داشته باشد. سفیده تخم‌مرغ حاوی باکتری‌های زیادی است که می‌توانند مشکلات گوارشی، دردهای شکمی و شرایط پیچیده دیگری برای سلامت کوچولوی دلبندتان ایجاد کند.

سفیده تخم مرغ برای کودکان زیر یک سال مناسب نیست

سبزیجات خام: سبزی‌های خام و پخته نشده می‌توانند فواید زیادی برای سلامت ما داشته باشند اما مناسب احوال نوزادان و نوباوگان نیست! با اینکه سبزی‌ها منبع بسیار خوب و غنی از انواع مواد مغذی مورد نیاز بدن هستند اما می‌توانند بدن کودک را با مشکلات هضمی مواجه کنند و حتی ممکن است کودک نتواند این سبزی‌های خام را هضم کرده و به استفراغ بیفتد!
ضمن اینکه بعضی سبزی‌های پخته مثل سیب‌زمینی را هم بعد از پایان یک سالگی می‌توانید به کودک بدهید و تا قبل از یک سالگی هرگز نباید مصرف شوند.

آجیل و مغزهای کامل: همه‌مان می‌دانیم که مغزها و آجیل حاوی مقداری زیادی فیبر، ویتامین E و «ال-آرژنین»- یک آمینو اسید نیمه‌ضروری، سازنده بلوک پروتئینی است که باعث گشادی عروق و افزایش خون رسانی به اعضای بدن می‌شود- است. اما اگر این مغزها را جلوی فرزند کوچک‌تان بگذارید، به سادگی می‌تواند خفه‌اش کند! اندازه دانه‌های آجیل طوری است که می‌تواند مری او را مسدود کند و در نهایت باعث خفگی‌اش شود. بنابراین هرگز چنین خوراکی‌هایی را در دسترس کودکان نوپا نگذارید.

مصرف سبزیجات خام و مغزها برای کودکان نوپا مناسب نیست.

ماهی: ماهی برای همه ما خاصیت دارد؛ سرشار از اسید چرب امگا ۳ است اما ضرورتی برای این مرحله از رشد نوزاد شما ندارد! ماهی می‌تواند باعث درخشش پوست و موی شما شود اما برای نوزادان ضروری نیست. ضمن اینکه بعضی ماهی‌ها می‌توانند باعث تحریک عکس‌العمل‌های آلرژیک در نوزادان شوند و به همین خاطر خطرناک هستند.

عسل: شاید تعجب کنید اما عسل می‌تواند برای کودکان خطر داشته باشد! عسل ضمن اینکه مزایایی زیادی برای سلامت داشته و ترکیبات ساده‌ای هم دارد، می‌تواند وضعیت سلامت فرزندتان را بدتر کند. ضمن اینکه عسل حاوی هاگ و آلاینده‌های دیگری است که می‌تواند منجر به بروز عفونت در نوزادان شود.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

1 هفته پیش
|
16226 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

1 هفته پیش
|
11514 بازدید

5 نکته برای درمان افتادگی پوست

نوشته

1 هفته پیش
|
2605 بازدید