2109
روستای بدون سیگار و طلاق در اردبیل!

روستای بدون سیگار و طلاق در اردبیل!

1396/12/02 بازدید366

نی نی سایت به نقل از مهر: سیگار و طلاق همه جای دنیا را گرفته است اما یک جایی در در ایران هست که در تابلوی ورودی اش نوشته:« به آق قلعه روستای بدون مواد مخدر ، بدون سیگار و بدون طلاق خوش آمدید.» روستای «آق قلعه» در اردبیل یکی از مناطق نادر کشور است، روستایی که بدون دخانیات و طلاق به جغرافیایی با مختصات پاکی و صمیمیت دست یافته است. ۱۰۰ خانوار با ۴۲۰ نفر کل جمعیت ساکن روستای آق قلعه در ۱۵ کیلومتری اردبیل را تشکیل می‌دهند. جمعیتی که در بحبوحه شیوع نگران‌کننده آسیب‌های اجتماعی نه تلخی اعتیاد را چشیده‌اند و نه بار کمرشکن طلاق را.
اهالی آق قلعه در بهار و تابستان با کشاورزی و در پاییز و زمستان با دامداری روزگار می‌گذرانند. به مانند کلیشه‌های زندگی روستایی که هر خانواده‌ای نیاز خود را تأمین می‌کرد و محتاج دیگری نبود، آق قلعه‌ای‌ها به سادگی زندگی می‌کنند و از بسیاری از روابط تجملاتی این روزها حتی اثری به زندگی خود راه نداده‌اند.
«قهوه‌خانه قدغن است و اجازه نمی‌دهیم وقت پیر و جوان در چنین فضاهایی سپری شود.» دهیار روستا سعید عبداللهی به راستی ریش‌سفید روستا است با بیش از ۹۰ سال سن صمیمی، ساده و با محبت سخن می‌گوید. به یاد دارد که تا بوده وضع آق قلعه همین بوده و هیچ معتادی حتی به سیگار و مشروبات الکلی در این روستا دیده نشده است. عبداللهی می گوید: «برای اینکه سیگارفروشی هم نباشد هیچ قهوه‌خانه و مغازه‌ای در روستا ساخته نشده است و به خصوص فعالیت قهوه‌خانه قدغن است و اجازه نمی‌دهیم وقت افراد روستا در چنین فضاهایی سپری شود؛ اهالی اگر نیازی داشته باشند هر از گاهی به بازار شهر می روند.»
روستای آقا قلعه به عنوان روستای نمونه کشوری شناخته می‌شود و جمعیت آن در وضعیتی که دست‌یابی به مواد مخدر سهل و ساده شده توانسته پاک و سالم باقی بماند.
آق قلعه‌ای‌ها بسیاری از نیازمندی‌های خوردوخوراک را خود تأمین می‌کنند. روابط اجتماعی به مراتب ساده است. آدم ها کمک‌حال هم هستند و دروغ و دغل و پنهان‌کاری معنی ندارد. همه همدیگر را می‌شناسند. به همین دلیل ازدواج‌ها نیز ساده و بی‌پیرایه است.
روستای آق قلعه تا به امروز روی طلاق به خود ندیده است. دهیار روستا معتقد است دلیل آن به تحمل زن و شوهرها برمی‌گردد. او با ذکر مثالی به چند زوج در روستا اشاره می‌کند که صاحب فرزند نمی‌شوند اما به این بهانه نیز طلاق نگرفته‌اند و با یکدیگر زندگی می‌کنند.
آق قلعه بسیار ساده‌تر از هزینه‌های هنگفت برای مشاوره‌های پیش و پس از ازدواج، سیمنارهای آن‌چنانی و سخنرانی‌های این چنینی به سادگی توانسته یکی از مهم‌ترین معضلات اجتماعی را حل‌وفصل کند. آن هم در وضعیتی که به اذعان مسئولان در استان اردبیل از هر پنج ازدواج یک مورد به طلاق منجر می‌شود.به گفته دهیار روستا متوسط سن ازدواج در این روستا ۲۵ سال است و نبود طلاق به منزله اجبار به ازدواج در سنین پایین نیست. مهریه‌ها ساده و کم است. تاجایی که از پنج تا ۱۰ میلیون تومان تعیین می‌شود.به عبارتی مهریه عروس آق قلعه حدود سه سکه بهار آزادی است.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها

فواید مصرف زینک در بارداری

نوشته

6 روز پیش
|
8584 بازدید

هموروئید در بارداری خطرناکه؟

نوشته

5 روز پیش
|
6169 بازدید

روزه‌داری در زمان شیردهی

نوشته

2 هفته پیش
|
15090 بازدید