2709
ایبوپروفن باعث خونریزی و زخم معده می‌شود!

ایبوپروفن باعث خونریزی و زخم معده می‌شود!

1396/11/24 بازدید1412
نی نی سایت: محققان دانشگاه بوستون می‌گویند با اینکه ایبوپروفن و داروهای مشابه آن، مسکن و ضدالتهاب‌های خوبی هستند که برای انواع و اقسام درد و ناراحتی به کار می‌آیند اما بیشتر مردم، بیش از حد از آن استفاده می‌کنند که ممکن است عوارضی مثل زخم و خونریزی دستگاه گوارش به دنبال داشته باشد.
بسیاری از افراد حتی هر روز ایبوپروفن مصرف می‌کنند که این عادت خطرناک می‌تواند روند فرسایش دیواره‌های رودی-معدی را سرعت می‌بخشد.
به گفته پژوهشگران، وقتی ضدالتهاب‌های غیراستروئیدی (NSAIDها) از جمله ایبوپروفن، مثل بسیاری از مسکن‌های قوی اپیوئیدی اعتیادآور نیست اما عوارض جانبی خودشان را دارند.
بنا به گزارش نی نی سایت و به نقل از دکتر دیوید کافمن، از آنجا که مصرف‌کنندگان بدون توجه به توضیحات درج شده روی بسته‌بندی این داروها، خودشان مقدار مصرف دارو را بدون توجه به عوارض سوءمصرف تعیین می‌کنند، احتمال مصرف بیش از حد این نوع مسکن‌ها بسیار زیاد است.
بیشتر وقت‌ها درد به خاطر التهاب و پاسخ سیستم ایمنی به بافت آسیب‌دیده یا مهاجمان خارجی به بدن بروز می‌کند.
ایبوپروفن مثل بیشتر NSAIDها آنزیم سیکلواکسیژناز را مهار می‌کند؛ این آنزیم موادی به نام پروستاگلاندین را تولید می‌کند که در بدن موجب التهاب، درد و تورم و تب می‌شوند.
اما وظیفه برخی از مواد شیمیایی موجود در خانواده پروستاگلاندین‌ها، اطمینان از وجود مخاط محافظت‌کننده در تمام سطح معده است تا از آن در برابر آسیب‌های ناشی از اسیدهای گوارشی و حتی خورده شدن بافت آن مراقبت کنند.
بنابراین با مصرف بیشتر ضدالتهاب‌هایی مثل ایبوپروفن، مواد محافظن‌کننده معده هم از دست می‌رود و حتی ممکن است منجر به عوارض جدی‌تر از جمله خونریزی دستگاه گوارش و حمله قلبی شوند.
بنابراین اگر دوز توصیه‌شده روی بسته‌بندی این داروها نتواند درد فرد را کاهش دهد، بهتر است از کمک متخصصان برای تسکین درد و دریافت داروهای مناسب کمک گرفته شود.

ارسال نظر شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha

پربازدیدترین ها